اخذ مجوز تامین مالی راه‌آهن و آزادراه شیراز- بوشهر از بازار سرمایه

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: الحمدلله توانستیم مجوز تامین مالی پروژه راه‌آهن و آزادراه شیراز-بوشهر از بازار سرمایه را از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دریافت کنیم که آن را در دستور کار قرار خواهیم داد.

 

به گزارش سی نیوز و به نقل از ایسنا محمد اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه ها و بازدیدهایی که از پروژه های جنوب استان بوشهر از جمله شهرستان کنگان داشت، عنوان کرد: از پروژه راه‌های در دست احداث بازدید کردیم برای ما نکته بسیار حائز اهمیت این است که استان بوشهر و منطقه کنگان و عسلویه قطب اقتصادی انرژی کشور هستند و راه‌های شریانی آن باید در اولویت قرار بگیرد. در دو سال گذشته این موضوع با اهتمام ویژه دنبال کردیم و ان‌شالله در همین دولت این کریدور بزرگراهی به بهره‌برداری خواهد رسید بخشی از آن عمدتا تا پایان سال به افتتاح می‌رسد.

 

وی خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگر توسعه بنادر استان هست که بندر کنگان یک مطالبه مردمی بود و در مصوبات سفر رئیس‌جمهور هم مورد تایید قرار گرفت و سازمان بنادر این پروژه را طراحی کرد و حالا هم شروع به کار کرده است.

 

این مسئول ادامه داد: پیمانکار با اهتمام ویژه اجرا کند تا این پروژه در زمان‌بندی که تعهد شده انجام شود و مردم بتوانند از یک بندر خیلی خوب و با کیفیت و کشتی‌های با ظرفیت ۲۵۰۰ تن بهره‌مند شوند که این در اقتصاد مردم معیشتی و اشتغال آنها نقش به سزایی خواهد داشت.

 

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: یکی از مشکلات ما تامین اعتبار برای راه آهن شیراز-بوشهر بود که مسیر به سمت عسلویه هم در دستور کار ما است و الحمدلله توانستیم مجوز تامین مالی این پروژه از بازار سرمایه را از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دریافت کنیم و آن را هم در دستور کار قرار خواهیم داد و با یک شتاب بیشتری این پروژه را دنبال می‌کنیم.

 

اسلامی یادآور شد: همچنین آزادراه شیراز-بوشهر جز پروژه هایی است که مجوز آن را گرفتیم برای اینکه از تامین مالی بازار سرمایه استفاده کنیم. بازار سرمایه کمک می‌کند که پروژه‌های ما یک پیوستگی بهتری داشته باشند در تامین مالی و بدون وقفه پیش بروند و ما خیلی زودتر بتوانیم زیر ساخت‌ها را توسعه بدهیم و به بهره‌برداری برسانیم.

 

امکان توسعه جاده جم-فیروزآباد وجود ندارد

 

وی عنوان کرد: یکی از دلایلی که امروز در این منطقه هستیم بازدید از وضعیت پروژه‌های در دست اجرا است. ما از این آگاهیم و برنامه داریم که جاده جم به فیروزآباد نیاز به توسعه دارد زیرا تقاضای سفر هم به لحاظ باری و هم مسافر قابل ملاحظه است و با برآوردهای امروز حداقل به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و بودجه مصوب امسال برای آن ۳۰ میلیارد است، طبیعتا با این ردیف عمرانی و این میزان امکان اجرای این پروژه نیست.

 

این مسئول اضافه کرد: ما سه مطلب در دستور کار داشتیم اولا این جاده موجود خوب نگهداری و بهسازی شود و برای عبورومرور کیفیت مناسبی داشته باشد. دوم پروژه هایی که شروع شده، همین حدود ۵۱ کیلومتری که در باند دوم کار می کنند بخشی تا پایان سال و بخش دیگر تا پایان فرصت خدمت دولت دوازدهم تکمیل شود که البته باز هم بخش‌های زمستانی و تونل‌ها باقی می‌ماند. نکته سوم برای این طرح اینکه به یک سری دوربین‌های پایش تصویری و پلاک‌خوان تجهیز شود تا با کنترل عبورومرور از حوادث جلوگیری شود.

 

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: اما نکته کلیدی که اقدام کردیم این بود که بتوانیم یک منابع متفاوتی از بودجه عمرانی برای این پروژه دریافت کنیم و هم از محل فرصت‌های تبصره ۱۹ قانون بودجه و هم ماده ۵۶ تسهیلات بانکی استفاده کنیم که این هماهنگی‌ها را انجام داده و رایزنی‌ها صورت گرفته است و اگر بتوانیم این منابع را با بانک ها به تفاهم‌نامه برسانیم ۱۳۰ کیلومتر باقی‌مانده که دست نخورده را با توجه به اینکه مطالعات آن انجام شده به پیمانکاران توانمند می دهیم.

 

محمد اسلامی یادآور شد: قطعاً از پیمانکارهایی که تعلل کرده و فرصت‌های ما را از بین بردند دیگر استفاده نخواهیم کرد و پروژه به پیمانکارانی می دهیم که بتوانند این ۱۳۰ کیلومتر را در برنامه زمانی حداکثر سه ساله اجرا کنند.

 

وی با اشاره به اقدامات حوزه حمل و نقل جاده ای عنوان کرد: امروز شاهد دو کار ارزشمند بودیم، یک‌ مجتمع بین راهی بسیار نفیس و متفاوت که کل نیازمندی‌های سفر را با یک الگوی معماری سازگار با این اقلیم طراحی کرده است. پروژه دوم یک شرکت اتوبوسرانی هوشمند که می‌توان گفت مدرن‌ترین سیستم مدیریت و یک کارآفرینی بی‌نظیر دارد و با ناوگان ملکی ۳۰۰ دستگاهی و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس هموار توانسته یک اشتغال ۴۰۰۰ نفری را ایجاد و روزها و سال های بدون حادثه را تجربه کند. با سیستمی که در حقیقت توانسته از ظرفیت هوشمندسازی و آی‌تی استفاده کرده و در قالب یک اعمال مدیریت پایدار شبانه روزی‌ تجربه کاملا متفاوت را به کشور معرفی کند.

 

وزیر راه تاکید کرد: توسعه و احداث بندر در کنگان یکی از آرزوهای دیرینه مردم عزیز و شریف این منطقه بود که با پیگیری‌های استاندار و نمایندگان و به ویژه عنایت رئیس جمهور در سفر سال ۹۸ تصویب و ابلاغ شد، سال گذشته مطالعات را انجام دادیم و پیمانکار برای آن انتخاب شد.

 

اسلامی افزود: این پروژه نیز در قالب زمانبندی خود و حداکثر تا اواسط سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می رسد و مردم عزیز کنگان از یک بندر بسیار با ارزش و با ظرفیت پذیرش ۲۵۰۰ تن کشتی بهره‌مند خواهند شد.

 

وزیر راه و شهرسازی در خصوص واگذاری فرودگاه‌های نفتی عنوان کرد: با درخواستی که وزارت نفت داشت این موضوع ابلاغ شده و شرکت فرودگاه‌ها طبق تفاهم نامه با وزارت نفت این فرودگاه‌ها را تحویل می‌گیرد که بایست تجهیز، توسعه و ایمن‌سازی آنها انجام شود تا فرودگاه‌هایی مطابق استانداردها مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.