محمد تقی روشنایی:در تامین اجتماعی ، قوانینی وضع میکنند که خودشان هم به آن پایبند نیستند !

گفت و گو با محمد تقی روشنایی پیشکسوت عرصه حمل و نقل دریایی و رئیس هیئت مدیره گروه شرکت های ماروس با محوریت مشکلات ماده 38 تامین اجتماعی

نزدیک به 45 سال است در کشتیرانی فعالیت دارد جزء معدود افرادیست  که در حوزه  رشته تحصیلی اش  وارد عرصه کسب و کار شده  . پس از اخذ دیپلم مستقیما بعنوان راهنمای کشتی مشغول به کار شد و سپس برای  فوق لیسانس در رشته  مدیریت حمل و نقل به آمریکا رفت و پس از اخذ مدرک  اوایل انقلاب بود که به ایران بازگشت و فعالیتش را در حیطه کشتیرانی ادامه داد . در ادامه گفت گویی با ایشان داشتیم

 

لطفا مجموعه و خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چه شد که وارد عرصه کشتیرانی شدید ؟

نزدیک به 45 سال است در کشتیرانی فعالیت دارم و باتوجه به شرایطی که خیلی ها دارند و در رشته خودشان فعال نسیتند  فکر میکنم جزء معدود گروه هایی باشم که در رشته تحصیلی ام باقی مانده ام و در این حوزه وارد عرصه کسب و کار شده ام . پس از اخذ دیپلم و دوره 3 ساله نیروی دریایی ،مستقیما بعنوان راهنمای کشتی مشغول به کار شدم و سپس برای  فوق لیسانس در رشته  مدیریت حمل و نقل به آمریکا رفتم و پس از اخذ مدرک  اوایل انقلاب بود که به ایران بازگشتم و فعالیتم را در حیطه کشتیرانی ادامه دادم . همواره علاقمند به فعالیت اقتصادی در کشور خودم بودم  و هنگامی که شرایط بازگشت مهیا شد با علاقه خاصی به کشور خودم برگشتم تا بتوانم کارم را شروع کنم .  هنوز هم با وجود تمام موارد بابت این بازگشت نگرانی ای ندارم   سال 74 هم ماروس ترابر را تاسیس کردم و در حال حاضر ماروس ترابر بعنوان یک شرکت مادر چندین زیر شاخه در حوزه های مربوطه دارد .

از بازگشت و فعالیتتان در ایران   پشیمان نیستید ؟

قطعا  پشیمان نیستم؛ اگر این گونه بود که دیگر فعالیتی نداشتم . اما وقتی فعالیت درایران را انتخاب میکنیم  موظفیم برای تک تک چالش های پیش رو راهکاری مناسب و  درخور پیدا کنیم تا بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم . متاسفانه شرایط هم به گونه ایست که گاها وضعیت ویژه ای پیش می آید و از کنترل خارج است .  در این 40 سال فعالیت مستقیم بنده در بخش خصوصی باتوجه به اینکه یک صنعت 24 ساعته و شبانه روزی است بارها برای رسیدگی به امور و مدیریت بحران ها  از ساعات شخصی و خانوادگی  گذشته ایم  تا این شخصیت حقوقی که توسط ما ایجاد شده شکل بگیرد و همواره رو به رشد و البته ماندگار باشد .

به طور کلی چند پرسنل در مجموعه شما فعال هستند ؟

میتوان گفت در ماروس ترابر و شرکت های وابسته ، مجموعا برای 200 نفر بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم اشتغال زایی شده

از چالش هایی که با آن ها  روبه رو هستید بفرمایید ؟

  مطمئنا زندگی و کسب و کار بویژه حوزه کشتیرانی  بدون چالش نخواهد بود . چالش های کم نیستند موارد مختلف را داریم .  شاید اگر در بعضی برخورد ها آگاهانه تر بود با دانش و درایت  و البته انصاف بیشتری صورت میگرفت خیلی بهتر بود و راه فعالیت بخش خصوصی را در این عرصه هموار تر میکرد .

