نگرانی بزرگ شرکت های بزرگ نفت جهان

 

با پیش‌بینی بی‌ارزش شدن نیمی از سرمایه‌های نفتی جهان تا سال 2036 بسیاری از شرکت‌های بزرگ نگران از دست رفتن سرمایه‌هایشان هستند؛ آیا نفت واقعاً بی‌ارزش خواهد شد.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس ، پیش‌بینی شده است براساس مؤلفه‌ها و تصمیمات اجلاس آب و هوایی انگلیس، ارزش سرمایه‌های نفتی جهان تا سال 2036 به نصف کاهش یابد بنابراین شرکت‌های بزرگ نفتی جهان نگران از دست رفتن سرمایه‌‌هایشان هستند.

در اجلاس آب و هوایی که هفته گذشته برگزار شد تصمیمات سخت گیرانه برای کاهش استفاده از سوخت های فسیلی و جایگزینی انرژی های پاک گرفته شده است.

براساس این گزارش جایگزینی انرژی سبز به جای سوخت‌های فسیلی در چند دهه آینده بسیار جدی است و در اجلاس آب و هوایی انگلیس که هفته گذشته برگزار شد تصمیمات جدیدی برای اهمیت دادن به این نوع سوخت‌ها اتخاذ شده به این دلیل نگرانی درباره آینده سوخت‌های فسیلی بیشتر شده است.

در صورتی که سرمایه‌ها و ارزش نفت جهان از دست برود احتمال دارد جهان با بحران جدی مواجه شود که از بحران مالی سال 2008 هم شدیدتر باشد.

در این میان کشورهایی که در زمینه تجهیز زیرساخت‌ انرژی‌های تجدیدپذیر به طور جدی وارد شده‌اند سود بیشتری خواهند برد. این زیرساخت جدید فرصت‌های شغلی و اقتصاد جدیدی را ایجاد خواهد کرد و صنعت انرژی جدیدی شکل خواهد گرفت.

براساس این گزارش، نیاز است دولت‌ها طرح و نقشه‌ای درباره ظرفیت نفت و راه های مقابله با مشکلات کمبود آن داشته باشند. به طوری که در این دوران گذر از سوخت فسیلی به سمت انرژی سبز کمترین خسارت و آسیب را ببینند؛ چرا که به نظر می‌رسد عرضه فعلی نتواند تقاضای بین‌المللی را در آینده برآورده کند.

*احتمال از دست رفتن 14 تریلیون دلار سرمایه سوخت های فسیلی جهان

انتظار می‌رود حداقل 11 تا 14 تریلیون دلار سرمایه‌های استاندارد سوخت فسیلی از دست برود. از سوی دیگر شاهد کاهش تقاضای سوخت‌‌های فسیلی نیز هستیم به طوری که در ماه آوریل 2020 در بحبوحه پاندمی کووید 19 و حتی وقتی که قیمت به حداقل رسیده بود تقاضا کاهش یافت.

علاوه بر این احتمال افزایش تقاضا برای سوخت‌های فسیلی در آینده نیز متصور نیست. مفهوم آن این است که شرکت‌ها و اقتصادهای بزرگ که متکی به نفت هستند با شرایط سخت اقتصادی دست و پنجه نرم خواهند کرد.

بیل گیتس بزرگترین سرمایه گذاری در حوزه فن آوری پیش‌بینی کرده سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگ نفتی یک اشتباه بزرگ است.

*آینده شرکت های بزرگ نفتی محکوم به شکست است

این میلیاردر حوزه فناوری در اجلاس COP26 تأکید کرده برخی از این شرکت‌ها محکوم به شکست خواهند بود و حتی گفته است طی 30 سال آینده برخی از این شرکت‌های بزرگ ارزش خود را از دست خواهند داد.

این پیش‌بینی‌ها پس از افت ارزش سهام شرکت‌های بزرگ نفتی طی پنج سال گذشته جدی‌تر شده است. شرکت‌هایی نظیر اکسون موبیل، بی‌پی، رویال دات شل افت کرده است.

اوایل امسال به دنبال محدودیت‌های شدید پاندمی کرونا، اکسون موبیل کاهش ارزش 20 میلیارد دلاری در سه ماهه آخر 2020 را منتشر کرد. همین داستان برای بسیاری از شرکت‌های دور و اطراف رقم خورده است که مجبور بوده‌اند به هر قیمتی تنها روی پای‌شان بایستند.

اوایل امسال ثینگ‌تنگ کربن تراکر در گزارشی اعلام کرد: ارزش سهام‌های مرتبط با سوخت‌های فسیلی 123 میلیارد دلار در دهه گذشته افت داشته است.

