گزیده ای از اولین همایش بین‌المللی حمل ونقل و لجستیك

به گزارش سی نیوز اولین همایش بین‌المللی حمل ونقل و لجستیك در ایران صبح امروز در سالن همایشهای صدا و سیما شروع به کار کرد . در بخش اول افتتاحیه مراسم مسعود پل مه رئیس فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران ، دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته و دبیر همایش ضمن خوشامدگوئی به کلیه حاضرین افزودند اهمیت لجستیک از جایی نشات می‌گیرد که علاوه بر تامین نیازهای کشور نقش مهمی در برقراری تجارت جهانی بین کشورها ایفا می کند.

ایشان افزودند طبق برآوردهای مستند ۹۰ درصد زمان گردش کالا در فرایندهای لجستیکی انجام می شود. این چرخه نشانگر نقش بسیار مهم لجستیک و به خصوص رقابت‌پذیری خدمات لجستیکی است. ایشان در ادامه افزودند که ایران در زمینه لجستیک با ۱۶ پله ارتقاء به رتبه ۹۶ دست یافته است اما به لحاظ عملکرد لجستیکی فاصله بسیاری با چشم‌انداز ایران دارد. بانک جهانی کشورها را از نظر شاخص عملکرد ترانزیتی به گروهایی به شرح کشورهای برتر لجستیکی و کشورهای دارای لجستیک منسجم و کشورهای دارای عملکرد نسبی و کشورهای ضعیف طبقه بندی می‌کند.

پل مه در ادامه افزود طبق برآوردهای مستند و میدانی سهم حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا در ایران ۱۲ درصد است در حالی که میانگین جهانی ۶ درصد است. شاخص‌های بخش لجستیکی مدرن شامل زیرساخت‌ها فقط نیست بلکه مهم چگونگی مهم نبودن این زیرساخت‌ها و شرایط ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان است.

در ادامه مراسم دکتر مهرداد تقی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و رئیس شورای سیاست گذاری همایش ضمن خوشامدگوئی به حاضرین با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای بهبود وضعیت لجستیک اظهار داشت: پس از تشکیل معاونت حمل ونقل در وزارت راه و شهرسازی بلافاصله کارگروه لجستیک با حضور بخش دولتی و خصوصی و انجمن لجستیک تشکیل و جلسات آن هر دو ماه یکبار برگزار شد.

وی افزود: در گام دوم شمای کلی از ترانزیت کشور و منطقه ترسیم و ابهامات شناسایی شد و طرح تهیه شده در حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان و کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ارائه شد تا همه دست اندرکاران متوجه شوند باید برای بهبود شرایط دست به دست هم دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: مکان یابی مراکز لجستیکی از طریق مدل ریاضی در حال بررسی است.

تقی زاده با اشاره به انتخاب مدیر برای هر یک از کریدورهای عبوری از ایران تصریح کرد:  برای هر یک از کریدورها باید یک مدیر کریدور انتخاب شود که اولین مدیرکل برای کریدور شمال-جنوب انتخاب شد و به زودی مدیرکل های کریدورهای ترکیه-ایران-قطر و جاده ابریشم نیز انتخاب خواهند شد.

 مسعود خوانسازی رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران در ادامه مراسم بعنوان سخنرانان اصلی بخش افتتاحیه روی سن حاضر شده ضمن اشاره به اینکه پیشینه حمل و نقل ما از زمان تحریمهای پس از انقلاب ضربه زیادی وارد شده در غیراین صورت ایران به صورت سوق الجیشی میتواند بهترین هاب منطقه باشد چه از نظر هوایی ، چه دریائی و چه حتی زمینی و ریلی . برای جبران این عقب ماندگی باید به بازارهای بین المللی بپیوندیم . در ادامه خوانساری افزود با توجه به مشکلات کمبود بودجه داخلی باید به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی باشیم و روی مشارکت بخش خصوصی حساب بیشتری باز کنیم و در این زمینه برنامه ریزی داشته باشیم.

کوروش فتاحی سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از دیگر سخنرانان بخش افتتاحیه مراسم ضمن اشاره به هزینه های گزاف عملیاتی برای رشد صنعت حمل و نقل اشاره نمودند که با این رند سرعت مطلوب رشد اقتصادی میسر نخواهد شد .

ایشان ضمن اشاره به موقعیت استراتژیک شهر فرودگاهی امام خمینی و امکانات حمل و نقل چند وجهی این مجموعه افزودند که در سال 90 شهر فرودگاهی امام خمینی تاسیس شد و شامل فرودگاه -منطقه آزاد – منطقه ویژه اقتصادی – و بندر خشک میباشد .

