گفت وگوی اختصاصی با آنوس فریو، دبیرکل بیمکو: توجه به الزامات بازار به جای منافع فردی، راه رونق صنعت کشتیرانی است

 

سی نیوز – دبیرکل بیمکو، معمولا زمان هایی را برای ارتباط با رسانه ها و خبرنگاران تعیین می کند تا در خصوص مسائل مهم حوزه حمل ونقل دریایی، مقررات زیست محیطی، توسعه فناوری و دنیای دیجیتال، امنیت سایبری و کاهش قوانین دست وپاگیر اداری صحبت کند. برای ما این فرصت مغتنمی بود تا سراغ آنوس فریو Angus Frew))، دبیرکل اتحادیه بین المللی دریانوردی یا همان بیمکو برویم تا از آخرین وضعیت این صنعت مطلع شویم.  مردی که به تازگی قراردادش را تا پایان سال 2022 میلادی تمدید کرده تا سکان هدایت این اتحادیه مهم جهانی را بر عهده داشته باشد.

بسیاری از خوانندگان ما بیمکو را می شناسند، اما برای شروع گفت وگو می توانید آخرین آمار و اطلاعات مرتبط با این اتحادیه را برای ما بیان کنید؟

بیمکو یک سازمان غیرانتفاعی است. ما دارای اتحادیه ای هستیم که به خوبی سازمان یافته و هدف مان این است که پشتوانه و سرمایه مان را از تولید ارزش خدمات اعضای بیمکو به دست بیاوریم. ما دارای 55 کارمند در چهار گوشه جهان هستیم که دو عضو ما در آسیا یعنی شهرهای شانگهای و سنگاپور هستند. به همین منظور ما یک اتحادیه جهانی محسوب می شویم. در حال حاضر بیمکو 2 هزار عضو در 120 کشور دنیا دارد که این مسئله کاملا جهانی بودن ما را تصدیق می کند. از میان این 2 هزار عضو، 800 نفر مالک کشتی، 700 نفر واسطه گر و مابقی نیز نماینده ها و سایر عوامل هستند. ما به واسطه اعضایمان، دارای یک میلیارد تنDWT  هستیم که در سال 2016 میلادی حدود 56 درصد کل تناژ جهانی را به خود اختصاص داده بود. این در حالی بود که این تناژ در سال 2014 میلادی، 54 درصد گزارش شده بود. پوشش عضویت ما دارای سه بخش متفاوت است؛ شرکت های کانتینری، تانکری و فله ای. همانطور که انتظار می رود بیمکو ارتباط بسیار نزدیک و سازنده ای با سایر انجمن ها و اتحادیه ها نظیر اتاق بین المللی کشتیرانی (International Chamber of Shipping)، اینترتانکو (Intertanko) و اینترکارگو (Intercargo) دارد.

پس کاملا واضح است که چرا باید به عضویت بیمکو دربیاییم؟

ما طیف وسیع و گسترده ای از ابزارهای عملی و خدماتی را به اعضای خود ارائه می دهیم. در واقع، ما یک سازمان کاربردی و عملیاتی هستیم. واضح است که ما به عنوان رهبران پیشرو در توسعه قراردادها، استانداردسازی قراردادها و مقررات صنعت کشتیرانی به خوبی شناخته شده ایم.

با توجه به ماهیت عملی خدمات بیمکو، همانطور که به مالکان کشتی برای رعایت مقررات جدید تاکید دارید، آیا تاثیر و اهمیت فزاینده خدمات عملی خود را بر روی اعضای خود می بینید؟