اشاره میفرمایید که چه برخورد ها و کدام موارد مد نظرتان است ؟

از دارایی و مالیات گرفته تا تامین اجتماعی که فکر میکنم اسم تامین اجتماعی برازنده اقدامات اخیر این سازمان نباشد چراکه اگر به قصد تامین وارد امور شرکت ها میشود نباید با مصوبه هایش به بدنه بخش خصوصی آسیب و خسارت وارد کند امروزه مشاهده میشود عملا تخریب  میکنند تا تامین ! در این رابطه باید حرفی زده شود تا راهکاری تخصصی اعمال شود

عملا یک سری از طرح ها در سطح شعار باقی مانده و کمتر به اجرایی شدن آن بها داده اند . قاعدتا توقع عبثی  است اگر بخواهیم عدالت مطلق بوجود آید اما عدالت نسبی هم گاها اجرا نمیشود و این امر مشکل ساز خواهد بود  .

در مورد سازمان تامین اجتماعی با چه مشکلاتی مواجه بوده اید ؟

تامین اجتماعی یکی از  سازمان هایی است که به طور غیر مستقیم یک اثر کاملا مستقیم در فعالیت های کارآفرینان دارد و همواره با پرچم حمایت از کارگران و کارکنان  وارد میدان شده و به شرکت ها اجحاف می کند ، اما با توجه به موارد اخیر گویی در تلاش است تا  به نوعی امتیازی از فعالیت شرکت ها را برای کسب نماید . بسیار بهتر است که این مسئله از ابتدا برای شرکت ها شفاف شود که همه بدانیم از روز اول باید بابت فعالیت هایمان چه سهمی را به تامین اجتماعی پرداخت کنیم

ولی اینکه قوانینی وضع میکنند که خودشان هم به آن پایبند نیستند جای سوال است ! با این کار هم وقت خودشان و شرکت ها را میگیرند هم دادگاه های دیوان عدالت را درگیر این ماجرا میکنند . علاوه برآن برای شرکت ها مشکل ایجاد میکنند

چه مشکلاتی برای شرکت ها بوجود آمده ؟

به دفعات پیش آمده و پیش خواهد آمد که شرکت ها بخاطر مسئله THC یا عوارض بندری با درخواست ناصواب تامین اجتماعی مواجه میشوند  و به بحران میرسند اما در تامین اجتماعی مسئولان امر  نمیخواهد ببیند که انرژی و زمانی که برای این مسئله به هدر میرود را میتوان برای کارآفرینی و ارتقا  مسائل  اقتصادی کشور صرف کرد . به جای سازندگی شرکت ها باید به فکر احقاق حق پایمال شده شان باشند !

اصلا خود ماده 38 گویا و شفاف است بصورت صریح اعلام شده که قرارداد باید موجود باشد و میبایست پیمانکار و کارفرمایی وجود داشته باشد تا با یکدیگر قرارداد ببندند

پس در حال حاضر معضل شما ماده 38 تامین اجتماعیست ؟

این موضوع با کج سلیقگی و رفتار غیرتخصصی  به چالشی عجیب برای ما تبدیل شده در حالی که  روح ماده 38 برای حمایت از کارکنان و کارگران است تا پیمانکار موظف به پرداخت حق و حقوق کارکنانش شود. و بسیار هم منطقی است، اما در جایی که قراردادی وجود داشته باشد ولی در موارد اخیر، عملا شرکت های کشتیرانی کارفرما نیستند ما در واقع از  سازمان بنادر و دریانوردی سرویس گیرنده هستیم، هزینه سرویس و عوارضش را هم پرداخت میکنیم . درست مانند این است که به شما بگویند  برای عبور از اتوبان  و پرداخت عوارض بین راهی که نرخی مصوب و مشخص دارد ، باید با راهداری  قرارداد ببندید !

 در طرح این مسئله از انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران چه انتظاراتی دارید ؟

انجمن بعنوان نماینده بخش خصوصی همواره زحمات زیادی کشیده تا صدای اعضا را به گوش مسئولان برساند . حقیقت این است که ما برای توسعه صادرات و واردات کشور تلاش میکنیم . فکر میکنم باید همه ی اعضا برای رساندن صدایمان به گوش مسئولین یکصدا شویم و هسته ی این اتحاد قطعا انجمن کشتیرانی است .

