۱۹ درصد تعهد شرکت هندی برای تجهیز بندر چابهار محقق شد

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه طرف هندی صرفا به عنوان اپراتور و بهره‌بردار بندر چابهار متعهد به تجهیز و بهره‌برداری از بندر است گفت: تاکنون ۱۹ درصد تعهد این شرکت هندی محقق شده است.

 

به گزارش سی نیوز و به نقل ازایرنا، بهروز آقایی افزود: طبق قرارداد بین طرفین، شرکت هندی متعهد شده برای تجهیز بندر چابهار به امکاناتی همچون جرثقیل و بهره‌برداری از این تجهیزات ۸۵ میلیون دلار هزینه کند که تاکنون ۱۶ میلیون دلار آن محقق شده است.

وی ادامه داد: هند به عنوان اپراتور خارجی بندرچابهار نقش مهمی در اتصال این بندر به شبکه جهانی حمل و نقل دریایی دارد و می‌تواند در فرآیند جهانی شدن کشورها، به دنبال توسعه فعالیت‌های کسب و کار خویش از طریق جابجایی کالا به خارج از مرزهای دریایی باشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان قرارداد سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندرچابهار را هوشمندانه‌ترین مدل تجارت عنوان کرد و گفت: قراردادسرمایه‌گذاری با مدل B.O.T  ( قراردادی برای تجهیز و بهره‌برداری) با هندی‌ها برای طرح توسعه فاز نخست بندرشهید بهشتی چابهار (۸۵ میلیون دلار) و اختصاص خط اعتباری ازسوی اگزیم‌بانک (بانک صادرات واردات) هند به میزان ۱۵۰ میلیون دلار برابر با ۹ هزار میلیون روپیه به مدت ۱۰ ساله منعقد شده که هوشمندانه‌ترین مدل قراردادی در فضای تجارت منطقه‌ای به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: چابهار به عنوان نخستین بندر ایرانی در جذب اپراتور خارجی محسوب می‌شود و این کشور در آن طرف سواحل مکران و نزدیک بندرچابهار به عنوان نخستین اپراتور خارجی نقش مهمی در جذب کالا و رونق بندر دارد.

به گفته او، بندر چابهار مناسب‌ترین بندر به منظور عملیات ترانشیپی کالا در منطقه است که توافق‌نامه هندوستان، ایران و افغانستان نقش کلیدی آن‌ را به عنوان بندری کم هزینه و امن در مسیر ارتباطی به خوبی مشخص کرده است.

آقایی تاکید کرد: هند تنها به عنوان اپراتور عمل می‌کند و نقشی در مدیریت بندرچابهار ندارد و این اقدام در راستای اتصال سه کشور هند، ایران و افغانستان است که طی توافقنامه‌ای بنام «چابهار» برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: آغاز اپراتوری هند در بندر چابهار طی سال‌های اخیر می‌تواند سرمایه‌گذاران بیشتری را در استفاده از این بندر جذب کند و از طرفی استثنا شدن بندر چابهار از تحریم‌ها کمک به توسعه اقتصادی افغانستان است.

وی تاکید کرد: دلیل اصلی استقبال از این مدل مسوولیت بسیار محدود کارفرما در قبال ریسک‌های پروژه (مالی، اجرایی و بهره برداری) بوده به طوریکه بیشترین ریسک‌های قرارداد به سرمایه‌گذار منتقل می‌شود.

آقایی ادامه داد: به همین دلیل کشورهای در حال توسعه که دارای محدودیت سرمایه و تکنولوژی بوده و آستانه تحمل پذیری ریسک بسیار پایین دارند، به این نوع قراردادها رغبت زیادی نشان می‌دهند.

وی بیان کرد: بر همین اساس بنادر در طول مدت بهره‌برداری از پروژه بخش خصوصی مجاز است با اعمال عوارض، اجاره بها، انبارداری و عوارض ترانزیت بار به نحو مناسب با بهره‌برداری از ابنیه و تأسیسات هزینه‌های ساخت، بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات، سود سرمایه خود را دریافت کند و مطابق با مفاد قرارداد و در موعد مقرر آنها را سالم و به صورت عملیاتی به کارفرما تحویل دهد.

او با اشاره به اهمیت نقش فرامنطقه ای بندر چابهار، تاکید کرد: سرمایه گذاری یک کشور مانعی برای مشارکت سایر کشورها در طرح‌های توسعه بندر چابهار نیست.

آقایی با بیان اینکه بخش بعدی تجهیزات امسال وارد بندر چابهار می‌شود افزود: بندر چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بیش ۱۲ میلیون تن کالا و سرمایه‌گذاری افزون‌بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری به عنوان یکی از بنادر مهم و استراتژیک کشور از تجهیزات مناسب و مدرنی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا برخوردار است.

وی اضافه کرد: نبود محدودیت در پهلوگیری کشتی‌ها، وجود تجهیزات مدرن و پذیرش انواع گروه‌های کالا و ارائه تخفیفات قابل توجه و متقابل در این بندر و بنادر کشور هند از جمله قابلیت‌های ویژه این بندر اقیانوسی است.

توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و افتتاح فاز نخست آن در سال ۱۳۹۷ نوعی توسعه اقتصاد دریا محور است که می‌تواند موجب توسعه منطقه و ایران اسلامی شود.

حضور کشور هند در بندرچابهار و سرمایه گذاری آن در زمینه تأمین تجهیزات بندری و احداث راه آهن و دیگر صنایع از سال‌های گذشته مطرح بوده است.

موقعیت راهبردی بندر چابهار و نقش آن در تعاملات اقتصادی و تجاری منطقه‌ای سبب شده تا از تحریم‌های آمریکا مستثنی باشد و این اقدام می‌تواند نقش چابهار را در عرصه بین المللی پررنگ‌تر کند.

اعطای معافیت به بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا فرصتی برای جذب سرمایه گذاری خارجی و توسعه زیرساخت‌های این بندر مهم است تا بتوان علاوه بر آبادانی استان محروم سیستان وبلوچستان، محور شرق را به توسعه رساند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.