گزارش کامل از برگزاری مراسم روز جهانی دریانورد

به گزارش سی نیوز ، مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردان شب گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیران ارگان‌های دریایی برگزار شد . در این مراسم از دریانوردان نمونه تقدیر و تشکر به عمل آمد همچنین جناب آقای آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی و جناب آقای سعید نژاد مدیر عامل محترم وزارت راه و شهرسازی سخنرانی نمودند .

  • تقدیر از دریانوردان :

در مراسم تقدیر از دریانوردان نمونه سال 96 که با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی در مجتمع فرهنگی، رفاهی، آموزشی سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد اسامی دریانوردان نمونه اعلام شد.
در این مراسم از خانواده کاپیتان فقید امیر جنبد از دریانوردان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که درخصوص نجات سرنشینان قایق تفریحی در آب های سواحل آفریقای جنوبی توسط کشتی گل افروز تا پای جان تلاش و در حین عملیات نجات جان خود را از دست داد با اهدای لوح تجلیل شد. همچنین نام این کاپیتان فقید جهت دریافت جایزه عملیات شجاعانه ویژه IMO در سال 2017 به سازمان بین المللی آیمو معرفی شد.
اسامی دریانوردان نمونه به شرح زیر است:

* سازمان بنادر و دریانوردی
1- عادل میهن دوست – اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان – بندر عباس
2- ناصر کیانی هرچگانی – اداره بنادر و دریانوردی امیر آباد
3- مسعود بنیاد -اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر
4- سعید آزاده -اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان
5-محمد حسین حسینی- اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان – بندر امام خمینی
6- درویش پیش سرایان- اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران –بندر نوشهر
7- حامد مرادی – اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان- بندر چابهار
8- محمد خسروی – اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر

*شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
9- گودرز قلعه گلاب
10- سعید اسدا… زاده
11-مجید تمدن
12- بهنام سمندری خطبه سرا
13- مسعود احمدی
14- عبدالمجید محمد زاده

*شرکت کشتیرانی والفجر
15- علی محمد مریخ

*نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
16-ناخداسوم عرشه محمدرضا ابراهیمی
17-ناخداسوم عرشه فرهاد فتاحی
18-ناخداسوم تکاور سید جابر عنایتی
19- ناوسروان عرشه جهانگیر رفیعی

*نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران
20- محمد میر جوینی
21- یعقوب صادقی بهمنی
22- محمد باقر روانشاد

*پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی
23-عبدالحکیم بارانی

*اتحادیه مالکان کشتی ایران
24-میلاد شریف
25-مرتضی خالقی شارمی

*شرکت ملی نفتکش ایران
26- امیرحسین رستمی
27- داوود سپهری محتشم
28- عبدالامیر طالقانی
29- مجتبی پورابراهیم عمران

*سازمان حفاظت محیط زیست
30- ایرج سلیمانی

*سازمان شیلات ایران
31- شهید دیری پور
32- مرتضی خالقی پور
33-عبدالله روشناس

*شرکت پایانه های نفتی ایران(سهامی خاص)
34-ناخدا عباس چوغونی

*اتحادیه تعاونی حمل بار و مسافر
35- ناخدا ناجح ثامری

*انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران
36- پژمان رفیعی سیاه خالسر
37- حمید نیک بین

*انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته
38-خالد عاشوری منفرد
39- رضا محمد زاده

*شرکت دریایی هدایت کشتی خلیج فارس
40- شاهین ترکپور

*دریانورد پیشکسوت نمونه
کاپیتان توفیق صدر موسوی

 

  • سخنرانی وزیر راه و شهرسازی

عباس آخوندی در ابتدای این مراسم با ابراز خرسندی از حضور در جمع دریانوردان کشور و مدیران بندری ضمن تبریک روز جهانی دریانوردان گفت: این روز یادآور زحمات این قشر زحمت‌کش و حرفه‌ای است که برای ایران صنعت ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون به برکت سیاست‌های خارجی ما و با توجه به رفع تحریم‌ها موقعیت مناسبی برای ایران فراهم شده است گفت: این صنعت تحریم‌های سختی را پشت سر گذاشته، با این حال خوشبختانه در شرایطی هستیم که تحریم‌ها علیه صنعت دریایی و کشتیرانی برداشته شده و هم اکنون برای این صنعت امکان بدست آوری سهم بین‌المللی‌اش فراهم شده است و باید از این فرصت حداکثر استفاده را ببریم.

آخوندی در این باره توضیح داد: به برکت قدرت و صیانت دریایی که نیروهای نظامی کشورمان بر سطح دریای آزاد و هم‌چنین مرزهای دریایی ایجاد کردند موقعیت خوبی برای حمل ونقل دریایی ایران ایجاد شده است و می‌توانیم سهم خود را از بازار جهانی پس بگیریم.

