گزارش آسیاتایمز از فعالیت های بندری ایران در سوریه؛ ایران به نخستین بندر مدیترانه ای دست یافت

 

منابع خبری از توافق نهایی ایران و سوریه برای در اختیار قرار گرفتن بندر لاذقیه به منظور بهره مندی از فعالیت های اقتصادی دریایی و بندری ایران خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، ایران در پی توافق با سوریه می تواند از بندر لاذقیه برای اهداف اقتصادی استفاده کند. در این صورت، بنادر جنوب هند تا بنادر مدیترانه ای در اختیار ایران قرار خواهد گرفت. این مسئله باعث خشم رژیم صهیونیستی و حامیان ضدایرانی آنها شده است.

گزارش های اولیه حاکی از آن بود که اجازه بهره مندی از بندر لاذقیه در سفر بشار اسد به ایران از سوی وی صادر شده است. بدین ترتیب، ایران می تواند از این بندر برای مقاصد اقتصادی خود استفاده کند. با این حال، نگرانی دولت های ضدایرانی از آن طرف است که احتمال می دهند ایران از این مسیر برای دیگر اهداف خود نیز بهره ببرد.

به گزارش آسیا تایمز، این توافق نامه به طور رسمی، ایران را قادر می سازد تا از بندر لاذقیه به مدتی نامشخص استفاده کند. در این شرایط، ایران به نخستین بندر مدیترانه ای برای دسترسی بهتر به اروپا دست خواهد یافت. پیشتر گفته می شد یک هیئت مشورتی به ریاست مدیر کل شرکت بندر لاذقیه تشکیل شده که مأموریت آن مذاکره با ایران درباره تدوین پیش نویس قرارداد واگذاری اداره بندر به طرف ایرانی است و این هیئت کار خود را آغاز کرده است.

وجه ویژه ایران به بندر لاذقیه به علت آن است که تنها بندر موجود و قابل استفاده از سوریه است، زیرا بندر طرطوس به صورت مستقیم زیر نظر روسیه اداره می شود.

 

بازسازی این بندر نمونه ای از رقابت ایران و روسیه در سوریه است. ایران می کوشد به نقطه بسیار حساس در خاک سوریه و در منطقه نفوذ روسیه دست پیدا کند. برخی ناظران حضور ایران در بندر لاذقیه را فراتر از مسائل اقتصادی و راه اندازی بندر و با هدف تبدیل آن به یک پایگاه نیروی دریایی می دانند، چیزی که برای روسیه خوشایند نیست.

روزنامه «تایمز» چاپ لندن نیز قبلا گزارش داده بود که شرکت های ایرانی انتقال کالا به بندر لاذقیه را آغاز کرده اند.

بندر لاذقیه دارای 23 انبار است و امکان جابجایی کالا به میزان 3 میلیون تن در سال را داراست. سال گذشته نیز اسحاق جهانگیری از امضای چندین موافقت نامه بزرگ اقتصادی با سوریه خبر داده بود و گفته بود که امکاناتی نظیر سرمایه گذاری های متنوع را در این بندر آغاز کند. سرمایه گذاری ها و ایجاد زیرساخت هایی که طی سه سال آینده به نتیجه خواهد نشست.

 

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.