وضعیت بنادر آمریکا در جنگ تجاری با چین چگونه است؟ تهدید 700 هزار فرصت شغلی در شهرهای بندری آمریکا

 

بنادر آمریکا در خط مقدم جنگ تجاری ترامپ با محصولات چینی هستند. این بنادر که سالانه میلیاردها دلار کالا را مدیریت می کنند، در صورت اعمال تحریم ها علیه واردات چین اولین درد را تحمل خواهند کرد.

به گزارش سی نیوز و به نقل از CNBC، با توجه به اینکه کاخ سفید در حال تهدید برای افزایش تعرفه ها علیه کالاهای چینی است، مدیران بنادر آمریکا خود را برای شرایط سخت تر، کاهش میزان تجارت و حمل ونقل و از دست رفتن هزاران شغل آماده می کنند.

ماریو کوردرو، مدیر اجرایی بندر لانگ بیچ کالیفرنیا در این خصوص می گوید:« اولین ضربه این سیاست را بنادر متحمل می شوند. موقعیت های شغلی زیادی به خطر می افتد و در نهایت، این مساله می تواند به ضرر اقتصاد ملی آمریکا تمام شود.»

بنادر لس آنجلس و لانگ بیچ به عنوان شلوغ ترین دروازه واردات آمریکا از چین شناخته شده اند و اکنون خط مقدم این جنگ به آنها ضرر خواهد زد. سال گذشته بنادر جنوبی کالیفرنیا 173 میلیارد دلار کالا از چین وارد آمریکا کرده اند. این حجم، یک سوم کل کالاهای حمل شده از چین به آمریکا را تشکیل می دهد.

با این وجود، هرگونه افزایش تعرفه بر روی واردات کالاها از چین توسط تعداد زیادی از مجموع 328 بندر رسمی احساس خواهد شد. سال گذشته مجموع واردات کالا از چین رقمی حدود 505 میلیارد دلار را شامل شد. از طرف دیگر سالانه حدود 130 میلیارد دلار از کالاهای ساخت آمریکا نیز از طریق این بنادر به سمت چین صادر می شود که با احتساب سیاست های اخیر، در میزان ارسال آنها نیز خلل هایی ممکن است به وجود بیاید.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ترامپ و همراهانش از تاثیرات واقعی این جنگ اقتصادی اطلاع ندارند. چرا که می گویند وضع تعرفه بر روی کالاهای وارداتی از چین بر روی اقتصاد تاثیر منفی نخواهد داشت. اما وضع تعرفه ها از ماه ژوئن که چیزی حدود 34 میلیارد دلار برآورد شده، به کاهش میزان تجارت از یک سو و کاهش حمل ونقل دریایی از سوی دیگر انجامیده است.

از آن طرف هم خبر می رسد که چینی ها قصد دارند در مقابل این جنگ تجاری پاسخی مناسب بدهند. همین مساله باعث شده تا طرفداران ترامپ این ایده را مطرح سازند که میزان تعرفه ها بر روی کالاهای چینی تا 200 میلیارد دلار افزایش یابد. تاکنون هیچ گفت وگوی رسمی میان مسوولان دو کشور انجام نشده است، اما آمریکایی ها در حال تدوین قوانینی هستند که تعرفه را بر روی هر کالای ساخت چین که به آمریکا صادر می شود وضع کنند.

ترامپ در گفت وگو با شبکه CNBC، گفت که آماده ام تا تعرفه ها را به 500 میلیارد دلار برسانم.

اولین تاثیر چنین تصمیم هایی را می توان در بنادر، خطوط کشتیرانی و افرادی که در این بخش کار می کنند مشاهده کرد. بنادر کالیفرنیا و حوالی آن صدها هزار شغل را حمایت می کنند. سال گذشته مجموع صادرات و واردات از این بنادر 284 میلیارد دلار برآورد شده که 145 میلیارد دلار آن- یعنی حدود نیمی از مجموع واردات و صادرات- را تجارت با چین ایجاد کرده است.

برآیندها نشان می دهد که تداوم و شکل گیری این جنگ تجاری میان آمریکا و چین می تواند شغل های مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با صنعت حمل ونقل دریایی را با خطر جدی مواجه سازد. کارشناسان معتقدند تداوم این روند باعث کاهش 7 دهم درصدی تولید ناخالص ملی آمریکا خواهد شد. همچنین اگر چین نیز دست به اقدام متقابل بزند و تعرفه 25 درصدی را بر روی کالاهای وارداتی از آمریکا وضع کند، تولید ناخالص ملی آمریکا 1 درصد کاهش خواهد یافت. این بدان معناست که 700 هزار فرصت شغلی و چیزی بیش از این در کشور چین در معرض خطر قرار دارد.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.