قطعا. این موضوعی است که ما همواره پیشنهاد می دهیم و به دنبال آن هستیم. اما از زمانی که من هدایت اینجا را به عهده گرفته ام، این مسئله به صورت جدی دنبال می شود. اگر در حال مذاکره در یک قرارداد هستید و درباره یک موضوع اطمینان لازم را ندارید تنها راهش این است که یک تلفن ساده یا ایمیل به ما بزنید. این دیگر یک راه ارتباطی ساده و بدون هیچ هزینه برای همه اعضا است. یا مثلا اگر شما بدهی داشته باشید، به شما کمک می کنیم تا این وضعیت را بهبود ببخشید. در سال 2017 میلادی ما 3.2 میلیون دلار به اعضایمان پرداخت کردیم و این یکی دیگر از خدمات رایگان بیمکو محسوب می شود. همچنین ما خدمت KPIs را در صنعت کشتیرانی داریم که این هم برای تمام اعضا رایگان است. این خدمت به مالکان کشتی اجازه می دهد تا عملکرد مقایسه ای کشتی خود را با دیگر کشتی های هم سایز و هم نوع داشته باشد. اعضا در این فرایند باید اطلاعات خود را وارد سامانه کنند و شما می توانید اطلاعاتی را که واقعا فکر می کنید برای شما سودمند است را به دست بیاورید و عملکرد مقایسه ای داشته باشید.

با توجه به نگاه کلی به دیجیتالی شدن صنایع، کلید انتقال آن به جلو و سرعت بخشیدن آن کدام است؟

ما یک صنعت محافظه کار هستیم. اما من فکر می کنم باید چیزهایی را در این میان به دست بیاوریم. ما در حال اجرای پروژه هایی هستیم که دیجیتالی شدن را می طلبد و این مسئله مهم، بدون استانداردسازی امکان پذیر نیست. به همین دلیل، ما روی استانداردسازی متمرکز شده ایم. به طور مثال، وقتی شما درباره کشتی های خودران بحث و گفت وگو می کنید، اما این موضوع ( فعالیت کشتی های خودران) بدون در نظر گرفتن استانداردسازی محقق نمی شود.

چون زمان گفت وگویمان کوتاه است می خواهم به موضوع بحث بازار و ایجاد تعادل در کسب وکار اشاره کنم. در این حوزه چه اقداماتی صورت گرفته و آیا بیمکو در این زمینه توصیه هایی برای حفظ ثبات در بازار دارد؟

ما حدود 18 ماه پیش بخشی را به عنوان «راهی برای بازیابی» نوشتیم. تصور می کنم کلید تغییرات در آن است که ما برای تقویت صنعت کشتیرانی، چه نقش کوچک و چه نقش بزرگی ایفا کنیم، تصمیمات منطقی بیشتری را بر اساس الزامات بازار و نه منافع فردی بگیریم.

موقعی که ما خبر تمدید قرارداد شما را تا سال 2022 شنیدیم و دانستیم که شما به دنبال یک هدف در این صنعت هستید؛ شنیدن یک صدای واضح و یکپارچه از صنعت کشتیرانی. چرا فکر می کنید این مسئله می تواند اینقدر مهم باشد و برای رسیدن به این هدف چه خواهید کرد؟

همانطور که می دانید صنعت کشتیرانی دارای انجمن های متعددی در سراسر دنیاست و طبیعتا هر کدام دیدگاه خودشان را دارند. اگر همه فعالان این صنعت دارای یک صدای واحد باشند طبیعتا IMO  صدای ما را به شکل واضح تری خواهد شنید. پس ما باید تصور کنیم که در یک میزگرد قرار داریم، میزگردی که در آن بیمکو، اتاق بین المللی کشتیرانی، اینترتانکو و اینترکارگو حضور دارند و ما زمان زیادی را صرف می کنیم تا بر سر مسائل بزرگ و اساسی به یک راه حل مشترک و توافق میان سازمان ها و اعضایمان برسیم. ما در بیمکو با همه اعضا ارتباط داریم و از آنها می خواهیم تا در تمام امور با ما مشارکت داشته باشند.  اگر ما به سیاست و راهکار عملی همکاری فیمابین برسیم به یک شراکت قوی دست خواهیم یافت.

 

منبع: این گفت وگو توسط گرگ تراتوین، خبرنگار نشریه مارین لینک در ماه گذشته میلادی انجام شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.