با حضور وزیر حمل و نقل ترکیه و وزیر راه ایران صورت گرفت؛ برگزاری هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک حمل و نقلی ایران و ترکیه

 

هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک حمل و نقلی ایران و ترکیه امروز با حضور وزیر حمل و نقل ترکیه و وزیر راه و شهرسازی ایران آغاز شد.

به گزارش سی نیوز و به نقل از خبرگزاری فارس، پیش از ظهر امروز وزیر حمل و نقل ترکیه و هیات همراه با وزیر راه و شهرسازی ایران در هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک حمل و نقل ایران و ترکیه جلساتی برگزار می‌کنند.

محور مذاکرات هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک حمل و نقلی ایران و ترکیه در حوزه‌های حمل و نقل جاده‌ای، حمل و نقل هوایی، حمل و نقل ریلی، حمل و نقل بندری و دریایی و حمل و نقل ترکیبی  است.

امکان بارگیری بار ترانزیتی به مقصد ایران توسط ناوگان ایرانی از بنادر ترکیه، حذف محدودیت‌های ایجاد شده از سوی طرف ترکیه‌ای برای میزان  سوخت همراه ناوگان باری ایرانی در سفر به ترکیه و مقاصد ترانزیتی، رفع محدودیت ورود ناوگان باری خالی به قلمرو طرف مقابل و فعالیت 24 ساعته و افزایش پذیرش کامیون در مرز بازرگان – گوربلاغ از محورهای مذاکراتی در این اجلاس است.

ترانزیت تایم ناوگان دو کشور برمبنای 9 ساعت رانندگی به ازای هر راننده در شبانه‌روز، تسریع در عملیاتی شدن پنجره واحد گمرکی بین دو کشور، اجرای فاز سوم پروژه کارنه تیرالکترونیک و رفع مشکلات مربوط به مطالبه مجوز از ناوگان ایرانی و ممانعت مقامات ذیربط مرز گوربلاغ از ورود ناوگان مسافری ایران غیرمنظم دو جانبه و ترانزیتی از دیگر محورهای مذاکرات امروز وزیر حمل و نقل ترکیه و وزیر راه و شهرسازی ایران است.

مقرر است در بخش حمل و نقل هوایی موضوع پرداخت بدهی‌های شرکت‌های هوایی ترکیه‌ای به شرکت‌های ایرانی، صدور مجوز استقرار دفاتر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در فرودگاه جدید استانبول و لغو یکجانبه قراردادهای بازرگانی منعقد شده بین شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و ترکیه‌ای بین دو طرف بررسی شود. همچنین موضوع توسعه همکاری‌های بخش خصوصی دو کشور در زمینه گردشگری از دیگر محورهای مذاکرات است.

در بخش حمل و نقل ریلی طرفین در حوزه اتصال هرچه سریعتر شبکه ریلی ایران به ترکیه از نقطه مرزی چشمه‌ثریا مذاکره می‌کنند همچنین تعیین تاریخ برگزاری جلسه بین راه‌آهن‌های دو کشور برای تعیین تعرفه یکسان در سال 2019 بررسی مشکلات و مسائل حمل و نقلی طرفین با حضور شرکت‌های فرواردی و مذاکرات درباره برقراری قطار دربست از آلمان به تهران از مسیر ترکیه از دیگر محورهای مذاکرات طرفین است.

تعیین تاریخ برگزاری جلسه بین راه‌آ‌هن‌های دو کشور برای راه‌اندازی قطار مسافری تهران – آنکارا از مرز رازی و تعیین تاریخ برگزاری جلسه نهایی کردن پیش‌نویس یادداشت تفاهم سه‌جانبه بین راه‌آهن‌های ایران، ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان درباره امکان تردد واگن‌های کشورهای مشترک المنافع CIS در قلمرو ترکیه از دیگر محورهای این اجلاس است.

در حوزه حمل و نقل دریایی طرفین درباره برگزاری چهارمین کمیته مشترک همکاری‌های بندری و دریایی در نیمه دوم سال 2019 مذاکراتی دارند همچنین درباره نحوه اجرای یادداشت تفاهم خواهرخواندگی بندر شهید رجایی و ترابوزان و تصمیم‌گیری درباره انعقاد یادداشت تفاهم خواهر خواندگی بین دیگر بنادر مهم ایران و ترکیه از محورهای این اجلاس است.

نحوه اجرایی سازی‌ موافقت‌نامه کشتیرانی تجاری دریایی ایران و ترکیه، سرمایه‌گذاری در اراضی پشتیبانی بنادر ایران و ترکیه به منظور تسریع در حمل و نقل کالای ترانزیتی از دیگر محورهای مذاکرات امروز وزرای حمل و نقل ایران و ترکیه است.

در حوزه حمل و نقل ترکیبی نیز تاسیس و راه‌اندازی کریدور ترانزیتی ابتکار افغانستان- ایران- ترکیه با محوریت ایران و اجرایی سازی کریدور اسلام‌آباد- تهران-  استانبول از محورهای مذاکره در اجلاس امروز است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.