گزارش شاخص اجاره بهای کشتی های کانتینری در ابتدای سال جاری میلادی

 

شاخص اجاره بهای کشتی های کانتنیری در ابتدای سال جاری میلادی از سوی اتحادیه کشتیرانی هامبورگ و برمن (VHBS) اعلام شد. شاخص های جدید نسبت به 6 ماه گذشته کاهش معناداری نشان می دهد. اما در کلاس کشتی های با حجم اندک، قیمت ها کاهش نیز داشته است.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، بازار چارتر کشتی های کانتینری در ماه ژانویه با فعالیت نسبتا خاموش بخش فیدر آغاز شده است. از سوی دیگر نیز اپراتورها در حال آماده شدن برای آغاز سال جدید چینی هستند که از اواخر ژانویه شروع می شود. این مسئله نشان می دهد که در بخش کشتی های 3500 teu  و پایین تر، شاخص اجاره بها 6 امتیاز پایین تر آمده است.

اما در مقایسه با شش ماه گذشته، اجاره بهای کشتی ها در همین بخش، افزایش معنادار داشته است. به عنوان مثال در شش ماه گذشته اجاره بهای کشتی 12 ماهه 3500 teu  چیزی حدود 8795 دلار بوده، اما هم  اکنون این شاخص به 10 هزار 889 دلار رسیده است.

با این حال، در بخش کشتی های با حجم اندک مانند 1100 teu  کاهش اجاره بهای کشتی ها دیده می شود. اجاره بهای 12 ماهه کشتی 1100 teu  حدود شش ماه پیش 6620 دلار بوده که هم اکنون این شاخص به 6160 دلار کاهش یافته است. در بخش 1700 teu  اما یک رشد قیمتی قابل ملاحظه است. هم اکنون این اجاره بها 8471 دلار تعیین شده، در حالی که در ماه های قبل اجاره بهای این کشتی برای مدت 12 ماه 8347 دلار بوده است.

در کلاس 4250 teu  نیز اجاره بهای 12 ماهه هم اکنون 13 هزار 570 دلار تعیین شده، اما این مبلغ اجاره در شش ماه پیش، 9131 دلار بوده است. به نظر می رسد که بالاترین رشد در میان کشتی ها را این بخش به خود اختصاص داده است.

در بخش هایی که تحت تاثیر افزایش قیمت بوده، موضوع اعمال قانون جدید آیمو مبنی بر کاهش سولفور سوخت کشتی ها دیده می شود. ضمن اینکه بخشی از کشتی ها نیز به دلیل نصب اسکرابر در دسترس نبوده اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.