وزیر راه و شهرسازی: بندر شهید بهشتی چابهار به دروازه ملل تبدیل می شود

 

وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار، ارتباط بیشتر میان همه کشورهای همسایه را به واسطه راه اندازی این بندر امکان پذیر دانست و گفت: موقعیت استراتژیک بندر شهید بهشتی چابهار، اینک در اختیار همه متحدان منطقه قرار دارد.

به گزارش سی نیوز، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این مراسم ضمن اشاره به ابعاد بزرگ این پروژه ملی، از نقش آن در ایجاد ثبات در منطقه یاد کرد و گفت: بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان دروازه ملل، نقش کشور ما را در منطقه باثبات تر می کند و این امکانات جدید را برای بهره مندی دیگر کشورها در اختیار آنها قرار می دهد. شعار ما در وزارت راه، برقراری ارتباط و اتصال با همه کشورهاست و این مهم، به واسطه موقعیت ژئوپولتیک بندر شهید بهشتی امکان پذیر خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: البته ما قصد نداریم که این موقعیت استراتژیک را در انحصار خودمان داشته باشیم. بلکه این فضا ایجاد شده تا همه کشورهای همسایه بتوانند از این مسئله نفع ببرند. در واقع رقابت ما در ارائه خدمات بهتر خواهد بود و در این مسیر حرکت می کنیم.

آخوندی در خصوص تعریف کریدورهای اصلی کشور و ارتباط آن با بندر شهید بهشتی اظهار کرد: کریدورهای مختلفی است که از این بندر می توانند برای رساندن بار به مقصد استفاده کنند. کریدور جنوب – غرب و همین طور کریدور جنوب –شمال که هر کدام از این ها مقاصد و کشورهای خاصی را تحت پوشش قرار خواهند داد. ما به دنبال این هستیم که این کریدورها را با راه اندازی بندر شهید بهشتی فعال تر کنیم.

وی به مشارکت در ساخت بندر مهم کشور در گذشته اشاره کرد و گفت: این یک آغاز همکاری میان ما و کشور هند بود. به طوری که آنها در فاز نخست این پروژه 85 میلیون دلار و در فاز دوم نیز 150 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده اند. ما البته به غیر از این سرمایه گذاری، به همکاری و مشارکت میان یکدیگر فکر می کنیم و این مسئله برایمان اهمیت دارد. در حال حاضر نیز موافقت نامه ایران، هند و افغانستان به مجلس ارائه شده تا شاهد یک مشارکت دیگر برای تقویت کریدور جنوب-غرب باشیم.

وزیر راه و شهرسازی توسعه ارتباطات دیگر برای ایجاد همبستگی حمل ونقلی را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: بحث مهم دیگر، ارتباط بندر شهید بهشتی چابهار با مرکز کشور است و این مسئله با ایجاد شبکه ریلی ایجاد می شود. به همین منظور به دنبال احداث خط ریل از بندر چابهار به زابل، زاهدان، بیرجند و دیگر نقاط کشور هستیم تا این مسیر تا شمال کشور تداوم یابد. ضمن اینکه باید به ایجاد یک مسیر زمینی باکیفیت به طول 40 کیلومتر میان چابهار و زاهدان نیز بیاندیشیم.

آخوندی احداث مراکز تولیدی بزرگ را در کنار بندر شهید بهشتی یکی دیگر از مزایای این طرح بزرگ ملی برشمرد و افزود: پشتیبانی از تولید، بحث دیگر در این بخش از کشور است. به همین دلیل، همزمان طرح ساخت پتروشیمی و کارخانه فولاد در کنار این بندر استراتژیک شروع شده است. ما باید مبحث تولید کالاها را در کنار بنادر مهم مان دنبال کنیم تا ضمن ایجاد اشتغالزایی، بتوانیم کالا را با کمترین هزینه و زمان به نقاط دیگر دنیا بفرستیم. به همین منظور، علاوه بر پتروشیمی و صنایع فولاد، می توان روی طرح های دیگر همچون کارخانه های خودروسازی هم حساب ویژه باز کنیم و در این راه از سرمایه گذاران خارجی استقبال خواهیم کرد.

وی ایجاد یک زنجیره لجستیک قوی در کشور به همراه احداث بنادر مدرن را از طرح های جاری عنوان کرد و گفت: بنادر مهم دنیا به لحاظ کیفیت متنوع خدماتی که ارائه می دهند با یکدیگر رقابت می کنند. ما هم به دنبال همین هستیم تا با ایجاد مزیت های رقابتی بتوانیم خدمات بهتری ارائه بدهیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.