اگر سیاست انجمن بر دریافت THC توسط خود سازمان باشد شما حمایت میکنید ؟

حتما صد درصد حمایت خواهیم کرد و از سایر همکاران هم دعوت به همراهی در این موضوع خواهیم داشت. باید تمام فعالین این حوزه چه آنها که درگیر شده اند چه آنها که هنوز مشکلی ندارند در این زمینه به اتفاق متحد شوند تا مشکلات گریبانگیرشان نشود . بحث اساسی این است که این عملیات دریافت و پرداخت هیچ نفعی برای شرکت ها نداشته بلکه با به میان آمدن تامین اجتماعی و احتمالا اداره مالیات شرکت ها متضرر خواهند شد . در این میان بخش خصوصی تبدیل شده به کیسه بوکس نهاد های دولتی هرگونه که میتوانند ضربه ای سخت و سهمگین  را به این بخش  وارد میکنند . چقدر باید وقت بگذاریم تا اثبات کنیم ؟ پرداخت عوارض بندری و  THC شامل ماده 38  نمی باشد و هیچگونه نفع مالی برای شرکت ها ندارد.  ساده بگویم این شتریست که در خانه هر کسی میخوابد اگر خودمان به فکر نباشیم دیر یا زود در این جدال نابرابر ضربه فنی میشویم . یا محکوم هستیم که تعدیل نیرو یا اینکه باید تمام درامد ها را به این سه نهاد تقدیم کنیم و طبق همین ماده 38 بابت تمام سرویس ها باید از سایر شرکت ها و همکاران شکایت کنم و این زنجیره ممکن است تا مرز تعطیلی و تعدیل نیروی شرکت ها پیش روی کند .

از چالش های مالیاتی  هم بفرمایید ؟

دریافت و پرداخت این تعرفه ها برای شرکت ها گردش حساب بالایی ایجاد میکند،  مالیات هم فقط گردش را میبیند و ممیزین طبق علم خودشان بر اساس گردش بالای شرکت ها مالیات های زیادی را درخواست میکنند و میگویند  وقتی این حجم از دریافتی و پرداختی وجود دارد چطور درآمدی از آن ندارید . درصورتی که اگر وقت میگذاشتند و این صنعت را میشناختند حتما میدانستند که شرکت های کشتیرانی از این گردش حساب بالا فقط ضرر میدهند و درآمدی ندارند . البته ایراد اصلی بر سازمان بنادر وارد است که دریافت این تعرفه ها را به شرکت های کشتیرانی عملا تحمیل کرده همه میدانند دریافت سرویس از بنادر انحصاری است .

فکر میکنید پس از رسانه ای شدن این اتفاقات کدام نهاد باید مستقیما  پیگیر و پاسخگو باشد ؟  

بطور مستقیم وزارت راه و شهرسازی و شخص وزیر راه و شهرسازی باید بعنوان عالی ترین مقام و معاونت ایشان در سازمان بنادر باید با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ،  بتوانند به توافقی برسند که قابل اجرا باشد تا جایی که اطلاع دارم جلساتی هم بوده صحبت هایی شده اما نتیجه مثبتی حاصل نشده است .  شاید ما برای احقاق حقوقمان باید به مجلس برویم ! و امروز میبینیم که بخاطر تصمیمات عجولانه و غیرکارشناسی و عدم هماهنگی درون ساختار نهاد های دولتی ، شرکت های کشتیرانی درگیر مشکلات به وجود آمده هستند

اقدامات سازمان بنادر را در خصوص مواردی که گفتید تا کنون چگونه دیده اید ؟

نامه ای از سازمان بنادر داریم که به تامین اجتماعی نوشته و درخواست جلسه کرده و مبحث ترمینال های وابسته به سازمان بنادر را بطور کامل توضیح داده و صریحا اعلام کرده که شرکت های کشتیرانی شامل ماده 38 نمیشوند . فشاری که تامین اجتماعی به کشتیرانی وارد میکند غیرمعقول و غیرقانونی و غیر کارشناسی است .

از دیدگاه شما  این یک  زور آزمایی میان نهاد های دولتی است ؟

این زورگویی و  اجحاف کاملا از سوی تامین اجتماعی به ما تحمیل میشود چراکه سازمان بنادر میگوید ما یک ارگان دولتی هستیم هزینه و تعرفه های سرویس دولتی کاملا واضح و روشن است چطور میتوان برای دریافت یک سرویس مبلغ کمتری پرداخت کرد . قطعا در صورت عدم پرداخت از آن سرویس نمیتوان استفاده کرد . باز هم میگویم تامین اجتماعی علم و تخصص کافی در این مسئله را ندارد و گویا فقط به این فکر است که جای حمایت از کارکنان  چگونه درآمدی از این فرآیند کسب کند  . این کمک به کارفرماو کرگر نیست بنده اگر شرکت را تعطیل کنم که تمام این کارکنان دچار مشکل خواهند شد  تقاضا دارم انجمن کشتیرانی حتما  تمام قد جلوی این بی قانونی بیایستد و از اعضای خود  حمایت کند .

