جمعی از نمایندگان مجلس از بندر شهید بهشتی بازدید کردند؛ حمایت مجلس از طرح های توسعه ای بنادر چابهار

اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی که در رأس هیأتی با حضور محمد راستاد؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به چابهار سفر کرده اند، از امکانات و قابلیت های ترانزیتی و صادراتی بنادر شهید کلانتری و شهید بهشتی چابهار دیدن کردند.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، بازدید کمیسیون عمران مجلس از زیر ساخت ها و پتانسیل های بندر چابهار در حالی صورت گرفت که بر اساس سیاست های کلی برنامه ششم، “توسعه محور شرق از چابهار تا خرمشهر ” از جمله اولویت های راهبردی دولت قلمداد می شود.

طرح توسعه بنادر چابهار و به موازت آن توسعه سواحل مکران باهدف ” تغییر سهم تجارت دریایی ایران ” در منطقه و فرا منطقه در دست انجام است.

رضایی کوچی؛ رئیس‌ کمیسیون عمران مجلس پیش از این از حمایت های قانونی قوه قانون گذاری از طرح های توسعه ای و زیرساختی دولت در حوزه های بندری و دریایی تاکید کرده بود.

بر اساس این گزارش، بازدید کمیسیون عمران از برنامه ها و رویکردهای سازمان بنادر در چابهار ، در همین راستا و با هدف ” طرح مشکلات و موانع این سازمان در بخش های دریایی و بندری چابهار ” و ” بررسی راهکارهای قانونی ارتقای جایگاه ترانزیتی ایران در منطقه” برنامه ریزی و انجام شد.

شایان ذکر است، با امضای تفاهم نامه سه جانبه میان ایران ، هند و افغانستان و تاسیس ” دالان چابهار ” شاهد رونق تجارت در این بندر و اقبال خطوط کشتیرانی برای حمل بار و محمولات از بنادر هند به مقصد افغانستان از طریق بندر چابهار هستیم.

توسعه حمل و نقل چند وجهی و تسهیل و تسریع کریدور چابهار از دیگر برنامه های توسعه ای سازمان بنادر در چابهار و سواحل مکران است که به رفع چالش های قانونی و زیر بنایی و حمایت های همه جانبه مجلس شورای اسلامی بیش از پیش نیاز دارد.

در برنامه بازدید یک روزه کمیسیون عمران مجلس از بندر چابهار ، همچنین نشستی به منظور بررسی موانع و چالش های توسعه بندر شهید بهشتی با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی صورت می گیرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بندر چابهار در مقایسه با سایر بنادر کشور، افزایش قابل توجهی در تخلیه و بارگیری کالا ها داشته است.

محمد راستاد در بازدید اعضای کمیسیون عمران از بندر شهید بهشتی چابهار در نشست بررسی پتانسیل ها، امکانات، چالش ها و موانع طرح توسعه این بندر، با اشاره به افزایش ظرفیت بندر چابهار از ۲ و نیم به ۸ و نیم میلیون تن، افزود: پس از افتتاح مرحله اول توسعه بندر چابهار با حضور رئیس جمهوری، بندر چابهار در مقایسه با سایر بنادر کشور، افزایش قابل توجهی در تخلیه و بارگیری کالا ها داشته است.

وی با اشاره به جذب و رونق کالاهای ترانزیتی از طریق بندر چابهار و افزایش ظرفیت عملکرد این بندر، پس افتتاح فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی، عملکرد بازار نسبت به طرح توسعه را “مثبت” و برنامه ریزی سازمان بنادر برای سرمایه گذاری در سواحل چابهار را “هوشمندانه” ارزیابی کرد.

معاون وزیر راه و شهر سازی درباره بسته یک میلیارد دلاری سرمایه گذاری در بندر چابهار، خاطرنشان کرد: مطابق این بسته سرمایه گذاری، ۳۵۰ میلیون دلار در بخش زیرساخت فاز اول توسعه؛ ۴۰۳ میلیون دلار در بخش تامین تجهیزات از طریق صندوق توسعه ملی؛ ۱۵۰ میلیون دلار توسط اگزیم بانک هندوستان و ۸۵ میلیون دلار توسط اپراتور هندی در بندر چابهار سرمایه گذاری عمرانی و زیر بنایی صورت می گیرد.

به گفته راستاد، بندر چابهار نقش حلقه واسط ترانزیت کالا به آسیای میانه، افغانستان و هندوستان را ایفا می کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ابراز امیدواری کرد که با اجرای سیاست های توسعه ای در بندر چابهار و با حمایت های قانونی مجلس شورای اسلامی در آینده ای نزدیک شاهد جایگاه واقعی و شایسته بندر چابهار در حوزه حمل و نقل دریایی کشور باشیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.