پرورش ماهی در قفس برای اولین بار در خوزستان

 

مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به بازارهای داخلی و تجارت آبزیان گفت: اهمیت افزایش سرانه مصرف و ایجاد تنوع گونه‌ای بر کسی پوشیده نیست اما اگر به دنبال رشد و توسعه صنعت آبزی‌پروری هستیم، نباید تنها به بازارهای داخلی بسنده کنیم.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایسنا فتح‌اله ابوعلی در نشست ویدئوکنفرانس بررسی مسائل عمده تکثیر و پرورش ماهیان دریایی در استان خوزستان که با حضور مدیران سازمان شیلات ایران و مدیران کل تعدادی از استان‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برگزار شد، اظهار کرد: در چندسال اخیر در زمینه پرورش ماهیان دریایی در استخرهای خاکی تجربیات خوبی حاصل شده است و در دو سال گذشته شاهد تولید ۲۰۸ تنی ماهیان دریایی در سطح استان خوزستان بودیم.

وی افزود: مجتمع میگوی چوئبده آبادان، به عنوان بزرگترین مرکز تولید میگوی استان خوزستان، چندین سال به دلیل بیماری لکه سفید در آستانه تعطیلی و رکود قرار گرفته بود که اقدامات ارزشمندی که در دو سال اخیر انجام شد موجب افزایش انگیزه بهره‌برداران و رشد تولید در این مجتمع شده است.

مدیرکل شیلات خوزستان یادآور شد: طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده در سال جاری مجددا توسعه ماهیان دریایی، در سطح استخرهای خاکی از جمله در چوئبده آبادان از سرگرفته می‌شود.

اجرای پرورش ماهیان در قفس در سال جاری

ابوعلی افزود: امسال برای اولین بار در استان خوزستان، پرورش ماهیان در قفس اجرایی می‌شود و قفس‌ها به دریا فرستاده می‌شوند.

وی، با اشاره به چشم‌انداز رشد و توسعه صنعت آبزی‌پروری در استان خوزستان گفت: در حال حاضر برنامه‌های گسترده‌ای در حوزه پرورش ماهیان در دریا و سواحل در حال مطالعه و پیگیری است.

مدیرکل شیلات خوزستان افزود: چندین پروژه در جهت به کارگیری تمامی ظرفیت‌ها از جمله استفاده از آبه‌ای نامتعارف، پساب نیشکر و مزارع کشاورزی تعریف شده است و امیدواریم در همین راستا مجتمع ۵ هزار هکتاری ماهی و میگو در شهرستان خرمشهر امسال کلنگ‌زنی شود.

ابوعلی میزان بچه ماهی مورد نیاز برای استخرهای خاکی در سال جاری را ۵۰۰ هزار قطعه اعلام کرد و گفت: سال آینده حداقل دو برابر میزان فعلی مورد نیاز خواهد بود.

وی مشکلات مرکز تکثیر بچه ماهیان دریایی در بندر امام خمینی(ره) را یکی از دغدغه‌های امروز شیلات استان خوزستان خواند و تصریح کرد: این مرکز به صورت محدود در حال تولید است و نیاز به همکاری و حمایت ویژه دارد و اگر با نگاه ملی روی این مرکز سرمایه‌گذاری شود قطعا در آینده تحولات مثبتی رخ می‌دهد و سالانه بالای ۲ میلیون بچه ماهی در این مرکز تولید می‌شود.

مدیرکل شیلات خوزستان به بازارهای داخلی و تجارت آبزیان اشاره کرد و افزود: اهمیت افزایش سرانه مصرف و ایجاد تنوع گونه‌ای بر کسی پوشیده نیست اما اگر به دنبال رشد و توسعه صنعت آبزی‌پروری هستیم، باید صرفا به بازارهای داخلی بسنده نکنیم.

ابوعلی تاکید کرد: در شرایط فعلی، بازار داخلی جوابگوی کشش تورم و نوسانات لحظه‌ای نیست و نبود برنامه منسجم در خصوص بازاریابی ماهیان و مشکلات ایجادشده، لزوم توجه بیشتر بخش بازاریابی جهانی شیلات ایران را در این رابطه دوچندان کرده است.

وی مشکلات ایجادشده در صادرات به بازارهای خارجی را سد راه تولید و پرورش آبزیان و ایجاد تنوع گونه‌ای، انتخاب مقاصد صادراتی متنوع، کمک و همراهی وزارت امور خارجه را برای تسهیل در امر صادرات محصولات شیلاتی ضروری برشمرد.

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: در حال حاضر تنها بازار هدف ماهیان گرمابی استان خوزستان به مقصد عراق است و مشکلات فراوان موجود، صادرات آبزیان را سال به سال با روند کاهشی مواجه کرده است.

ابوعلی تامین به موقع نهاده‌ها و کنترل قیمت بچه ماهیان دریایی را ضروری دانست و افزود: این نوسانات شدید برای بهره‌بردان سردرگمی ایجاد کرده است و باید بازار از این وضعیت خارج شود.

وی با گلایه از مشکلات ایجاد شده ناشی از سیاست‌ها و دستورالعمل‌های سازمان محیط زیست در خصوص پرورش ماهیان دریایی به ویژه ماهی سی باس گفت: این محدودیت و حساسیت‌ها، فعالیت‌های آبزی‌پروری را با مشکل مواجه کرده است در حالی که در فعالیت سایر زیر بخش‌ها این گونه موانع ایجاد نشده است.

به گفته ابوعلی مجوز پرورش ماهی در قفس برای ماهیان بومی صادر شده است ولی به دلیل عدم ارائه گزارش‌های زیست محیطی، مجوز برای گونه سی باس هنوز صادر نشده است.

نقش کمرنگ تحقیقات در حمایت از آبزی‌پروری

مدیرکل شیلات خوزستان با بیان اینکه نقش تحقیقات در حمایت از تولید، تکثیر و پرورش ماهیان دریایی و میگو کمرنگ است، خواستار تمرکز روی دانش تخصصی و تکنولوژی‌های نوین به منظور حل بخش عمده‌ای از این موانع و مشکلات شد.

وی با اشاره به سیاست‌های راهبردی توسعه این بخش مهم از آبزی‌پروری استان خوزستان، آمادگی اداره‌کل شیلات خوزستان را در خصوص همکاری و ارائه هر گونه حمایت لازم به بخش خصوصی متقاضی سرمایه‌گذاری در حوزه تکثیر و پرورش ماهیان دریایی را اعلام کرد.

نبود استراتژی تولید و تکثیر بچه ماهیان دریایی، عدم وجود غذای مناسب برای پرورش ماهیان دریایی در کشور، ظرفیت‌های بالقوه استان خوزستان برای جبران این خلاء و کاستی‌ها از دیگر مباحثی بود که در این نشست توسط مدیرکل شیلات خوزستان مطرح شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.