وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد: کاهش 60 درصدی ترانزیت جاده ای و افزایش ظرفیت ریلی و بندری

وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح آخرین وضعیت مسکن ملی تهران سر، از کاهش 60 درصدی ترانزیت جاده ای به دلیل کرونا و نحوه تکمیل آزادراه تهران-شمال گفت.

* افزایش ظرفیت بنادر

به گزارش سی نیوز، وزیر راه و شهرسازی گفت: در توسعه بنادر ظرفیت بنادر ما به ۲۵۰ میلیون تن در سال رسیده است؛ در سال ۹۷ رقم ۱۳۴ میلیون تن بار در بنادر جابه‌جا شد و از سال ۹۸ این رقم به ۱۴۷ میلیون تومان رسید که این ناشی از تحرکات بین المللی و افزایش ظرفیت بنادر است.

اسلامی ادامه داد: در بندر چابهار همین روز گذشته ۷ کشتی کالاهای اساسی پهلوگیری کرد در سال ۹۶ در بندر چابهار ۹۷۰ هزار تن تخت و بارگیری کالا داشتیم که در ۹۸ به سه میلیون تن رسید.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تا پایان امسال ۴۰۰ کیلومتر خط دوم ریلی به خطوط ریلی کشور اضافه می‌شود.

وی افزود حداقل ۴۰۰ و حداکثر ۱۰۰۰ کیلومتر خط آهن تا پایان دولت افتتاح می‌کنیم.

اسلامی اظهار کرد: پارسال ۷۸۰ دستگاه واگن باری و مسافری و لکوموتیو تولید داخل تحویل شرکت های بهره بردار شد و امسال نیز ۲ هزار دستگاه ناوگان تحویل بهره‌برداران می‌شود.

وی تاکید کرد: تامین اعتبار این موارد در قالب بودجه مصوب در لایحه ۹۹ دیده شده است.

وی با بیان اینکه تامین منابع یکی از نکات اصلی است گفت: اگر بتوانیم بحث سهام پروژه را فعال کنیم تا از طریق فروش سهام پروژه هایی نظیر آزادراه ها را توسعه دهیم بار از دوش دولت برداشته شده و به اوراق مشارکت منتقل می شود.

* کاهش ۶۰ درصدی ترانزیت جاده ای و افزایش ۱۰ درصدی ترانزیت ریلی در شیوع کرونا

وزیر راه و شهرسازی گفت: بسیاری از کشورها خصوصاً در بخش حمل و نقل از کرونا آسیب دیده اند و در حال حاضر از ۲۳ پایانه مرزی با کشورهای همسایه ۱۱ پایان ما فعال است و تردد بازرگانی و تجاری دارد.

وی افزود: از دو مرز ریلی در حال حاضر یک مرز ریلی فعال است در ۳ پایانه مرزی تردد کامیون برقرار است و در بقیه پایانه‌ها بار از کامیون به کامیون دیگر جابه جا می‌شود.

اسلامی با اشاره به کاهش ۶۰ درصدی ترانزیت زمینی متاثر از کرونا گفت: در بخش ریلی ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش ترانزیت داریم و همچنین در بخش دریایی تخلیه و بارگیری ۶۰ درصد افزایش یافته است و حمل بار از بنادر در نوروز ۹۹ میزان ۹ درصد رشد داشته است.

به گزارش فارس، وی افزود: ما از طریق سفرا، ارتباطات انجمن ها و تماس های خودم با وزرای کشورهای دیگر، سعی کردیم ارتباطات را برای تعاملات ترانزیت حفظ کنیم.

اسلامی همچنین افزود: در این مدت بیش از ۱۲۰۰ کامیون ایرانی که در اروپا و آسیای میانه بار ترانزیتی صادراتی داشتند به دلیل شیوع کرونا در دنیا، گرفتار شده بودند و رایزنی های متعدد انجام شد تا این ها را برگردانیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.