در اختتامیه پنجمین اجلاس روسای مراجع دریایی کشور های عضو اکو تاکید شد: تسهیل و تقویت ترانزیت در کریدور های منطقه

 

پنجمین نشست روسای مراجع دریایی کشور های عضو اکو که از صبح امروز به میزبانی ایران در دفتر سازمان همکاری های اقتصادی اکو در تهران آغاز به کار کرده بود، با امضای صورت جلسه ای در ۱۱ بند پایان یافت.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، در گزارش نهایی که به امضای روسای مراجع دریایی عضو اکو رسید، مقرر شد کشور های محصور در خشکی عضو اکو از پتانسیل موجود در بنادر کشورهای متصل به آب های آزاد حداکثر بهره را ببرند.

همچنین ” در راستای تسهیل و تقویت ترانزیت کالا در مسیرها و کریدورهای منطقه” ، اعضای دریایی اکو ، ضمن اشاره به اهمیت بهره برداری از امکانات و تسهیلات موجود در بنادر کشورهای ایران، ترکیه و پاکستان – به عنوان کشورهای متصل به آب های آزاد بر لزوم تلاش همه جانبه بر تسهیل حمل کالا از بنادر کشور های مذکور تاکید کردند.

بر اساس این گزارش، همچنین بندر چابهار به عنوان یکی از بهترین نقاط استراتژیک، برخوردار از ظرفیت هاب منطقه ای و نقطه اتصال کشور های محصور در  خشکی به آب های آزاد، توسط هیات ایرانی معرفی شد.

علاوه بر این، ” تقویت ارتباط حمل و نقلی بین بنادر خشک کشور های محصور در خشکی به بنادر ساحلی ” و ” ایجاد شبکه حمل و نقل چندوجهی از بنادر خزر ” مورد تاکید نمایندگان دریایی اکو قرار گرفت.

همچنین مقرر شد ششمین اجلاس روسای مراجع دریایی کشور های عضو اکو ، به میزبانی کشور ترکمنستان برگزار شود که زمان دقیق آن از طریق مجاری دیپلماتیک متعاقبا اعلام خواهد شد.

پنجمین اجلاس سازمان های مرجع دریایی کشورهای عضو اکو ۵ دستور کار داشت که عبارت اند از :

۱- آمادگی تجهیزات و امکانات حمل و نقل دریایی برای کشورهای محصور در خشکی عضو سازمان همکاری های اقتصادی از بنادر و خدمات لجستیکی کشورهای دارای دسترسی به دریا

۲- بررسی راهکارهای ارائه شده در مورد اتصال بنادر دریایی موجود در منطقه اکو به مسیرهای ترانزیتی کشورهای محصور در خشکی عضو سازمان همکاری های اقتصادی

۳- تاسیس یک شبکه منسجم از بنادر موجود در دریای خزر بین کشورهای عضو سازمان و همچنین تاسیس یک شبکه منسجم از بنادر موجود در جنوب منطقه اکو در خلیج فارس و دریای عمان

۴- ایجاد خطوط کشتیرانی کروز و مسافربری در دریای خزر

۵- همکاری بیشتر بین کشورهای عضو اکو و سازمان های مرتبط جهانی نظیر سازمان جهانی دریانوردی (IMO ) .

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.