۸ میلیون تن به ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بندر بوشهر افزوده می‌شود

 

با بهره‌برداری از طرح‌ها در مجتمع بندری جزیره نگین بوشهر ۸ میلیون تن به ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بندر بوشهر افزوده می‌شود و به ۱۵ میلیون تن در سال می‌رسد.

به گزارش سی نیوز به نقل از تسنیم از بوشهر ، سواحل و مرز دریایی خلیج‌فارس در استان بوشهر ظرفیت‌های مهم و قابل توجهی در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری، تولیدی، اشتغال‌زایی، آبزی‌پروری و تجارت دریایی فراهم کرده است.

استان بوشهر دارای طولانی‌ترین مرز دریایی با خلیج‌فارس است که این مهم سبب اجرا طرح‌های مختلف بندری در عرصه دریانوردی، تجارت، بازرگانی، صادرات و واردات شده است.

استقرار انواع بنادر تجاری، ملوانی، صیادی و صادراتی در نقاط مختلف استان بوشهر جایگاه این استان در این عرصه نشان می‌دهد به‌گونه‌ای که بخش عمده‌ای از کالاها از طریق بنادر استان بوشهر صادر و وارد می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر جایگاه این استان در عرصه دریانوردی و مراوده با کشورهای مختلف را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: بوشهر همواره در ادوار مختلف تاریخی به‌عنوان دروازه تجارت ایران معرفی شده که نشان از ظرفیت بالای آن در عرصه دریانوردی، تجارت دریایی و مراوده مردم استان با کشورهای مختلف به‌ویژه حاشیه خلیج‌فارس است.

سیاوش ارجمندزاده، موقعیت بندر بوشهر در عرصه فعالیت‌های تجاری با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را مهم و ممتاز دانست و بیان کرد: طول نوار ساحلی و مرز دریایی استان بوشهر با خلیج‌فارس افزون بر 900 کیلومتر است که این مهم فرصت قابل توجه برای فعالیت‌های تجاری فراهم کرده است.

وجود 15 اسکله تخصصی تجاری در بندر بوشهر

وی زیرساخت‌های بندری در بوشهر را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: 13 هکتار در دهه 90 با استحصال دریا به بندر بوشهر افزوده و ترمینال و اسکله جدید ایجاد و راه‌اندازی شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از وجود 15 اسکله در بندر بوشهر خبر داد و افزود: پروژه مسافربری دریایی بوشهر در حال تجهیز و بازسازی است که تا یک‌ساله آینده از ترمینال مسافری بندر بوشهر ‌بهره‌برداری می‌شود.

ارجمندزاده، با بیان اینکه این اسکله و ترمینال مسافری برای کشتی‌های پیشرفته و بزرگ طراحی شده است گفت: اکنون ترمینال صادرات مواد معدنی در حال ساخت است که با ساخت این اسکله زمینه افزایش صادرات این مواد فراهم می‌شود.

وی از توسعه طرح بندر بوشهر در مجتمع بندر نگین خبر داد و خاطر نشان کرد: در سال 1393 طرح توسعه بندر بوشهر در نگین کلید خورد و سال گذشته اسکله کانتینری بوشهر با ظرفیت تردد کشتی‌های 50 هزار در مجتمع بندری نگین بوشهر بهره‌برداری شد.

ظرفیت بندر بوشهر در تخلیه و بارگیری کالا به 15 میلیون تن افزایش می‌یابد

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با بیان اینکه هم اکنون از این اسکله در صادرات مواد معدنی استفاده می‌شود خاطر نشان کرد: اکنون ظرفیت بندر بوشهر در تخلیه و بارگیری کالا در سال 7 میلیون تن است که با تکمیل طرح‌ها در مجتمع بندری نگین این ظرفیت در سال به 15 میلیون تن افزایش می‌یابد.

ارجمندزاده ظرفیت بندر نگین بوشهر را 8 میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا در سال دانست و تصریح کرد: این بندر دارای 70 هکتار وسعت است که با مجموعه منطقه ویژه بندر بوشهر 200 هکتار می‌شود.

وی با اشاره به افزایش عمق بندر و لنگرگاه بندر بوشهر افزود: اکنون عمق بندر بوشهر بیش از 11 متر است که افزایش آن تا 15 متر برای تردد کشتی‌های 50 هزار تنی در برنامه طرح توسعه قرار گرفته است.

فعالیت کشتی گردشگری و مسافربری در بوشهر

نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی توسعه زیرساخت‌های بندری بوشهر را یک ضرورت دانست و بیان کرد: برای تردد کشتی‌های 50 هزار تنی در بندر بوشهر افزایش عمق کانال دسترسی و حوضچه اسکله این بندر ضروری است.

عبدالکریم جمیری افزایش تخلیه و بارگیری کالا در بندر بوشهر خبر داد و افزود: سال گذشته با افزایش عمق دسترسی کانال دسترسی به بندر بوشهر امکان تردد کشتی‌های 30 هزار تنی فراهم شده که برای تردد کشتی‌های 50 هزار تنی و افزایش عمق کانال بندر بوشهر ضروری است.

وی کشتی گردشگری را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: فعالیت کشتی گردشگری پرنسس در بوشهر با توجه به ایجاد اشتغال، کارآفرینی و رونق اقتصاد، می‌تواند زمینه توسعه گردشگری دریایی بیش از پیش افزایش دهد.

زیر‌ساخت‌های ایمنی اسکله‌ها و بنادر استان بوشهر از جمله اطفا حریق افزایش یافت

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به اینکه خدمات‌رسانی به دریانوردی در خلیج‌فارس در اولویت برنامه‌ها قرار دارد اظهار داشت: در این راستا مراکز امدادرسانی و جستجو و تجارت دریایی در بنادر استان بوشهر ایجاد شده است.

محمد قاسمی با اشاره به افزایش شناورهای اطفا حریق در بنادر استان بوشهر خاطر نشان کرد: اکنون 22 شناور در بنادر استان بوشهر از قابلیت اطفا حریق و آتشخوار برخوردار هستند.

وی افزود: سهم هر کدام از بنادر بوشهر، گناوه، دیلم، عسلویه، کنگان، دیر، خارگ، بوالخیر و عامری از شناورهای آتشخوار تا 6 فروند است.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با بیان اینکه فراهم‌سازی شرایط برای فعالیت ایمن شناورها به‌ویژه در محدوده اسکله‌ها و بنادر به‌عنوان یک اصل مهم مورد توجه قرار دارد اضافه کرد: تجهیز بنادر استان بوشهر به شناورهای آتشخوار در همین راستا انجام شده است.

ارتقای ظرفیت اطفا حریق‌های دریایی در بندر گناوه

قاسمی، از ارتقا ظرفیت اطفا حریق‌های دریایی در بندر گناوه خبر داد و بیان کرد: با توجه به فعالیت حدود 500 شناور سنتی در بندر گناوه برای ارتقا ایمنی شناورها، آتشخوار در اسکله این بندر مستقر شده است.

وی با بیان اینکه این شناور آتشخوار دارای تجهیزات پیشرفته اطفا حریق است گفت: پیش از این نیز یک شناور آتشخوار در بندر گناوه مستقر بود که اکنون با استقرار شناور آتشخوار جدید تعداد این شناورها در گناوه به 2 فروند افزایش یافت.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.