رونمایی از سامانه نیما با حضور جهانگیری و سیف؛ اختصاص ۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به فعالان اقتصادی

 

سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و ولی الله سیف در بانک مرکزی رونمایی شد.

به گزارش سی نیوز و به نقل از خبرگزاری فارس، سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) دیروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و ولی الله سیف در بانک مرکزی رونمایی شد.

ولی الله سیف در این مراسم با رد عدم پرداخت ارز به نرخ 4200 تومان گفت: از 22 فروردین تا سوم اردیبهشت ماه 9 هزار و 210 فقره تخصیص ارز انجام شده که ارزش آن معادل 2 میلیارد و 361 میلیون دلار بوده است.

وی حجم تخصیص ارز به یورو طی روزهای گذشته را 5 هزار و 250 فقره برشمرد که معادل دلاری آن یک میلیارد و 264میلیون دلار است.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: اولویت اصلی ما این است که سامانه نیما ه حرکت درآید و جریان تجارت خارجی کشور به جریان افتد.

وی افزود: در آینده متناسب با شرایط درباره تخصیص ارز در سامانه تصمیم گیری می کنیم تا شرایط بهتری برای پوشش تقاضای ارزی فراهم شود.

سیف ادامه داد: چهار بازیگر اصلی شامل واردکنندگان کالا و خدمات به عنوان متقاضیان ارز، صادرکنندگان کالا و خدمات به عنوان عرضه کننده ارز، واسطه گران شامل بانک ها و صرافی ها که منابع را از سمت عرضه کنندگان به متقاضیان هدایت می کنند و در نهایت سیاستگذار ارزی حضور دارند که براساس پیش بینی منابع و مصارف، نرخ،‌ دامنه آزادی نرخ ها، اولویت ها و سقف مصارف را از طریق سامانه تحت کنترل قرار می دهد.

وی با بیان اینکه راه اندازی سامانه این امکان را به بانک مرکزی می دهد که به صورت لحظه ای بازار ارز را رصد کند، گفت: بنابراین با این اقدام امکان سیاستگذاری فوری و مداخلات موثر برای حاکمیت فراهم می شود.

همچنین مدیر اداره صادرات بانک مرکزی گفت: سامانه «نیما» تا پایان اردیبهشت عملیاتی می شود و این سامانه به کشف قیمت ارز متناسب با عرضه و تقاضا کمک خواهد کرد.

به گزارش مهر، صمد کریمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: وظیفه سامانه «نیما» ایجاد محل تلاقی جریانهای ورودی و خروجی ارز است که عوامل و ابزارهای متعددی همچون صرافان، واردکنندگان و صادرکنندگان بانکها و متقاضیان واقعی را در بر می گیرد.

او ادامه داد: صرافی های مجاز می توانند از طریق سامانه «سنا» وارد نیما شوند و از طریق سامانه جامع تجارت و بانکها نیز از طریق پرتال ارزی می توانند به نیما دسترسی داشته باشند. البته در فاز اجرائی این سامانه از امروز سه شنبه کار با صادر کنندگان عمده در بخش پتروشیمی آغاز می شود و پس از آن به سراغ صادرکنندگان جز خواهیم رفت .

به گفته وی تا پایان ماه جاری همه آموزش های لازم در خصوص سامانه «نیما» به نهادها و سازمانهای ذیربط داده خواهدشد.

کریمی تصریح کرد: در سیاست جدید ارزی همه وارد کنندگان باید به سیستم بانکی کشور مراجعه کنند . البته صرافان می توانند ارز مازاد صادر کنندگان را خریداری و جهت واردات کالا به ذی نفعان خارجی پرداخت کنند.

او افزود: راهبرد بانک مرکزی این است که همه تقاضاهای واقعی ارز را پوشش دهد و در حقیقت راه اندازی سامانه نیما سبب می شود تا جریان ورودی و خروجی ارزی منظم و مطمئنی داشته باشیم ضمن اینکه بخشی از عرضه و تقاضا هایی که در بازار آزاد پوشش داده می شود مانند تقاضاهای مربوط به قاچاق کالا دیگر وجود نخواهد داشت .

امیر حسین شکوهی مدیر سامانه بانکی «نیما» نیز گفت: وقتی کسی ارزی را در سامانه نیما برای فروش ارائه می کند ، بررسی می شود که این فرد آیا پروانه صادراتی وارداتی دارد یا خیر، آیا این فرد ارز مازاد دارد یا سرمایه شخصی وی در خارج از کشور است و … .

گفتنی است هیچ تقاضایی بدون مجوز و بررسی های لازم در سیستم نیما ثبت نمی شود.

او ادامه داد: همه اعتبار سنجی ها و بررسی ها در بیرون از سامانه نیما انجام می شود و نیما فقط این موقعیت را فراهم می کند که وارد کنندگان و صادر کنندگان و کارگزاران ما بتوانند به راحتی معامله کنند و فضای رقابتی ایجاد شود به این ترتیب بحث قاچاق هم خود به خود حل می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.