ایشان با تاكید بر اهمیت و نقش چشمگیر شركت شهر فرودگاهی در حوزه لجستیك و حمل ونقل بیان كرد: بدون شك این شهر فرودگاهی براساس منطق‌های موجود در بخش رشد اقتصادی و حمل ونقل و لجستیك در كشور تشكیل شد. فرودگاه امام خمینی در ۳۵ كیلومتری كلانشهر تهران ساخته و با هدف رونق و فعالیت‌های هوانوردی كشور شروع به كار كرد، اما از آنجایی كه محور تفكر وزارت راه وشهرسازی در دولت یازدهم فراتر از فعالیت‌های هوانوردی بود به حوزه عملیاتی جدیدتری در صنعت حمل ونقل هوایی ورود پیدا كردیم.

فتاحی با بیان اینكه ایجاد ارتباطات گسترده جهت كاهش هزینه‌های عملیاتی بخش حمل ونقل هوایی هدف اصلی ما از ایجاد شهر فرودگاهی امام خمینی بود گفت: در این راه تلاش كردیم تا امكانات گوناگونی را برای مشتریان این حوزه فراهم كنیم. در حقیقت وجود تحریم‌های علیه ایران باعث شد تا علاوه بر ما سایر شركت‌های خارجی نیز از فرصت‌های مطلوب موجود در این شهر فرودگاهی غافل بمانند، چراكه شرایطی در این منطقه فراهم بود كه بدون شك شركت‌های خارجی در عدم استفاده از آن بیشتر از ما متضرر شدند.

سرپرست شركت شهر فرودگاهی امام خمینی ادامه داد: ما به این شهر فرودگاهی به صورت جهانی فكر كرده و آمادگی مشاركت با تمامی شركت‌های خارجی فعال در این حوزه را داریم.

دکتر آخوندی در ادامه مراسم افتتاحیه ضمن اشاره به اینکه همیشه در بحث نقاط قوت حمل و نقل ایران به موقعیت ژتوپولتیکی ویژه کشورمان اشاره میکنیم ، درست است كه ایران در چهارراه ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب واقع شده است و در این حوزه از سمت جنوب به خلیج فارس و دریای عمان، از سمت شمال به دریای خزر ارتباط داشته  و همچنین به كشورهای آسیای میانه و اروپا نیز متصل است. كشور ما همچنین فاصله نزدیكی به دریای مدیترانه و سیاه و همچنین كشور چین به عنوان مركز تولید بار بزرگ در جهان به ما نزدیك است كه همگی این موارد در كنار هم موقعیت استراتژیك كم‌نظیری را به ایران داده است.

وی با تاكید براینكه مزیت نسبی به هیچ وجه كفایت رفع مشكلات و ارتقای شرایط در این حوزه را نمی‌كند گفت: بدون شك باید به دنبال مزیت‌های رقابتی بوده و شرایط را برای ایجاد رقابت با سایر كریدورهای بین‌المللی فراهم كنیم.

وزیر راه وشهرسازی افزایش مزیت‌های رقابتی ایران در كنار مزیت‌های نسبی را سیاست اصلی خود در این حوزه اعلام كرد و گفت: در حقیقت مزیت‌های نسبی بسیار رخوت‌آور و اغواگرانه هستند به گونه‌ای كه افراد به موقعیت‌های خدادادی جغرافیایی غره شده و دیگر برای رسیدن به موقعیت‌های بهتر در سطح جهان تلاش نمی‌كنند پس به این نتیجه می‌رسیم كه باید بیشتر به مزیت‌های رقابتی تكیه كنیم.

ایشان در ادامه افزودند این تغییر انگاره ذهنی در بخش حمل ونقل ایران هنوز در مراحل آغازین به سر می‌برد گفت: همچنان شاهد هستیم كه آمارهای به دست آمده در بخش ترانزیت به میزان زیربناها برمی‌گردد. من با ساخت زیربنا مخالفتی ندارم ولی تجربه به ما آموخته است كه ایجاد زیربنا به تنهایی كفایت نمی‌كند. در این حوزه از بین‌ بردن قوانین دست و پاگیر ایجاد بنادر و سایر زیرساخت‌های فیزیكی هوشمند، رقابت در قیمت، رقایتی بودن فضای بازار، كنترل بخش‌های انحصارگر و ایجاد فضا برای استارت آپ‌ها در حوزه حمل ونقل است كه دارای اهمیت خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت ویژه بخش IT در این حوزه اعلام كرد: تصور می‌كنیم در روزگار مدرن حمل ونقلی كه دارای سیستم هوشمند نباشد قطعا امكان رقابت با هیچ بخش دیگری را ندارد پس هوشمندسازی حمل ونقل در حوزه جاده، هوا، ریل و دریا اصلی‌ترین نكته ما در این مسیر به شمار می‌رود.

به گفته آخوندی هزینه بیش از هزار میلیارد تومان در مسیر هوشمندسازی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای اولین اقدام وزارت راه و شهرسازی در این حوزه به شمار می‌رود كه ادامه این روند در حوزه دریانوردی، ریلی و هوایی نیز در دستور كار قرار دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.