ارز چند نرخی مانع بزرگ تولید

 

مدیر عامل کاله با بیان اینکه برای تولید باید ارز تک نرخی شده و شرایط برای سرمایه گذاران فراهم شود، گفت: در حوزه صنایع لبنی بر تحریم ها غلبه کردیم و نتوانست مانع تولید شود.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، غلام علی سلیمانی مدیر عامل و موسس کاله، ارز چند نرخی را مشکل عمده تولید کنندگان عنوان کرد و افزود: از سالهای گذشته وجود چند نرخ ارز به ضرر تولید کنندگان تمام شده و مانع بزرگی در برابر تولید بوده است.

وی با تاکید بر ارز تک نرخی گفت: باید شرایط را برای سرمایه گذاران بزرگ فراهم کرد زیرا تنها تولید و صادرات می تواند مانع بالا رفتن ارزش دلار در برابر ریال باشد، و البته رسانه ها هم می توانند با انعکاس واقعیت ها بازوی کمکی برای تولید کنندگان باشند.

سلیمانی که در جریان بازدید خبرنگاران از پالایشگاه شیر کاله در سعید آباد صحبت می کرد، گفت: امروز از شیر دهها نمونه فراورده جدید به دست می آید و راه اندازی پالایشگاه شیر به اقتصاد کشور کمک می کند.

به گفته این مسئول، هر کدام از اجزای شیر از لاکتوز، کلسیم گرفته تا پروتیین و پودر پفک سازی، ارزش افزوده دهها برابر به شیر اضافه می کند و ارز آوری آن را بیشتر می کند.

سلیمانی که شرکت لبنی کاله را در سال 1370 به عنوان یکی از شرکت های سولیکو تاسیس کرده اکنون دارای 40 شرکت و 20 کارخانه است و آنطور که خودش می گوید هر ماه یک کارخانه جدید ایجاد می کند.

پالایشگاه شیر که در منطقه سعید آباد منطقه شهریار دایر شده ظرفیت تجزیه و فراوری 5 میلیون شیر در روز را دارد که اکنون با راه اندازی فاز نخست آن روزانه 1.2 میلیون لیتر شیر در این مکان تجزیه و چربی و خامه آن گرفته می شود پس از آن نوبت به فراورده های بسیار مهم مانند استخراج پروتئین، کازئین، کلسیم، مواد معدنی و غیره می رسد که هر کدام از اینها در محصولات مهمی مانند غذای کودک و مواد تغذیه ای ورزشکاران استفاده می شود، بیش از 40 نوع پنیر ساخته می شود که عمدتا صادراتی است.

به گفته سلیمانی ارزآوری اصلی شیر پس از تجزیه این ترکیبات است که در سالیان گذشته به آن بی توجهی شده و به چند فراورده اصلی نظیر، ماست، پنیر، کره و خامه و دوغ اکتفا شده است.

مدیرعامل کارخانه کاله گفت: محصولات کاله به ارزش 300 میلیون دلار صادر می شود که راه اندازی پالایشگاه های شیر می تواند ارزش این صادرات را به 2 میلیارد دلار برساند و بیشترین ارزآوری را پس از کارخانه های پتروشیمی برای کشور داشته باشد.

وی درباره نقش پالایشگاه های شیر گفت: ظرفیت تولید کره را در کشور تا 200 تن بالا می برد و علاوه بر خودکفایی صادر کننده هم می شویم.

سلیمانی افزود: برای پالایشگاه سعید آباد 6000 میلیارد هزینه شده که 50 درصد پیشرفت داشته است.

وی این راهم گفت که تحریم ها اگرچه هزینه های تولید را افزایش داده اما نتوانسته مانعی در برابر تولید باشد، تمام دستگاه های لازم را از کشورهای مختلف و به روش های خاص وارد کرده است.

مشاهدات حاکی است دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته در این مکان که عمدتا برای راه اندازی بخش تولید غذای کودک بود از کشورهای آلمان و سوئیس وارد شده که هنوز از بسته خارج نکرده بودند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.