پِرت سالانه یک و نیم میلیارد دلار هزینه در حمل و نقل کالای تجاری

یک کارشناس اقتصادی گفت: سالانه یک و نیم میلیارد دلار هزینه پِرت جابه‌جایی خودروهای باربری خالی، مربوط به حمل و نقل تجاری می شود که از طریق تکنولوژی می توان این اتلاف انرژی‌ها را از بین برد تا در نهایت هزینه تمام شده کالای تجاری کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری تسنیم، حامد تاج‌الدین در نشست خبری درباره استفاده از “فناوری در حوزه حمل و نقل کالای تجاری”  با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی چرخه خدمات حمل و نقل بازرگانی را متحول می‌کند اظهار کرد: حمل و نقل کالا و بازرگانی از تکنولوژی به دور مانده است که بسیاری از مشکلات آن با فناوری اطلاعات حل خواهد شد و هزینه‌های تمام شده تجارت را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به رفت و آمدهای زیاد و بی موردی که در بنادر کشور قبل حمل کالا صورت می گیرد افزود: این امر بر هزینه حمل و نقل کالا افزوده می‌افزاید و در نهایت هزینه تجارت آن افزایش می‌یابد که در نهایت این افزایش هزینه‌ها از مردم دریافت می‌شود و شرایط تجارت کشور را از حالت رقابتی خارج می‌کند.

یک فعال حوزه فناوری اطلاعات حمل و نقل کالای بازرگانی ادامه داد: در شرایط فعلی نرخ یک بار در شرایط و زمان‌های مختلف با نرخ‌های متفاوتی اعلام می‌شود و حتی این هزینه در شرکت‌های مختلف متفاوت است، اما با استفاد ه از فناوری اطلاعات می‌توان قیمت حمل و نقل کالا را به روز و آنلاین به متقاضی اعلام کرد.

این کارشناس حوزه بازرگانی و حمل و نقل ادامه داد: حمل و نقل جزء زیرساخت‌های اقتصاد کشور به حساب می‌آید و ناکارآمدی در حوزه جابه‌جایی و حمل کالا باعث می‌شود که هزینه‌های تولید و تجارت افزایش یابد.

تاج‌الدین گفت: براساس تکنولوژی‌هایی که برای حمل و نقل کالا با استفاده از فناوری اطلاعات صورت می‌گیرد کلیه مراحل حمل و نقل به صورت آنلاین قابل رصد و پیگیری با قابلیت ارائه به مشتریان است که از این طریق حتی می‌توان مشکلات قاچاق کالا را با در اختیار قرار دادن امکان وسط در اختیار مسئولان مشکل را رفع کرد.

وی تاکید کرد: در این ارتباط وزارت راه، وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت عملی – فناوری رئیس جمهور هماهنگیهایی به عمل آمده تا بتوان از طر یق فناوری اطلاعات سیستم حمل و نقل بازرگانی کشور را متحول و قابل رصد کرد.

این فعال حوزه فناوری گفت: از این طریق می‌توان، تکنولوژی را تنها واسطه صاحب کالای تجاری و باربری قرار داد که این امر می‌تواند برای دو طرف مفید باشد و کمیسیون‌هایی که شرکت‌های باربری به میزان 50 تا 60 درصد نیز است صاحب خودرو دریافت می‌کنند حذف خواهد اشت.

تاج‌الدین گفت: بر اساس بر آورد انجام شده، سالانه یک و نیم میلیارد دلار هزینه پرت و بلااستفاده مربوط به جابه‌جایی خودروهای باربری خالی حمل و نقل تجاری وجود دارد که از طریق تکنولوژی می توان این اتلاف انرژی را از بین برد تا در نهایت هزینه تمام شده تجارت نیز کاهش یابد و صدمات کمتری به محیط زیست وارد شود.

وی در پایان یادآور شد: از این طریق می‌توان هزینه‌های جابه‌جایی را برای مصرف کننده (صاحب کالای تجاری) به طور میانگین 30 درصد کاهش داد که این امر تحول بزرگی در حمل و نقل کالای تجاری در کشور ایجاد خواهد کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.