این گزارش می‌نویسد براساس آنچه که در اجلاس آب و هوایی انگلیس تصمیم‌گیری شده فشار بر روی سوخت‌‌های فسیلی بیشتر خواهد شد تا آنها هرچه سریع‌تر دوره گذار از سمت سوخت‌های فسیلی به سمت سوخت‌های سبز را طی کنند.

*رشد سه برابری سرمایه گذاری روی انرژی های تجدیدپذیر

در دیگر سو رشد سهام انرژی‌های تجدیدپذیر به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است و در دهه گذشته تقریباً سه برابر شده است و یک چشم‌انداز مثبتی برای سرمایه‌گذاری و توسعه این نوع انرژی در کشورها و از جمله اقتصادهای نوظهور به وقوع پیوسته و تقریباً پدیده جهانی را رقم زده است.

هنریک جبسون تأکید می‌کند؛ خطر تغییرات آب و هوایی بسیار جدی است و ارزش سهام انرژی‌های تجدیدپذیر به سرعت بیشتر می‌شود و راهکار این است که در این دوران گذر سرمایه‌گذاری در انرژی‌های سبز افزایش یابد.

در چنین شرایطی اقتصاد جهانی صدها و هزاران شغل را از دست خواهد داد. چرا که زندگی آنها وابسته به سوخت‌های فسیلی و درآمد حاصل از آن بوده است.

بنابراین آموزش در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر برای اشتغال جدید به ویژه تمرکز در صنایع تجدیدپذیر در کشورهای نوظهور بسیار اهمیت دارد.

براساس پیش‌بینی‌های مورگان استنلی، احتمال دارد صنعت زغال سنگ جهان تا سال 2033 از بین برود. به طوری که کشور انگلیس متعهد شده طی پنج سال آینده به تولید زغال سنگ پایین دهد،‌اگر انرژی زغال سنگ پایان یابد در نوبت بعدی نفت و گاز جهان است، اما سؤال اینجا است که اینها چند سال طول خواهد کشید.

*رشد 9 درصدی در انرژی های پاک نسبت به سال 2019

سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های پاک در دوره گذار از انرژی فسیلی به تجدیدپذیر امری ناگزیر است و تنها در سال 2020 به میزان 501.3 میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری شده که نسبت به سال 2019 حدود 9 درصد رشد داشته است.

بررسی ها نشان می‌دهد که روند افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه‌ انرژی‌های پاک سال به سال افزایش خواهد یافت تا انرژی های تجدیدپذیر کاملاً جایگزین سوخت‌های فسیلی شود.

* راهکار شرکت های بزرگ نفتی برای حفظ ارزش سرمایه ها

با این وجود نباید چشم خود را به این حقیقت ببندیم که شرکت‌های بزرگ نفتی به سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان ابزاری برای رشد درآمد ادامه داده‌اند.

مفهوم آن این است که بسیاری از شرکت‌‌های بزرگ نفتی فعالیت گسترده خود را به لطف وجود متخصصان و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری ادامه خواهند داد.

چندین شرکت بزرگ نفتی به طور گسترده در حوزه تکنولوژی ذخیره‌سازی و تثبیت کربن سرمایه‌گذاری کرده‌اند با این هدف که بتوانند فرآورده‌های نفتی با کمترین آلودگی تولید کنند.

علاوه بر این بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی در پروژه‌های انرژی‌های نو، نظیر تولید انرژی از هیدروژن، باد، خورشید و زمین‌گرمایی وارد شده‌اند و به این خاطر این شرکت‌ها در کنار اینکه به دلیل بی‌ارزش شدن سوخت‌های فسیلی دارایی‌های خود را از دست می‌دهند ورود جدید به حوزه انرژی‌های نو ارزش دوباره به سرمایه‌های آنها می‌بخشد.

بنابراین بعید است که شرکت‌های بزرگ نفتی به لطف توسعه درآمد در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر به این زودی بی‌ارزش شوند. اما ارزش سوخت‌‌های فسیلی به دلیل سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای که در انرژی‌های نو انجام می‌شود کم کم بی‌ارزش خواهد شد.

علاوه بر آن دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ نفتی باید به این مسئله توجه کنند که برای اجتناب از بی‌ارزش شدن ذخایر نفت‌شان از ذخیره‌سازی بیش از اندازه در دوره گذار پرهیز کنند. چرا که از یکسو تقاضا برای این نوع سوخت کاهش می‌یابد و از سوی دیگر تولید انرژی‌های نو بیشتر می‌شود که در صورت عدم توجه می‌تواند بحران مالی جهانی جدیدی رقم بخورد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.