قوانین جدید برای حفظ محیط زیست؛ آیا سرعت حرکت کشتی ها کاهش می یابد؟

 

معاهده آب و هوایی  پاریس که در سال 2015 میلادی امضا شد دارای یک اشکال بزرگ است، انتشار گازهای گلخانه ای که تحت تاثیر حمل ونقل بین المللی کشتیرانی است تحت نظارت و مسئولیت هیچ کشوری نیست. این بدان معناست که تمام صنعت حمل ونقل در ابعاد جهانی باید درگیر این طرح شود تا کنترل تغییرات آب وهوایی با مدیریت صحیح پیش برود.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، در ماه آوریل سال 2018 میلادی، سازمان بین المللی دریایی (آیمو) که قوانین حمل ونقل دریایی را تنظیم می کند برنامه هایی را برای کاهش نشر گازهای گلخانه ای تنظیم کرد تا انتشار این مواد آلاینده تا سال 2050 میلادی حداقل به میزان 50 درصد کاهش یابد. یکی از راه ها و پیشنهادات اجرایی شدن این خواسته، کاهش سرعت حرکت کشتی هاست.

کاهش سرعت و شتاب خودرو می تواند راندمان مصرف سوخت را در اتومبیل ها بهبود بخشد. طرح جدید، این ایده را برای کشتی ها در نظر گرفته است تا با کاهش حرکت کشتی ها به میزان 12 درصد باعث کاهش 27 درصدی مصرف سوخت و در نتیجه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای شود. این طرح با عنوان «بخار دادن آهسته» شناخته شده و به عنوان یکی از راهکارهای جدید کاهش تولید گازهای گلخانه ای ارائه شده است.

نکته جالب اینکه بیش از 100 مدیر اجرایی شرکت های بزرگ کشتیرانی جهان در نامه سرگشاده ای از این طرح استقبال کرده اند. در میان 107 مدیر اجرایی و مدیرعامل، نام مدیرانی از شرکت های Euronav به عنوان بزرگ ترین شرکت تانکری نفتی و همین طور Armateurs، غول صنعت حمل ونقل فرانسه نیز دیده می شود.

مدیران عامل و اجرایی شرکت های بزرگ کشتیرانی جهان در این نامه نوشته اند:« تغییرات آب وهوایی از جمله مهم ترین چالش های دوران ماست. به همین دلیل، امضاکنندگان این نامه بر ایجاد سهم مناسب در حمل ونقل و اجرای اصلاحات جدید متحد هستند.»

این نامه در حالی به امضای مدیران ارشد شرکت های بزرگ کشتیرانی رسیده که نشست کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی آیمو قرار است در همین ماه برگزار شود تا جزئیات طرح آن تا سال 2020 میلادی به تصویب برسد. پیش از این نیز این کمیته مصوبه ای را برای کاهش میزان گوگرد سوخت کشتی ها ابلاغ کرده بود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.