وزیر راه و شهرسازی در همایش بین المللی توسعه بندر چابهار مطرح کرد: توافق‌نامه سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان اجرایی شد

وزیر راه و شهرسازی گفت: خطوط ریلی که بندر چابهار را به افغانستان و آسیای میانه متصل می‌کند و خط ریلی که چین را از طریق ایران به اروپا متصل می‌کند، از اصلی‌ترین برنامه‌های ایران در توسعه خطوط ریلی است.

به گزاش سی نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد اسلامی در همایش بین المللی توسعه بندر چابهار، با بیان اینکه قرار گرفتن ایران در مسیر مبادلات تجاری و اقتصادی شرقی-غربی و شمالی-جنوبی می تواند به عنوان پیوند ترانزیتی مطمئن و مقرون به صرفه مورد توجه و بهره برداری همه کشورهای ذینفع قرار گیرد، افزود: با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک ایران در منطقه، توسعه بندر چابهار به عنوان یک قطب بندری در ترانزیت منطقه ای، فرصتی را برای رونق تجارت و ترانزیت در منطقه غرب آسیا فراهم کرده که از طریق مشارکت منطقه ای و بویژه تسهیلات سرمایه گذاری هندوستان شاهد توسعه بیش از پیش آن در آینده خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت بندر چابهار در فاز اول طرح توسعه آن ۲,۵ میلیون تن هدف گذاری شده بود که در فاز دوم آن برای توسعه بندر شهید بهشتی ظرفیت آن به ۸.۵ میلیون تن افزایش یافت .

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که هم اکنون با سرمایه گذاری های منطقه ای به عمل آمده و مشارکت شرکت های هندی و همچنین از رهگذر برنامه های توسعه ای ظرفیت این بندر تا ۷۷ میلیون تن پیش بینی و برنامه ریزی شده است، اظهار کرد:بهره برداری موثر و کارا از بندر چابهار می تواند کاهش چشمگیری در زمان و هزینه انتقال اموال تجارتی کشورهای منطقه به وجود آورده و علاوه بر اتصال کشورهای آسیای جنوبی با آسیای مرکزی، کشورهای خلیج فارس و آسیای میانه و حوزه قفقاز را نیز با هم متصل کند.

۹۰ درصد از تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود

اسلامی با تاکید بر این که بندر چابهار با ایفای نقش محوری در شبکه لجستیک، می‌تواند به تناسب تقاضای بازار و نیازهای مشتریان و همگام با رشد تکنولوژی روز، روند توسعه و بالندگی را طی کرده و جایگاه بهینه و بهره ور را نه تنها برای خود، بلکه برای همه ذینفعان در بازار تجاری منطقه ای فراهم آورد، یادآور شد: ۹۰ درصد از تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود و در حال حاضر حدود ۹۵ درصد واردات و ۸۵ درصد صادرات ایران نیز از طریق بنادر صورت می گیرد.

وی افزود: بنادر ایران در دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس قادر به جابجایی حدود ۲۳۲ میلیون تن بار هستند و خدمات موثری را برای صاحبان کالا و مشتریان فراهم می آورند.

از شکاف عملکردی بنادر کشور با شاخص‌های مطلوب جهانی کاسته شده است

سلامی افزود: حرکات توسعه‌ای مطلوب چند سال اخیر در بنادر از شکاف عملکردی بنادر کشور با شاخص‌های مطلوب جهانی کاسته و به نظر می‌رسد، می‌توان با چاره‌اندیشی، تدوین برنامه در راستای رویکرد همکاری و مشارکت و هم‌افزایی بیشتر میان بنادر کشورها خصوصا بندر چابهار و بنادر کشورهای همجوار پیشرفت مطلوبی را برای بنادر منطقه میسر کرد.

وی افزود: برقراری ارتباط ترانزیتی افغانستان و آسیای میانه از طریق محور ترانزیتی شرق کشور یعنی چابهار ـ میلک نزدیکی مسافت بندر چابهار و افغانستان سرمایه‌گذاری‌های گسترده در بخش‌های مختلف حمل و نقل به ویژه در بخش بندری و دریایی و ایجاد تسهیلات ترانزیتی گمرکی در زیرساخت‌های  حمل و نقل در مسیر محور شرق و حمایت‌های گسترده دولتی بندر چابهار را به عنوان اتصال ترانزیتی منطقه‌ای، بین هند و افغانستان تبدیل کرده و در صورت رفع موانع علاوه بر توسعه محور شرق شاهد رونق ترانزیت در این مسیر خواهیم بود.

افتتاح راه‌آهن قزوین–رشت با حضور رئیس جمهوری

وی گفت: هفته آینده با افتتاح راه‌آهن قزوین ـ رشت به دست رئیس‌جمهور بخش دیگری از مسیر ریلی کریدور شمال ـ جنوب تکمیل شده که در نتیجه آن زمان حمل محموله‌های ترانزیتی در مقایسه با سایر کریدورها به ویژه کریدور ترانزیتی اروپای شمالی به اقیانوس هند ۲۴ روز کوتاه‌تر خواهد شد.

وزیر راه اذعان داشت: ‌این خط آهن در کنار خطوط ریلی که بندر چابهار را به افغانستان و آسیای میانه متصل می‌کند و خط ریلی که چین را از طریق ایران به اروپا متصل می‌کند از اصلی‌ترین برنامه‌های ایران در توسعه خطوط ریلی برای افزایش سهم ترانزیتی در زمینه حمل و نقل جهانی است.

ایران درصدد توسعه شبکه راه‌آهن خود به ۲۵ هزار کیلومتر است

وی گفت: ایران درصدد توسعه شبکه راه‌آهن خود به ۲۵ هزار کیلومتر است و ۷۵۰۰ کیلومتر خط آهن در دست احداث داریم.

