چشم‌انداز صنعت کشتیرانی در تازه‌ترین پیش‌بینی مودیز

موسسه رتبه‌بندی مالی مودیز گفت: به دلیل ادامه روند مستمر عرضه بیش از حد شناورها و درآمدهای عملیاتی پایین، چشم‌انداز منفی نسبت به صنعت کشتیرانی در سال ۲۰۱۷ تداوم خواهد داشت. موسسه رتبه‌بندی مودیز آمریکا با اشاره به اینکه به دلیل روند مستمرعرضه بیش از حد شناورها و درآمدهای عملیاتی پایین، چشم‌انداز منفی نسبت به صنعت کشتیرانی تداوم خواهد داشت، نوشت: پس از اینکه درآمد دو رقمی صنعت کشتیرانی در سال ۲۰۱۶ روند نزولی را در پیش گرفت، شرایط بازارعملیاتی برای صنعت کشتیرانی رو به بی‌رونقی گرائیده است، علاوه بر این، این درآمد در سال جاری میلادی نیز ثابت باقی خواهد ماند.
این موسسه رتبه‌بندی مالی همچنین هشدار داد: با این وجود، پیش‌بینی می‌شود، درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک (که به اختصار ebitda نامیده می‌شود) در سطح پایینی نیز قرار گیرد.

در ادامه این گزارش آمده است: در صورتی که رشد عرضه بیش از دو درصد از رشد تقاضا پیش گیرد و درآمد کل عملیاتی با افت بیش از پنج درصدی سال به سال همراه باشد، می‌توان پیکان چشم‌انداز صنعت کشتیرانی را در جهت منفی دید. اما از سوی دیگر، در صورتی می‌توان پیکان چشم‌انداز صنعت کشتیرانی را در جهت مثبت دید که عرضه بیش از اندازه شناورها به صورت اساسی کاهش یابد و رشد ebitda سال به سال از ۱۰ درصد فراتر رود.
در ادامه این گزارش آمده است: از یک سو توسعه آبراه کانال پاناما که محرکی برای افزایش اوراق‌سازی شناورهای از نوع پاناماکس است و از طرف دیگر، تشدید قوانین زیست محیطی که محرکی برای اوراق شناورهای قدیمی است، مثبت ارزیابی می‌شود، چراکه تا حدی ایجاد تعادل را در توسعه ظرفیت ناوگان جهانی به همراه خواهند داشت. موسسه رتبه‌بندی مودیز با اشاره به بهبود در بخش کانتینری و فله خشک نیز پیش‌بینی کرد: احتمال نمی‌رود وضعیت بازارهای کانتینری و فله خشک از شرایطی که در سال ۲۰۱۶ در آن قرار داشته، بدتر شود و انتظار می‌رود رشد عرضه کمتر از دو درصد ار رشد تقاضا پیشی گیرد.

علاوه بر این، انتظار می‌رود، نرخ کرایه حمل در بخش‌های مذکور با افزایش تدریجی همراه باشند. البنه پیش‌بینی می‌شود، بخش فله خشک ثابت باقی بماند و نرخ کرایه حمل به دنبال تقاضا افزایش از چین، روند بهبود را در پیش گیرد.
در بخش کانتینری نیز پیش‌بینی می‌شود، رشد عرضه از رشد تقاضا پا را فراتر گذارد و کاهش نرخ کرایه حمل را به همراه داشته باشد، البته نسبت به سال ۲۰۱۶، در سطح بالاتری خواهد بود. موسسه رتبه‌بندی مودیز با اتخاذ رویکرد منفی نسبت به بخش تانکر، گفت: سطوح بالایی از تحویل شناورهای برنامه ریزی شده برای سال جاری میلادی و سال آینده، نرخ کرایه حمل را در ۱۲ ماه آینده پایین نگاه خواهد داشت.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.