گفت وگو با رئیس کمیته مشورتي تخصصی کانتینری انجمن کشتیرانی؛ ابهام در بازار ارز به ضرر شرکت های کانتینری است/ برای دستیابی به دلار 4200 تومانی خوشبین نیستیم

 

سی نیوز- تحولات و نوسانات نرخ ارز در هفته های اخیر موضوع اصلی اولین جلسه کمیته مشورتي تخصصی کانتنیری انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته بود. مسئله ای که همچنان به عنوان یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در این حوزه شناخته می شود و هنوز به سرانجام قطعی نیز نرسیده است. در این رابطه گفت وگویی با لیدا حفاری، رئیس کمیته مشورتي تخصصی کانتینری انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته انجام داده ایم که در ادامه می خوانید؛

نوسانات قیمت ارز در هفته های گذشته مسائلی را برای شرکت های خصوصی ایجاد کرده است. این مشکلات برای فعالان شرکت های کشتیرانی چه نمودی داشته است؟

اتفاقات ناخوشایند این روزها برای شرکت های کشتیرانی بسیار مهم و البته نگران کننده بود. در جلسه امروز کمیته هم این موضوع مطرح شد و دستورالعمل جدیدی که توسط معاون اول رئیس جمهور اعلام شده بود. با توجه به اینکه ما نماینده شرکت های کشتیرانی هستیم و باید تمام هزینه ها و درآمدها را به دیگر شرکت های کشتیرانی خارجی به شکل ارز منتقل کنیم، این مشکلات شکل دیگری به خود می گیرد. اینکه چگونه باید این ارز را از بازار تهیه کنیم و همچنین تبادل آن به خارج از کشور نیز قابل اهمیت است. در جلسه امروز، این مباحث مطرح شد و ما نتوانستیم به نتیجه واقعی برسیم. چرا که منتظریم تا ببینیم وضعیت بازار چگونه پیش خواهد رفت. البته حتما مکاتباتی هم در این خصوص با وزارت راه وشهرسازی انجام خواهیم داد تا نحوه تعاملات مالی را برایشان مستندسازی کنیم.

پس نوسانات نرخ ارز در حال حاضر بزرگ ترین مشکل شرکت های کانتنیری بخش خصوصی محسوب می شود؟

بله، ما هزینه هایی که در کشور دریافت می کنیم، مثلا به عنوان جرایم دیرکرد کانتینر یا هزنیه تبادل کانتینر به صورت ریال است. شرکت های کشتیرانی کانتینرهایی را در مبدا در اختیار واردکنندگان ایرانی قرار می دهند و واردکنندگان هم موظفند کانتینر را به صورت خالی به شرکت کشتیرانی و نماینده آن در بندر مبدا مثل بندرعباس، بندر بوشهر یا خرمشهر قرار بدهند و هزینه آن را به صورت روزانه بپردازند. این هزینه ها به صورت ریالی دریافت و بعدا به صورت دلار به پرینسیپال خودمان در بنادر مختلف دنیا منتقل می شود. در حال حاضر، برای این انتقال ما سردرگم هستیم و نمی دانیم چه نرخی را باید در نظر بگیریم. همچنین نمی دانیم چه مرجعی می تواند نرخ ارز را برای ما مشخص کند و چه مرجعی باید عملیات انتقال را برای شرکت های کشتیرانی انجام بدهد.

پیش از آنکه این نوسانات ارزی ایجاد بشود، شرکت های کانتینری مشکلی از این بابت نداشتند؟ ارز را با چه قیمتی تهیه می کردند؟

بحث اصلی همین جاست. ما پیش از این اتفاقات اخیر، یک قیمت ارز آزاد داشتیم و یک قیمت ارز دولتی. خوب، نرخ دولتی که برای ما به عنوان یک شرکت کشتیرانی خصوصی قابل دسترسی نبود، اما نرخ آزاد وجود داشت و قیمت آن هم با صدای رسا در بازار اعلام می شد. مثلا می گفتند امروز دلار 5 هزار تومان است یا 6 هزار تومان. اما با اتفاقات اخیر به یک بی ثباتی رسیده ایم و اصلا نمی دانیم دلاری که قیمت آن را 4200 تومان تعیین کرده اند قابل دسترسی هست یا نه. چرا که اصلا هیچ خرید و فروشی در صرافی ها انجام نمی شود و ما در شرایط ابهام قرار داریم. در گذشته نیز شرکت های کشتیرانی واقعا ضرر هم می کردند، چون قیمتی که به عنوان قیمت ارز آزاد باید به صرافی می پرداختند تا حواله انجام بشود خیلی بیشتر از قیمت واقعی بود. به هر حال، باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا تعیین قیمت ثابت و تک نرخی شدن ارز می تواند به شرکت های کشتیرانی کمک کند یا شرایط پیچیده تر می شود.

اگر طبق صحبت های معاون اول رئیس جمهور، قیمت دلار روی 4200 تومان ثابت بماند تصور می کنید این موضوع به نفع شرکت های کشتیرانی تمام می شود؟

در این خصوص باید از دو جنبه به موضوع نگاه کنیم. اول از روی درآمد شرکت های کشتیرانی و دوم از روی درآمد خطوط. البته ما به عنوان نماینده های شرکت های کشتیرانی در ایران درآمد خاصی از این مسائل نداشته ایم. اما اگر قیمت واحد داشته باشید و این قیمت واحد به صورت مستند و قابل دسترس باشد، حتما امور برای شرکت های کشتیرانی سهل تر خواهد شد. این مسائل منوط به آن است که ببینیم قیمت 4200 تومانی برای دلار چقدر واقعی است.

زمزمه هایی هم مبنی بر تغییر پایه ارز کشور از دلار به یورو شنیده می شود. این مسئله چقدر به نفع یا ضرر شرکت های کشتیرانی بخش خصوصی خواهد بود؟

تفاوت چندانی ندارد. هر چند شرکت های اروپایی بیشتر با یورو در ارتباط هستند، اما تعداد شرکت های اروپایی در کشورمان هم زیاد نیست. با این حال، تصور می کنم در صورت تحقق این مسئله هم اتفاق خاصی نمی افتد. مهم این است که نرخ ثابت و ارز در دسترس داشته باشیم.

شما چقدر به تحقق قمیت دلار 4200 تومانی خوشبین هستید؟

پس از اعلام این خبر، بازار هنوز واکنش خوبی نشان نداده و این موضوع نشان می دهد که دلار 4200 تومانی برای پیدا کردن ثبات همچنان به زمان نیاز دارد. امیدواریم در روزهای آینده اتفاق های بهتری بیافتد و این حالت رکود در معاملات ارزی برطرف شده و ثبات به بازار بازگردد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.