وزیر راه و شهرسازی در افتتاح ۲۰ پروژه در بندر شهید رجایی عنوان کرد: افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت بندر شهید رجایی با بهره برداری از تجهیزات جدید

 

وزیر راه و شهرسازی گفت: بهره برداری از ۱۲ دستگاه گنتری کرین در بندر شهید رجایی باعث افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت کانتینری این بندر می شود.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد اسلامی در حاشیه آیین افتتاح پروژه های عمرانی، فنی و سرمایه گذاری بندر شهید رجایی، افزود: امشب بیش از ۲۰ پروژه دریایی و بندری به ارزش ۱۶۰۰ میلیارد تومان در بندر شهید رجایی بهره برداری می شود که این پروژه ها برای بیش از ۲۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه سهم سرمایه گذاری بخش خصوصی در این پروژه ها بسیار چشمگیر است، خاطرنشان کرد: بهره برداری از این پروژه ها به ویژه ۱۲ دستگاه جرثقیل کشتی به ساحل تخلیه و بارگیری کانتینر ( گنتری کرین) باعث افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی می شود. به گونه ای که ظرفیت بندر به ۵,۸ میلیون TEU افزایش خواهد یافت.

اسلامی تصریح کرد: بهره برداری از این پروژه ها ظرفیت ها و قابلیت های بزرگ ترین بندر تجاری ایران را در زمینه های صادرات، واردات و ترانزیت افزایش خواهد داد.

اسلامی با تأکید بر اینکه در شرایط تحریم باید فعالان حوزه دریایی و بندری قوی تر و منسجم تر عمل کنند، گفت: ظرفیت های دریایی کشور متنوع است؛ ایران از ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در جنوب و شمال برخودار است که می تواند مشاغل گوناگونی را برای اشتغالزایی ایجاد کند.

وزیر راه و شهرسازی خواستار قوی تر و منسجم تر عمل کردن فعالان حوزه دریایی در شرایط تحریمی شد و گفت: بهره برداری از ۱۲ دستگاه گنتری کرین در بندر شهید رجایی باعث افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت کانتینری این بندر می شود.

اسلامی همچنین در سفر به استان هرمزگان با تاکید بر اینکه به سوی ظرفیت سازی کانتینری ۳۰۰ میلیون تن در بنادر کشور حرکت می کنیم گفت: مساله بازآفرینی موضوع مهمی است و به همین خاطر تقاضا دارم که سرمایه گذاران استانی به این مساله ورود جدی داشته باشند.

 

عضو کابینه دولت دوازدهم در سفر به استان هرمزگان و در جمع مسئولین و کارکنان سازمان‌های تابعه این وزارتخانه در بندر شهید رجایی با اشاره به تاریخچه بنادر کشور تصریح کرد: یکصد میلیون تن در بندر شهید رجایی قابل استفاده است که در فازهای بعدی ۵۰ میلیون تن دیگر به آن اضافه می شود که اگر این ظرفیت اضافه شود، این بندر ۵۰ درصد ظرفیت بنادر کشور را در حوزه کانتینری دارا خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه دریا و دریانوردی یک موهبت الهی است گفت: اگر بتوان از ظرفیت دریاها به درستی استفاد کرد، اقتصاد و اشتغال در این مناطق افزایش می‌یابد و هرچه سرمایه گذاری در این بخش بیشتر باشد مطمئنا به سوی پیشرفت در کشور پیش خواهیم رفت.

به گفته وزیر راه و شهرسازی ظرفیت های فرودگاهی استان هرمزگان قابلیت‌های ویژه‌ای دارند و می‌توان این ظرفیت‌ها را برای بهبود خدمت رسانی در فرودگاه بندرعباس و بندر لنگه که از قدیمی‌ترین فرودگاه های کشور است، افزایش داد.

وی با اشاره به راه دسترسی استان هرمزگان در کریدور غرب به شرق به استان سیستان و بلوچستان گفت: در تلاش هستیم تا با برگزاری مناقصه این راه ارتباطی را چهار خطه کنیم زیرا هنگام سیل ظرفیت جا به جایی از شرق به غرب از طریق استان هرمزگان برقرار نبوده که باید ۴۵۰ کیلومتر این راه چهار بانده شود.

اسلامی همچنین بازآفرینی شهری در بندرعباس را یکی از مسائل مهم این استان خواند و افزود: در محلات هدف بازآفرینی شهری به خصوص در برخی محلات چهار هزار خانوار بدمسکن وجود دارند که من دعوت می کنم از سرمایه گذاران که در این پروژه ها برای بازآفرینی شهری و مسکن مشارکت جدی داشته باشند.

وی در پایان گفت: یکی از مسائلی که در حوزه بنادر مغفول مانده است، بحث گردشگری دریایی است که باید با ساخت اسکله های شناور در آب از این ظرفیت بهره گرفت. خصوصا در استان هرمزگان باید در بندر شهید رجایی از این ظرفیت استفاده شود زیرا مردم می توانند با ایجاد ظرفیت گردشگری به جزایر قشم و کیش که در این استان واقع هستند و در آب های خلیج فارس قرار دارند، سفر کنند.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.