چالش یا موضوع دیگری هست که فکر میکنید باید مطرح شود ؟

موضوع دیگری هست مجددا با تامین اجتماعی  در خصوص کشتی های فراساحلی که در منطقه فعالیت میکنند تا  اوایل سال 99 نفرات و نیروهای  خارجی که در ایران بودند با داشتن بیمه خودشان مشکلی با پرداخت حق بیمه در ایران نداشتند اما اخیرا به این موضوع هم وارد شده اند و میگویند فرقی ندارد همه کشتی ها  باید حق بیمه بدهند حتی اگر کشتی ها خارجی باشند و  کارکنانشان هم خارجی باشد و حتی  اگر در ایران پیاده نشود و هیچ خدماتی هم از ایران نگیرند . میتوان گفت باعث نگرانی و بالارفتن هزینه های کارفرمایان ایرانی میشود . و باز هم غیر مستقیم با تحمیل مواجه هستیم . متاسفانه خدمات تامین اجتماعی کامل نیست ولی بخش درآمدی آن بسیار فعالند . حتی در مواردی حکم دیوان عدالت را هم درست اجرا نمیکنند .

در خصوص کرونا چطور  چه مواردی هست ؟

کرونا هم اتفاقی بود که گریبانگیر تمام جهان شد و افراد ضمن اینکه  به فکر سلامتیشان  هستند باید به فکر کسب درآمد هم باشند بنده از صمیم قلب آرزو میکنم این مشکلات رفع شود و مردم این کشور روی آرامش را ببینند . امروزه ایرانیان همچون یک ماهی در تنگ هستند که با کمبود آب مواجه هستند، نفس هایشان به شماره افتاده و آن  بی قراری که برای ماهی در کبود آب بوجود می آید برای انسان ها بوجود آمده . البته که  باید بدانیم همه ی این ها نیز میگذرد زندگی همواره در گذر است . بنده دیدگاهم این است مشکلی وجود ندارد که حل نشود . همه موارد قابل حل هستند خصوصا با گذر زمان و رشد و تکامل انسان چیزی که درمان ندارد مرگ است لذا با فکر زیاد چیزی عوض نمیشود باید ضمن تحمل، عمل کرد و با درایت به جریانات رسیدگی کرد . دعا میکنم مردم به آرامش و امکانات رفاه عمومی قابل قبولی برسند .

مجموعه شما با مشکلات ناشی  از کرونا چطور کنار آمد ؟

واقعیت این است که بنده خودم ناراحتم و افسوس میخورم  از حقوقی که به کارکنان پرداخت میشود وقتی خط فقر را ده میلیون تومان اعلام میکنند  با توجه به تورم و فشار اقتصادی ناشی از کرونا بنده نگران همکارانم هستم چرا که بسیار تلاشگر هستند از طرفی باید امکانات باشد که بتوان افزایش حقوق داد . وقتی از فشار تحریم ها هنوز رهایی نیافته ایم و موانع زیادی را در راه توسعه کسب و کارمان داریم و حالا هم تجربه تحریم همه گیر و جهانی  کرونا وجود دارد؛ چطور میتوان راه را برای ارتقا سطح حقوق دریافتی کارکنان افزایش داد ، هرچند سعی خودمان را میکنیم و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نکرده ایم

در مورد تعامل مجموعه های تحت مدیریت شما  با انجمن کشتیرانی بفرمایید ؟ چه مواردی را قابل ذکر میدانید ؟

ما همواره با انجمن ارتباط را حفظ کرده ایم بویژه در مبحث آموزش ، چرا که بنده امر آموزش را یک امر مهم در تجارت و کار میدانم به همین سبب هم  پرسنل ما از خدمات آموزشی انجمن استفاده میکنند تا از بازدهی کیفی و تخصصی مطلوب تری، برخودار باشند .

 

و کلام آخر ؟

صحبتی نیست سپاس از شما و انجمن کشتیرانی و خوانندگان نشریه بایندر ، امیدواریم که نهایتا از این طریق صدایمان به گوش مسئولین برسد و در رفتارشان با بخش خصوصی تجدید نظر کنند .

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.