راه‌‌اندازی سفر‌ زمینی به سوریه‌ با ناوگان عمومی جاده‌ای

 

رئیس‌ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به بررسی انجام سفرهای زمینی از طریق حمل و نقل عمومی جاده‌ای به سوریه و ترکیه، گفت: در حال بررسی این موضوع هستیم و در آینده نزدیک امکان سفر جاده‌ای با حمل و نقل عمومی به این کشورهای همسایه فراهم می‌شود.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، داریوش امانی امروز در نشست خبری‌ اظهار داشت: ‌سالانه 240 میلیون نفر از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای جابه‌جا می‌شوند.

وی با اشاره به بررسی انجام سفرهای زمینی از طریق حمل و نقل عمومی جاده‌ای به سوریه و ترکیه، اظهار کرد: در حال بررسی این موضوع هستیم و در آینده نزدیک امکان سفر جاده‌ای با حمل و نقل عمومی به این کشورهای همسایه فراهم می‌شود.

* پذیرش مسافر‌ در ناوگان عمومی جاده‌ای فقط ‌با کارت واکسن

رئیس‌ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد‌: از اول آذر امسال پذیرش مسافر در اتوبوس‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای بر اساس کارت واکسیناسیون خواهد بود.

امانی درباره تغییر قیمت بلیت اتوبوس با توجه به پذیرش 100 در‌صدی مسافران از آذر امسال، بیان کرد: در ایام شیوع کرونا قیمت بلیت اتوبوس افزایش چندانی نداشت و طبق برآوردهای صورت گرفته شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای در این دوره حدود 3 هزار میلیارد تومان زیان و خسارت دیدند.

رئیس‌ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در اوایل شیوع ویروس کرونا، سفر برای مدتی تعطیل شد و پس از سر گرفته شدن سفرها، پروتکل‌های بهداشتی اعمال شد و پذیرش مسافر در ناوگان اتوبوسی، مینی‌بوسی و سواری کرایه سواری، بر اساس پروتکل ها محدود شد و کاهش پیدا کرد، در این شرایط جابه‌جایی مسافران برای شرکت‌های حمل و نقلی صرفه اقتصادی نداشت اما همه شرکت‌ها به وظایف و مسئولیت‌های خود متعهد بودند.

* نوسازی 6 هزار دستگاه کامیون فرسوده از محل تولیدات داخل

وی درباره آخرین وضعیت نوسازی ناوگان کامیونی از محل تولید داخل بیان کرد‌: ‌تلاش کرده‌ایم از ظرفیت تولید داخل‌ برای نوسازی ناوگان کامیونی استفاده شود، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همواره به دنبال حمایت از تولیدکنندگان داخلی بوده است، قرارداد تولید 1000 دستگاه کامیون با یک تولیدکننده داخل (ماموت) و قرارداد تولید 5000 دستگاه کامیون دیگر با ‌ایران خودرو امضا شد و به دنبال تامین منابع مالی این قراردادها هستیم.

امانی اظهار کرد: همچنین در قراردادی با شرکت هپکو در حوزه ساخت تجهیزات راهداری، تأمین منابع مالی انجام شد تا ‌خط تولید این کارخانه فعال شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: پیش از تحریم‌ها‌، در حوزه تولید کامیون ماموت برند اسکانیا و ایران‌خودرو برند بنز را در کشور تولید می‌کردند اما امروز با توجه به افزایش تحر‌یم‌ها موتور این کامیون‌ها اغلب از چین تأمین می‌شود.

* با مشکل افزایش قیمت قیر در بورس مواجه هستیم

وی تأمین قیر را یکی از مشکلات امروز سازمان راهداری دانست و گفت: از مجلس برای عملیاتی شدن موضوع ارائه قیر رایگان‌ پیگیری‌هایی داشته‌ایم، اگر مشکل تخصیص قیر حل شود بسیاری از پروژه‌ها به سرعت به اجرا می‌رسند.

امانی گفت: امروز با مشکل افزایش قیمت قیر در بورس مواجه هستیم به صورتی که قیمت قیر در بورس به بیش از 12 میلیون تومان هم رسیده است و تخصیص قیر به میزان مورد نیاز سازمان راهداری نیست.

رئیس‌ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: طبق مصوبه‌ای در قانون بودجه، تخصیص قیر در 6 ماه دوم سال عملیاتی می‌شود اما 6 دوم سال فصل مناسبی برای اجرای پروژه‌های عمرانی نیست و فقط در چند استان گرمسیر می‌توانیم پروژه‌های عمرانی را پیش ببریم.

وی ادامه داد: سهم وزارت راه و شهرسازی از قیر رایگان 7 هزار و 200 میلیارد تومان است که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از این میزان تا 2 هزار میلیارد تومان سهم دارد، مجلس هم به این موضوع ورود کرده است تا هر چه سریع‌تر قیر رایگان به وزارت راه و شهرسازی تخصیص پیدا کند و در حال حاضر حواله‌ها داده شده است.‌

امانی با اشاره به توافق مجلس با دستگاه‌های مربوطه برای ارائه قیر با قیمت کمتر به دستگاه‌های عمرانی اظهار داشت: در حالی که امروز قیمت قیر هر تن 12 میلیون تومان است با ورود مجلس قرار بر این شده است که قیر با قیمت 9 میلیون و 350 هزار تومان به وزارت راه و شهرسازی اختصاص یابد البته میزان قیر تخصیص یافته بسیار کم است و سازمان راهداری به دو میلیون تن قیر در سال نیاز دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه آیا تهاتر قیر با بدهی پیمانکاران ادامه دارد؟ گفت‌:‌ هر گونه تهاتر در‌باره قیر ممنوع ‌است و هیچ تهاتری در این زمینه نداریم، روند مصرف قیر شفاف است و همه عملیات مربوط به قیر در سامانه مربوطه گزارش‌گیری می‌شود.

* بدهی 13 هزار میلیارد تومانی سازمان راهداری به پیمانکاران

وی درباره میزان مطالبات پیمانکاران از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت:‌ در حال حاضر میزان بدهی سازمان راهداری به پیمانکاران در سامانه حدود 8 هزار میلیارد تومان است که بیش از چهار هزار میلیارد تومان هم به این عدد اضافه می‌شود، اما هنوز این رقم وارد سامانه نشده است‌.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.