آیمو سرانجام با این طرح موافقت کرد؛ کاهش 50 درصدی گازهای گلخانه ای صنعت کشتیرانی تا سال 2050 میلادی

 

 

سازمان بین المللی دریایی (IMO) سرانجام و طبق استراتژی ارائه شده با طرح کاهش 50 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای در بخش حمل ونقل دریایی تا سال 2050 میلادی موافقت کرد. این استراتژی که توسط کمیته حفظ محیط زیست دریایی تعیین شده، چشم اندازی را برای آینده حمل ونقل بین المللی ارائه می دهد که اصول آن بر مبنای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، این استراتژی راهکارهای تحقق این طرح را در سه دوره زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف کرده و هر کدام از این دوره ها نیز زمان بندی خاصی را دارند و کشورهای عضو ملزم به تبعیت از آن هستند. طرح مورد موافقت همچنین اشاره ای نیز به توافق پاریس مبنی بر کاهش گازهای گلخانه ای در جهان دارد.

این طرح به منظور بهره وری سوخت انواع کشتی ها و الزامات طراحی های جدیدی است که باعث می شود تا سال 2030 میلادی میزان تولید گازهای گلخانه ای صنعت کشتیرانی تا 40 درصد نسبت به سال 2008 میلادی کاهش یابد. در قدم بعدی نیز همه اعضا باید به سمت نهایی شدن این طرح و دستیابی به هدف تعیین شده حرکت کنند.

کیتاک لیم، دبیرکل آیمو در جلسه هفتاد ودوم کمیته حفظ محیط زیست دریایی که طرح اولیه این استراتژی در آن به تصویب رسید، اظهار کرد:« من از این طرح استقبال می کنم و اعضا را تشویق می کنم تا این استراتژی را در دستور کار فعالیت های آینده خود قرار بدهند.»

انتظار می رود مطابق با نقشه راهی که در این زمینه توسط شرکت های عضو IMO در سال 2016 به تصویب رسیده، استراتژی های تازه آن نیز تا سال 2023 میلادی به تصویب برسد.

گای پلاتن، مدیر اتاق کشتیرانی بریتانیا نیز با اظهار خرسندی از تصویب این توافقنامه گفت: « صنعت حمل ونقل دریایی در حال برداشتن گام بزرگی است. چرا که کشتی های الکتریکی در اسکاتلند، کشورهای اسکاندیناوی و دیگر مناطق جهان در حال فعالیت هستند. سرمایه گذاری های کلان باعث شده تا به هیدرودینامیک بهتر کشتی ها و موتورهای کارآمدتر با مصرف سوخت کمتر دست پیدا کنیم.  البته نباید اشتباه کنیم و تنها به آن هدف کاهش 50 درصدی بیاندیشیم. بلکه هدف اصلی باید این باشد که در آینده نزدیک تمام صنعت کشتیرانی در جهان بدون تولید گازهای گلخانه ای به فعالیت خود ادامه بدهد.»

آیمو از بریتانیا نیز خواست کرد تا طرح های تحقیق و توسعه خود را در زمینه کاهش میزان تولید گازهای گلخانه ای صنعت کشتیرانی متمرکز کند. استراتژی کاهش تولید گازهای گلخانه ای توسط کمیته محیط زیست آیمو در جلسه هفتادودوم به تصویب اعضا رسید.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.