۸۰۰ متر اسکله فاز ۳ بندر شهید رجایی تا پایان امسال آماده می شود؛ ساخت 3 پست اسکله ۱۰۰ هزار تنی در بندر خلیج فارس

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: سه پست اسکله ۱۰۰ هزار تنی در بندر خلیج فارس با ظرفیت مجموع تخلیه و بارگیری ۳۴ میلیون تن فرآورده نفتی ساخته می شود.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر  و دریانوردی، الله مراد عفیفی پور با اشاره به طرح های توسعه ای بندر شهید رجایی اظهار داشت: با اتمام مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی ظرفیت کانتینری این بندر از ۵,۸ میلیون TEU(هر تی ای یو معادل یک کانتینر بیست فوت) به ۸ میلیون TEU افزایش پیدا می کند.

وی افزود: در قالب این طرح، ۱۴۰۰ متر اسکله جدید با آبخور ۱۷,۵ متر احداث می شود که قابلیت پهلوگیری کشتی های کانتینری نسل هفتم دنیا با ظرفیت ۱۸هزار و ۴۰۰ TEU را دارد. طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، ۸۰۰ متر اول از پروژه ساخت اسکله های این طرح، تا پایان امسال آماده می شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از ساخت سه پست اسکله ۱۰۰ هزار تنی در بندر خلیج فارس با ظرفیت مجموع تخلیه و بارگیری ۳۴ میلیون تن فرآورده نفتی خبر داد و افزود: بهره برداری از این اسکله ها، ظرفیت بندر را به میزان ۳۰درصد افزایش می دهد.

این مقام مسئول به اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه اراضی پسکرانه بندر شهید رجایی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه وسعت این بندر در وضعیت موجود ۲۴۰۰هکتار است، با آماده سازی و الحاق ۲۷۰۰ هکتار اراضی جدید در شمال این بندر، وسعت اراضی پسکرانه به میزان بیش از دو برابر افزایش می یابد.

وی اضافه کرد: با احداث شهر لجستیکی خلیج فارس در این اراضی الحاقی، در تلاش هستیم تا فعالیت های ارزش افزوده را در این اراضی توسعه دهیم. هر چند در شرایط فعلی فشار اقتصادی، اشکالاتی در حوزه جذب سرمایه گذار ایجاد شده و روند کار تا حدودی به کندی پیش می رود اما با بررسی ها، مذاکرات و رایزنی های صورت گرفته موانع و چالش ها مرتفع و زمینه رونق فعالیت های لجستیکی و تولیدی فراهم خواهد شد.

عفیفی پور ضمن اشاره به دستاوردهای حوزه سرمایه گذاری بندر طی دوره زمانی سه ماهه نخست سال ۹۸ اظهار داشت: در نخستین ماه سال جاری دو قرارداد سرمایه گذاری به ارزش ۱۱۴میلیارد تومان با بخش خصوصی منعقد شد. در حال حاضر نیز سه پروژه جذب سرمایه بخش خصوصی در مراحل نهایی تشریفات واگذاری و عقد قرارداد است که در نیمه نخست امسال به سرانجام خواهد رسید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با تشریح آخرین وضعیت ایجاد پایانه مکانیزه مواد معدنی در بزرگترین بندر تجاری کشور، اظهار داشت: برای افزایش بهره وری فرآیند صادرات مواد معدنی، یک سرمایه گذار توانمند بخش خصوصی انتخاب شده است که در مرحله نهایی واگذاری پروژه(اخذ ضمانت نامه از سرمایه گذار) قرار دارد.

وی اضافه کرد: این پایانه مکانیزه از جمله بزرگترین طرح های سرمایه گذاری در بندر شهید رجایی است که با فراهم کردن ظرفیتی معادل ۵۰ میلیون تن(معادل نیمی از ظرفیت فعلی تخلیه و بارگیری انواع کالا در بندر)، عملیات واردات مواد اولیه کارخانجات داخلی و صادرات مواد معدنی تولیدی معادن کشور را پشتیبانی می کند.

به گفته عفیفی پور، طی دو تا سه سال آینده عملیات اجرایی احداث این پایانه به سرانجام خواهد رسید و شکوفایی اقتصادی با رشد حداقل دو برابری در عملیات جابجایی کالا را شاهد خواهیم بود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.