وزیر راه و شهرسازی دو مولفه لغو تحریم‌ها و برقراری امنیت موقعیت بسیار خوبی برای حمل و نقل دریایی دانست و ادامه داد: در حوزه دریا زبان و اهدافمان بین‌المللی است. تمام ایران آبهای آزاد است که بنابراین فعالیت ما را در صحنه رقابت جهانی رقم می زند؛ بر همین اساس هر هدف گذاری برای به دست آوردن سهم ایران از بازارهای جهانی در حوزه دریایی باید با نگاه بین المللی باشد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: در شرایط موجود علی‌رغم همه گرفتاری‌ها در منطقه باید سپاسگزار رهبری و فرمانده کل قوا باشیم که شرایط امنی را در منطقه برای ما راهبری کرده‌اند.

وی با بیان اینکه قصد تکرار موضوعات قبلی را ندارم گفت: از جهت بحث آمایش سرزمین و توزیع جمعیت در سرزمین ما نهایتا باید میزان تراکم نفر در هکتار و توسعه شهرهای بندری را در دستور کار ایران قرار دهیم. امروز یکی از موضوعات مهم در این حوزه افزایش جمعیت در شهرهای ساحلی است که بارها به آن پرداخته ایم.

وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: گاهی می‌بینم بحث‌هایی بسیار عجیبی درباره انتقال آب از دریای عمان یا سایر دریاها  به درون سرزمین مطرح می‌شود که اجرای این طرح‌ها بسیار گران و سهمگین خواهد بود و مشخص نیست چقدر با محیط زیست سازگار باشد. حال اینکه رشد شهرهای بندری و توسعه جمعیت در بنادر ایران هم از جهت توسعه ملی مرقون به صرفه است و هم بسیار بسیار عملیاتی‌تر خواهد بود.

وی ادامه داد: باید یکبار برای همیشه سیاست مهم رشد و افزایش جمعیت را در سواحل ایران دنبال کنیم. ما نمی توانیم سواحلمان را از جمعیت خالی کنیم و بعد آب را با گران ترین قیمت به نقاط کویری منتقل کنیم.

آخوندی ادامه داد: سیاست ما این است که به تعادل جمعیت برسیم البته توسعه شهرهای کویری هم مهم است اما سیاست ما تعادل جمعیت در مناطق است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: موضوعی را که در وزارتخانه پیگیری می‌کنیم اجرای سیاست افزایش جمعیت در سواحل جنوبی است و بارها گفته‌ام ماموریت سازمان بنادر و دریانوردی فراتر از حمل ونقل دریایی است و یک ماموریت و مسوولیت اجتماعی هم در توسعه شهرهای ساحلی دارد

 

  • سخنرانی مدیر عامل سازمان بنادر ودریانوردی

محمد سعیدنژاد در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردان که شب گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیران ارگان‌های دریایی برگزار شد، گفت: خدا را شاکریم که تفاهم و همدلی و یکپارچگی در مجموعه ارگان‌های دریایی وجود دارد و این اجتماع امشب نشانه‌ای از وجود این همدلی، اتحاد و همبستگی است.

وی با بیان اینکه دریا نیاز به توجه دارد و همه ما مسئولیم که از این نعمت خدادای بهره‌ کافی ببریم، ادامه داد: چند نکته در سخنان آقای وزیر و رئیس کمیسیون عمران وجود داشت که لازم است یادآوری کنم. نکته بسیار مهمی را آقای آخوندی در باره توجه به تمرکز جمعیت در مناطق ساحلی ایران مطرح کردند؛ به دلیل کمبود جمعیتی که در این بخش‌ها داریم باید سیاست‌های توسعه دریامحور در دستور کار قرار گرفته و به این نکته مهم توجه کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی به صحبت‌های سردار فدوی اشاره کرد و با اشاره به اقتدار ایران در دریا که یکی از شاخصه‌های اصلی حضور ما در دریا است گفت: یکی دیگر از مسائلی که باید به آن توجه شود بحث اهمیت به نصب پرچم کشور در شناورها است. در این زمینه پس از برجام بخش زیادی از کشتی‌های ایرانی مزین به پرچم جمهوری اسلامی شدند و امیدواریم بقیه نیز این کار را ادامه دهند.

وی به سخنان رئیس کمیسیون عمران مجلس اشاره کرد و ادامه داد: اهمیت توجه به مسائل رفاهی دریانوردان نکته مهمی است. بسیاری از دریانوردان کارهای سختی دارند به خصوص دریانوردان شناورهای سنتی که نه پوشش بیمه درمانی دارند و نه بیمه عمر هستند. این یکی از ایرادات اساسی است که باید به آن توجه کرد.

وی گفت: البته در گذشته قانونی بود که فعالیت در دریا به عنوان بخشی از خدمت نظام وظیفه محسوب می‌شد که درحال حاضر کمتر به این موضوع توجه می‌شود.

سعیدنژاد به اوضاع بنادر کشور بعد از برجام اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم با شرایط به وجود آمده بعد از لغو تحریم‌ها و با توجه به تمایل سرمایه‌گذاران خارجی به حضور و کار در بنادر ایران زمینه حضور بیشتر سرمایه گذاران را در مناطق بندری فراهم کنیم.

 

  • گزارش تصویری :

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.