پیشنهاد پاکستان برای تهاتر کالا با ایران

 

مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه گذاری گفت: پاکستان دارای برنج و ایران دارای نفت و پتروشیمی است که می توانیم این کالاها را با هم تهاتر کنیم.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس ، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با عبدالرزاق داود مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه گذاری (سرپرست وزارتخانه بازرگانی پاکستان) و هیئت همراه اظهار کرد: پیشینه رابطه ایران و پاکستان قدمت بالایی دارد، ما دارای مرز، دین، فرهنگ و اقوام مشترک هستیم که می تواند شرایط تجاری بهتری نسبت به امروز برای دو کشور به ارمغان بیاورد.

وی افزود: ایران و پاکستان رقابتی در محصولات کشاورزی ندارند و مکمل هم هستند بنابراین باید از فرصت همکاری دو کشور استفاده شود.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با کالاهای صادراتی ایران به پاکستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما ظرفیت صادرات خرما و سیب درختی را به پاکستان داریم و در مقابل می توانیم کنجد و برنج وارد کنیم.

وی ادامه داد: نگاه ما در دولت جدید، نگاه ارتباط با همسایه و از طریق تهاتر است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که تعرفه‌ای دو کشور باید ترجیحی باشد، عنوان کرد: ما باید نگاه جدیدی به کشاورزی داشته باشیم و در زمینه دام سنگین، شتر، مرکبات و محصولات کشاورزی با هم همکاری کنیم، همچنین باید مشکلات بازارچه‌های مرزی برطرف شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد می کنیم مراودات مالی دو کشور با توجه به شرایط تحریم ایران، از طریق پول رایج در دو کشور انجام شود تا مشکلات تجاری دو کشور برطرف شود.

*تهاتر، راه حل تجارت ایران و پاکستان

در ادامه این دیدار، عبدالرزاق داود مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه گذاری (سرپرست وزارتخانه بازرگانی پاکستان) اظهار کرد: در حال حاضر روابط تجاری و اقتصادی ایران و پاکستان هیچ مناسبتی با پیشینه روابط این دو کشور ندارد و امیدواریم بتوانیم این شرایط را تغییر دهیم.

وی افزود: در این منطقه نیازمند یک اتصال و ارتباط بین کشورهای ایران، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان و تاجیکستان است و در این اتصال منطقه ای، ایران و پاکستان مهمترین کشور ها هستند، بدون ایران این ارتباط به ظرفیت نهایی نخواهد رسید.

داود ادامه داد: هرگونه بهبود همکاری تجاری و اقتصادی با ایران بسیار مهم است و حجم تجارت این دو کشور به خصوص در حوزه کشاورزی باید گسترش یابد.

وی با اشاره به ظرفیت تهاتر در دو کشور عنوان کرد: پاکستان دارای برنج و ایران دارای نفت و پتروشیمی است که می توانیم این کالاها را با هم تهاتر کنیم.

مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه گذاری عنوان کرد: ما به شرایط تحریمی ایران واقف هستیم و به دنبال یک ساز و کار برای ایجاد ارتباط موثر و مفید با برادرمان ایران هستیم به همین دلیل پیشنهاد تهاتر را مطرح می کنیم.

وی افزود: محصولات دیگری که می توانیم به ایران صادر کنیم شامل کینوا، انبه و مرکبات است و امیدواریم مشکلات موجود برای تبادلات تجاری در سایه روابط برادرانه با ایران مرتفع شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.