پیش‌بینی فائو از بحران غذایی تا ۲۰۵۰

 

با توجه ‌به پیش‌بینی فائو در سال ۲۰۵۰، امکانات آب و زمین دنیا، تنها اجازه تامین غذای داخلی را در هر کشوری می‌دهد. یعنی محصولات اساسی کشاورزی، برای واردات وجود نخواهند داشت.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، با توجه ‌به پیش‌بینی فائو[1] در سال 2050، امکانات آب و زمین دنیا، تنها اجازه تامین غذای داخلی را در هر کشوری می‌دهد. یعنی محصولات اساسی کشاورزی، برای واردات وجود نخواهند داشت. براساس همین پیش‌بینی، می‌توان اهمیت خودکفایی ایران در تولید محصولات اساسی کشاورزی در حوزه جیره غذایی دام و طیور و استفاده از جایگزین‌های مناسب آن‌ها رادرک کرد.

ثمره نیل به اهداف مذکور، امنیت غذایی در ایران است. چرا که اگر شرایط تولید در حوزه مذکور و عدم استفاده از جایگزین‌های مذکور، همانند سابق ادامه یابند و از سوی دیگر، صادرات محصولات اساسی مذکور به ایران، قطع گردد، امنیت غذایی و در نهایت امنیت داخلی ایران به مخاطره خواهند افتاد.

از این‌رو، در ادامه به بررسی جایگزین‌های ذرت، جو، گندم و کنجاله سویا (محصولات اساسی نهاده‌های دامی) در جیره غذایی دام و طیور که در ایران به وفور در دسترس هستند و می‌توانند جایگزین نهاده‌های دامی معمول شوند و کمبود نهاده‌های دامی را حل کنند، پرداخته شده است.

* جایگزین‌های ذرت، جو، گندم و کنجاله سویا در جیره غذایی دام و طیور در دنیا

علی‌رغم دستاوردهای ایران در رشد تولیدات بسیاری از محصولات کشاورزی و کاهش وابستگی به واردات برخی اقلام غذایی، همچنان وابستگی شدیدی به واردات مواد غذایی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند. برای نمونه همچنان وابستگی زیادی در تأمین خوراک دام به خارج از کشور وجود دارد، به‌طوری‌که نزدیک به 90 درصد دانه‌های روغنی (به‌ویژه سویا) و ذرت دامی از طریق واردات تأمین می‌شوند. طبق آمار فائو، درصد وابستگی ایران به واردات غلات از سال 2005 به بعد، روند افزایشی معناداری از نظر آماریداشته است در حالی‌که در میانگین جهانی، درصد وابستگی به واردات غلات، کاهش یافته‌ است.

حدود 50 تا 80 درصد جیره‌ غذایی طیور را محصولاتی چون ذرت،‌ گندم و جو تشکیل می‌دهند. با توجه ‌به این‌که ایران جزء 10 کشور برتر دنیا از لحاظ پرورش مرغ گوشتی است، در راستای برنامه افزایش امنیت غذایی، پیدا کردن جایگزین‌هایی برای تأمین خوراک دام و طیور، یک ضرورت است؛ اما جایگزین‌های‌ مناسب، هم از نظر ارزش غذایی و هم به‌لحاظ قیمت، بایستی قابلیت رقابت با گندم، جو، سویا و ذرت را داشته باشند. در سال‌های گذشته، دلایل بسیار مهمی مانند کمبود زمین‌های کشاورزی قابل کشت، کمبود منابع آبی، افزایش جمعیت و آلودگی زمین، سبب شد تا محققان به دنبال راه‌حل‌هایی برای جایگزینی محصولات مهم کشاورزی نظیر گندم، جو، ذرت و سویا برای خوراک دام و طیور باشند.

در ادامه، برخی از محصولاتی که در حال حاضر ، جایگزین محصولات مهم کشاورزی مذکور در جیره غذایی دام و طیور در جهان شده‌اند و در ایران هم به‌وفور یافت می‌شوند، به همراه مزیت‌های استفاده از آن‌ها در جدول زیر آورده شده است.

جدول 1. جایگزین‌های نهادهای معمول دامی

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.