رئیس‌ کمیسیون عمران مجلس در بیست و ششمین همایش ارگان‌های دریایی عنوان کرد: ایران مالک ۵۶ درصد سواحل خلیج فارس است

 

رئیس‌ کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه دریایی و کشتیرانی به توسعه اقتصادی و عمرانی کشور می انجامد.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمدرضا رضایی کوچی در بیست و ششمین همایش ارگان‌های دریایی که در محل کتابخانه ملی در تهران در حال برگزاری است دبا اشاره به سند چشم انداز توسعه کشور، افزود: بر اساس این سند، جمهوری اسلامی ایران باید در سال ۱۴۰۴ به قدرت اول منطقه تبدیل شود.

وی با بیان اینکه دسترسی به اهداف برنامه با شناسایی نواقص و کمبودها میسر می شود، ادامه داد: متناسب با ظرفیت های خدادادی و پتانسیل های موجود، باید جایگاه اقتصادی و تجاری خودمان را در جهان تعریف و تبیین کنیم.

وی ادامه داد: برای رسیدن به افق ۱۴۰۴ حدود ۴۰ درصد زمان باقی است و باید نقص‌های خود را شناسایی کنیم؛ کشورهای همسایه یا کشورهایی که به دریا وصل هستند و یا کشورهایی که حتی دریا ندارند، در حوزه دریایی تلاش بالقوه‌ای دارند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما باید ظرفیت‌های خدادادی خود را ارزیابی کنیم و میزان استفاده از آن را مورد بررسی قرار دهیم. ایران تنها کشوری است که به دریای خزر و خلیج فارس و آب‌های آزاد متصل است؛ ضمن آ‌نکه ما ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت در پس‌کرانه بنادر خود و کشورهای دیگر داریم که باید به آنها خدمات بدهیم.

وی افزود: ایران در مسیر ۵ کریدور بین‌المللی و از این منظر جزو ۵ کشور اول دنیا است.

رضایی ادامه داد: ۵۰ درصد کل ذخایر نفتی دنیا از تنگه هرمز عبور می‌کند که در مدیریت ما است، ما مالک ۵۶ درصد سواحل خلیج فارس هستیم، سالانه ۴۰ هزار شناور از تنگه هرمز عبور می‌کند و ۳۰ درصد کل تجارت دریایی دنیا از این تنگه است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: ما ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل داریم و از طریق تنگه هرمز و بندر چابهار در واقع با دنیا مرز مشترک داریم.

رضایی اظهار داشت: ایران بزرگترین ناوگان تجاری دریایی و نقتکش منطقه را دارد.

وی افزود: حال با وجود همه این شرایط مطلوب ۱۱ بندر اصلی ما اگر سه شیفته هم کار کنند فقط از ۲۰ درصد ظرفیت بنادر استفاده می‌شود و ۸۰ درصد ظرفیت بنادر ما استفاده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه از تمام ظرفیت بنادر کشور به خوبی استفاده نمی شود، افزود: کشور کوچک امارات از فرصت سوخت رسانی به کشتی های عبوری، به تنهایی ، ۲۰ میلیارد دلار در آمد دارد.

وی با اشاره به سهم ۶۵ درصدی بندر جبل علی امارات در عملیات کانتینری و فله منطقه ، خواستار ارزیابی دقیق تر شرایط و موقعیت حمل و نقل دریایی کشور شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از اینکه نباید همه تقصیرها را ناشی از تحریم و کارشگنی آمریکا بدانیم، اظهار داشت: اگرچه تحریم ها بر روند کلی اقتصاد موثر است، اما ایراد اصلی ناشی از ساختارهاست.

 

وی یکی دیگر از مشکلات جامعه دریایی و بندری را ” تعدد دستگاه ها و ارگان های دریایی برشمرد و خاطر نشان کرد: با توجه به تعدد ارگان های تصمیم گیر دریایی ، بعضا منافع این دستگاه ها در تضاد با هم خواهد بود  و هماهنگی بین آنها را مشکل می کند.

وی ادامه داد: چرا امروز ضعیف‌ترین مردم شهرها در کنار دریا زندگی می‌کنند؟ باید به ساختار قدرتمند با پشتوانه قوی در حوزه دریا و بندر فکر کنیم و کمیسیون عمران مجلس و فراکسیون‌های دریایی آمادگی حمایت کامل از بخش دریایی و بندری کشور را دارا هستند.

رئیس‌ کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ، اقتصاد دریا پایه را حائز اهمیت خواند و گفت: توسعه دریایی و کشتیرانی به توسعه اقتصادی و عمرانی کشور می انجامد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.