وی تأکید کرد: وزارت راه و شهرسازی از هرگونه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در توسعه زیرساخت‌های بنادر، ریل، جاده و فرودگاه استقبال می‌کند.

اسلامی یادآور شد: به دلیل توسعه روابط حسنه بین ایران و کشورهای بهره‌مند در چابهار همگام با برنامه‌ریزی و اقدامات ایران جهت تسریع در توسعه پایدار و همه‌جانبه منطقه مکران و شرق کشور از طریق بسیج امکانات یقین دارم فصل نوین از نقش‌آفرینی برجسته چابهار در سطوح استانی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی آغاز شده است.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از نمایشگاه مقیم در همایش بین‌المللی توسعه چابهار همراه امام محمد وریماچ معاون وزیر حمل و نقل افغانستان و توپال کریشنال معاون وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هندوستان در کنفرانس خبری حاضر و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

اسلامی در این نشست ضمن تبریک تولد حضرت فاطمه (س) و روز مادر اظهار داشت: امروز روز چابهار است و ما در این روز شاهد تحقق یکی از موافقت‌نامه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای بین سه کشور ایران، افغانستان و هندوستان هستیم.

وی ادامه داد: روز گذشته در بندر شهید بهشتی شاهد اجرایی شدن و این توافق‌نامه و حضور اولین محموله صادراتی افغانستان به سمت هندوستان بودیم. بندر چابهار با پتانسیل بالایی در حمل‌ونقل کالاهای ترانزیتی در فاز فعلی ظرفیت‌سازی شده و امروز آماده نقش آفرینی موثر و تعیین‌کننده‌ای در تبادلات منطقه‌ای است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندر چابهار گفت: در حال حاضر شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری در این بندر مهیا بوده و شرکت‌های داخلی و خارجی می‌توانند به بهترین شکل در این بندر سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: در حال حاضر شاهد تسهیل و تسریع کار در این بندر هستیم و روز گذشته با افتتاح تعدادی از طرح‌های در حال اجرا، بهره‌برداری از آنها شروع شد.

اسلامی به حضور معاونان وزرای حمل‌ونقل کشورهای افغانستان و هند در همایش بین‌المللی چابهار اشاره کرد و گفت: حضور معاون حمل‌ونقل افغانستان و هندوستان بیانگر این واقعیت است که تبادلات تجاری سه کشور آغاز شده است و باید با مشارکت و همکاری بیشتر شاهد رشد فزاینده بندر چابهار باشیم.

برنامه‌ریزی برای حضور سرمایه‌گذاران هندی در چابهار

توپال کریشنال، معاون وزیر حمل‌ونقل و کشتیرانی هند نیز در این نشست با اشاره به ارسال نخستین محموله صادراتی افغانستان به هند گفت: دو روز پیش اولین محموله افغانستان برای صادرات به هندوستان به چابهار ارسال شد و دیروز به بندر شهید بهشتی رسید تا در کشتی بارگیری شود.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مناسبات تجاری زیادی بین افغانستان و هندوستان از طریق چابهار در حال انجام است و امیدواریم کشورهای دیگر منطقه هم به این توافق سه جانبه (توافقنامه چابهار) ورود کنند و از ظرفیت و مسیر چابهار بهره ببرند.

معاون وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هندوستان از تجار هندی و سرمایه‌گذاران این کشور خواست از فرصت سرمایه‌گذاری در بندر چابهار استقبال کنند.

کریشنال ادامه داد: ایران دارای منابع نفت و گاز زیادی است و هندی‌ها می‌توانند از این فرصت برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند. برنامه داریم جلسه‌ای با سرمایه‌گذاران هندی برگزار کنیم تا از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندر چابهار بیشتر بهره ببریم.

برگزاری روز چابهار در افغانستان

همچنین امام محمد وریماچ، معاون وزیر حمل‌ونقل افغانستان در این نشست گفت: همه ما امروز در روز چابهار گرد هم جمع شده‌ایم و هدف از این گردهمایی جلب همکاری‌های اقتصادی و همچنین سرمایه‌گذاری و نشان دادن فرصت‌های ترانزیتی و سرمایه‌گذاری در چابهار است.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از طرف دیگر نکته‌ای وجود دارد که تعهد سه کشور ایران، افغانستان و هند برای توسعه اقتصادی و تجاری منطقه چابهار است.

معاون وزیر حمل و نقل افغانستان با بیان اینکه سال آینده روز چابهار با موضوع فرصت‌های ترانزیتی در افغانستان برگزار خواهد شد، گفت: افغانستان یکی از شرکای بسیار اساسی ایران در بندر چابهار است و تاکنون ۱۱۴ تاجر افغانی حدود ۶۰ میلیون دلار در چابهار سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تجار افغانی و بخش خصوصی افغانستانی به سرمایه گذاری در بندر چابهار علاقه‌مند هستند، اما موضوعات کوچک وجود دارد که باید در نشست‌های بعدی در مورد آنها صحبت کنیم.

وریماچ افزود:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با رفع این چالش‌های کوچک می‌توانیم سرمایه‌گذاران و تجار افغانی را برای حضور در چابهار ترغیب کنیم.

معاون وزیر حمل‌ونقل افغانستان با بیان اینکه ایران،‌هند و افغانستان مطالعات گسترده‌ای در حوزه اقتصادی و موقعیت ژئوپلتیکی منطقه خصوصا چابهار دارند،‌ گفت: ضمن آنکه مطالعات گسترده‌ای درباره رقبای فعلی و آینده چابهار انجام داده‌ایم، تمام تلاش ما این است که با ایجاد سهولت و بازار رقابتی بتوانیم سرمایه‌گذاران خصوصی را به حضور در بندر چابهار ترغیب کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.