وزیر صنعت، معدن وتجارت: روند ترخیص کالا از گمرکات سرعت می‌گیرد

 

وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: در روزهای آینده شاهد سرعت بیشتر روند ترخیص کالاها از گمرکات با حداقل اسناد خواهیم بود.

به گزارش  سی نیوز و به  نقل از خبرگزاری صداوسیما، محمد شریعتمداری در حاشیه مجمع عمومی عادی (سالانه) سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) با اشاره به معطلی برخی از کالاها در گمرکات تصریح کرد: هیات وزیران تصمیم گرفت در یک فرصت یک ماهه کالاهای موجود در گمرکات بدون انتقال ارز ترخیص شود. این تصمیم به تامین مواد اولیه تولید کمک می کند.

وی اظهار داشت: اتخاذ رویه های جدید گمرکی با دریافت مصوباتی از ستاد اقتصادی دولت و شورای هماهنگی سران قوا و ستاد مقابله با تحریم موجب شد تا گمرکات بتوانند با انعطاف پذیری بیشتر برای ترخیص کالاها در انبارهای گمرک که بیشتر مواد اولیه تولید هستند با سرعت بیشتر اقدام کنند.

وزیر صنعت درباره پرداخت تفاوت نرخ ارز دولتی و نیمایی برای واردات کالاها افزود: ماشین آلات و تجهیزات و مواد اولیه تولید که وارد شده می توانند بدون پرداخت تفاوت نرخ ارز از گمرکات ترخیص شود که این موضوع به تولید کمک خواهد کرد .

وی درباره کالاهایی که از ارز ۴۲۰۰ تومانی بهره‌مند می‌شود گفت: از آنها خواسته‌ایم تا اطلاعاتشان را در سامانه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ثبت کنند تا این سازمان برای انجام وظایف نظارتی و فروش محصول بر اساس قیمت ارز دریافتی بتواند اقدام کند.

این عضو کابینه دولت اظهارکرد: برخی کالاها را ستاد تنظیم بازار برای آنها قیمت ثابت اعمال می‌کند و تخلف از آنها تخلف محسوب می شود و پرونده آن به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود. درباره دیگر کالاها هم همه تولیدکنندگان مکلف هستند بر اساس ضوابط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان محصولات خود را قیمت‌گذاری و به اطلاع عموم برسانند و در سامانه های خود و در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند و کسانی که در این باره اقدام نکنند هم مشمول تخلفات تعزیراتی خواهند بود که این کار به شفاف سازی قیمت ها کمک خواهد کرد و همه استانداران در کشور و ستادهای تنظیم بازار، ناظران و مجریان این هدف هستند.

وی افزود: همه کسانی که ارزی را از صادرات به دست می‌آورند مکلف به برگرداندن آن به چرخه اقتصادی کشور هستند و به تازگی با مصوبات ابلاغ شده در ماه مرداد از همه آنها تعهد بازگشت ارز دریافت می‌شود و البته درباره مصوبه امروز تا سه ماه اجازه داده شده که ارز حاصل از صادرات به کشور برگردانده شود اما هیچ کس در کشور درباره ضرورت بازگشت ارز تردید ندارد.

 

شریعتمداری همچنین با اشاره به اینکه در تولید سنگ آهن به حد نصاب ۹۰ میلیون تن رسیده و در تولید مس کاتد از ۲۲۰ هزار تن خواهیم گذشت، گفت: امسال با تولید ۱۰ تن طلا رکورد شکنی می‌کنیم.

وی با اظهار اینکه پارسال ۲ر۲ میلیارد دلار از طرح ها به بهره برداری رسید که برای امسال ۳ میلیارد دلار را در نظر داریم، گفت: در سال گذشته ۹۶۰۰ میلیارد تومان طرح را به بهره‌برداری رساندیم و امسال این رقم به ۱۱ هزار میلیارد تومان می رسد ضمن اینکه از ابتدای سال تاکنون هم ۱۴۰۰ میلیارد تومان طرح به بهره برداری رسیده داشته ایم.

وزیر صنعت بهره وری بیشتر فعالیت این سازمان را در قالب بازده دارایی های آن در سال ۹۶ نسبت به سال قبل از آن یادآور شد و اظهار داشت: این میزان پارسال ۳ر۱ درصد و امروز ۲ر۳ درصد بیشتر شده است.

وی با تاکید بر این که وزارت صنعت در سازمان های توسعه ای در پی سودآوری نیست، گفت: با این حال سود سرمایه گذاری های سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۱۸۳ درصد رشد را نشان می دهد که همین نشانگر تلاش مدیران و کارکنان سازمان ایمیدرو است.

این مقام مسئول با تاکید بر این که متاسفانه بازده حقوق صاحبان سهام شرکت های دولتی روند منفی دارد، افزود: با این حال در ایمیدرو این بازده از ۸ر۰ درصد به ۳ر۲ درصد در سال ۹۶ افزایش یافت، همینطور در استفاده جامع از حقوق دولتی معدنی در پروژه‌های مختلف معدنی هم در سال ۹۶ ایمیدرو به رقم ۴۰۱ میلیارد تومان رسید. به همراه ۶۵۰ میلیارد تومانی که از محل حق انتفاع به دست آورد که این هم نشان می دهد سازمان از منابع استفاده بهینه داشته است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.