به منظور ارائه راهکار جهت تبادلات ارزی شرکت های عضو صورت گرفت؛ برگزاری جلسه مشترک اعضای هیات مدیره انجمن کشتیرانی و نمایندگان بانک مرکزی

 

اولین جلسه مشترک اعضای هیات مدیره انجمن کشتیرانی و نمایندگان بانک مرکزی در سالن اجتماعات انجمن برگزار شد.

مسعود پل مه، دبیرکل انجمن کشتیرانی در گفت وگو با پایگاه خبری سی نیوز در خصوص برگزاری این جلسه اظهار کرد:« دولت از اسفند سال گذشته تصمیماتی را اتخاذ کرد که شقوق مختلف اقتصادی دارای ارتباط تجارت بین المللی را تحت الشعاع قرار داد. در واقع کسب وکارهایی که به نوعی با مبادلات و مراودات ارزی در ارتباط بودند به چالش کشیده شدند. دولت تصمیم مناسبی اتخاذ کرده، به شرطی که تمام زوایای کار دیده شود و منافع تمام بازیگران اصلی لحاظ شود.»

دبیرکل انجمن کشتیرانی، با بیان اینکه صنعت دریانوردی یکی از مشاغل مهمی دانست که در تمام بخش های آن نقش مراودات ارزی پررنگ است، تصریح کرد:« در شقوق مختلف از جمله واردات، صادرات ترانشیپ و سایر خدماتی که در مناطق پشتیبانی و بندری مورد توجه است تبادلات ارزی نقش مهمی ایفا می کند. بعد از تغییرات ایجاد شده توسط دولت، این صنعت دچار نوعی چالش شده و امکان مبادلات ارزی توسط صرافی ها از بین رفته است. به جهت اینکه بتوانیم این مساله را حل کنیم، مذاکرات گسترده و متعددی را با مسوولان بانک مرکزی انجام دادیم. در این نشست ها، توانستیم نوع فعالیت های صنعت دریانوردی و نیاز ان به انجام تبادلات ارزی را به خوبی تشریح کنیم.»

پل مه در ادامه افزود:« بانک مرکزی در چند اطلاعیه صادره، موارد مصرف 33 گانه ارزی را اعلام کرد. اما متاسفانه در این موارد مصرفی هیچ یک از عملکردهای لجستیکی که پایه آن حمل ونقل، به ویژه حمل ونقل دریایی است دیده نشده بود. اما با توجه به جلساتی که برگزار شد، توافق بر این شده تا با استفاده از مکانیزم صرافی ها از یک سو و استفاده از سایت و سامانه «نیما» از سوی دیگر، بتوانیم تبادلات ارزی را به شکلی راحت تر انجام دهیم. امیدوارم این اتفاق طبق توافقاتی که انجام شده ظرف مدت یک هفته آینده عملیاتی شود.»

دبیرکل انجمن کشتیرانی با اشاره به جلسه برگزار شده با رئیس اداره صادرات بانک مرکزی اظهار کرد:«در این جلسه، مقرر شد تا ما اطلاعاتی را در اختیار آنها قرار بدهیم تا به صورت گردش کار به آقای عراقچی ارائه شود. این امر باعث خواهد شد تا تصمیم گیری سریع در کمیته ماده 14 بانک مرکزی انجام شود و ما بتوانیم مجاری رسمی مبادلات ارزی را به دست آورده و به اعضا معرفی کنیم.»

وی تک نرخی شدن قیمت ارز را مثبت ارزیابی کرد و گفت:«  اگر این امر به معنای واقعی محقق شود، منافع آن نه تنها در درازمدت، بلکه در کوتاه مدت نیز قابل لمس خواهد بود. به همین واسطه، بسیاری از رانت ها و سوءاستفاده هایی که از ایجاد روابط ناسالم و یا چندمنظوره بودن نرخ ارز ایجاد می شود از بین می رود.»

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.