رئیس کمیته تخصصی، مشورتی نفتی و شیمیایی انجمن کشتیرانی: وضعیت کنونی ارز و تحریم های بانکی به فعالیت شرکت های کشتیرانی ضربه می زند/ بانک مرکزی باید راهکار مناسبی در اختیار نماینده های ایرانی قرار بدهد

 

اولین جلسه کمیته تخصصی،مشورتی نفتی و شیمیایی با حضور اعضای کمیته در سالن اجتماعات انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته برگزار شد.

ماشاالله قاسمی نژاد، رئیس کمیته تخصصی مشورتی نفتی و شیمیایی انجمن کشتیرانی در گفت وگو با پایگاه خبری سی نیوز در خصوص این جلسه اظهار کرد: «دستور جلسه کمیته تخصصی، مشورتی و شیمیایی انجمن به موضوع بررسی وضعیت قیمت ارز و مصوبات اخیر آن اختصاص یافت که توسط دولت اعلام شده است. در این جلسه مقرر شد نمایندگان انجمن کشتیرانی طی جلساتی که با مسوولان سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین بانک مرکزی خواهند داشت تا نسبت ارائه راهکار مناسب برای خروج از شرایط کنونی بحث و تبادل نظر صورت بگیرد. این اقدام باعث خواهد شد تا از تاخیر کشتی ها جلوگیری به عمل بیاید و فعالیت آنها در زمان مقرر در بنادر و بدون فوت زمان انجام شود.»

وی از عدم فعالیت صرافی ها به عنوان یکی از مشکلات صنع شرکت های کشتیرانی تانکری یاد کرد و گفت: « در شرایط کنونی فعالیت صرافی ها قطع شده و امکان فروش و دریافت ارز از مالکان کشتی ها و تبدیل آن به ریال برای نماینده ها وجود ندارد. تداوم شرایط کنونی، این خطر را به وجود می آورد که مالکان کشتی ها از فرستادن کشتی هایشان به ایران جلوگیری کنند.»

قاسمی نژاد در حال حاضر مهم ترین مشکل شرکت های تانکری را تحریم های سیستم بانکی کشور دانست و خاطرنشان کرد: « مشکل اصلی ما دریافت ارز از مالکان کشتی ها نیست. بلکه ورود ارز از طریق بانک های خارجی به بانک های داخلی است. چرا که بخش قابل توجهی از شبکه بانکی کشور به دلیل تحریم های ظالمانه فعال نیست و ما به راحتی نمی توانیم ارز را وارد کشور کنیم. بنابراین، ناگزیر هستیم تا از صرافی ها برای این عملیات بهره ببریم و آنها هم تنها به واسطه سواپ این امکان را در اختیار شرکت های کشتیرانی قرار می دهند.»

رئیس کمیته تخصصی، مشورتی نفتی و شیمیایی انجمن کشتیرانی در ادامه افزود: « اگر این شرایط به مدت طولانی باقی بماند، آن وقت امکان عدم همکاری شرکت های بین المللی در حوزه کشتیرانی و مالکان کشتی ها با نمایندگان ایرانی وجود دارد. به همین دلیل، طی جلسه ای که اعضای انجمن کشتیرانی با مسوولان سازمان بنادر خواهند داشت این درخواست مطرح می شود تا همکاری های لازم برای ارائه راهکار مناسب صورت بگیرد. همچنین درخواست ما از بانک مرکزی نیز این است که همانند خدمتی که به شرکت های هواپیمایی ارائه شد، چنین امکانی نیز در اختیار نمایندگان شرکت های کشتیرانی در ایران نیز قرار بگیرد.»

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.