وجود یک تا ۷ میلیون گونه آب‌زی ناشناخته در محیط‌های آبی/ضرورت توسعه سواد اقیانوس‌شناسی

 

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی پدیده شکوفایی جلبکی را یکی از موضوعات مهم در دنیا دانست که بر معیشت و اقتصاد کشورها اثرگذار است، گفت: این شکوفایی تاثیرات منفی بر محیط‌های آبی دارد، به گونه‌ای که برخی از تغییرات ایجاد شده ناشی از بلوم جلبکی برگشت‌ناپذیر است، از این رو این پدیده موضوع مهم در دنیا تلقی می‌شود.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایسنا دکتر بهروز ابطحی در نشست آنلاین “شکوفایی ماکروجلبکی و بررسی بلوم ماکروجلبک‌ها در سواحل دریای خزر” که به مناسبت ۲۱ مرداد روز ملی دریای خزر برگزار شد، گفت: این روز ملی یادآور توافق کشورهای حاشیه دریای خزر در سال ۱۳۸۵ برای حفاظت از محیط زیست خزر دانست و افزود: سال جاری در دهه جهانی “علوم اقیانوس شناسی برای توسعه پایدار” که از سوی یونسکو نامگذاری شده است، قرار داریم و در این دهه همه مجامع علمی دنیا باید نهایت تلاش خود را برای حفاظت از محیط‌های دریایی داشته باشند.

وی افزایش سواد اقیانوسی را از دیگر تلاش‌های جهانی در این دهه عنوان کرد و یادآور شد: یکی از مفاهیم علوم دریایی، “سواد اقیانوسی” است، به این معنا که اقدام به توسعه دانش عمومی درباره منابع دریایی، حفاظت از محیط زیست دریا و نقش دریا در زندگی مردم خواهد شد و توسعه سواد اقیانوسی ازجمله وظایف پژوهشگاه اقیانوس شناسی به شمار می‌رود.

ابطحی، اضافه کرد: در حالی که دانش اقیانوس شناسی در دنیا گسترش پیدا کرده است، ولی شناخت ما از دریا بسیار کم است، به گونه‌ای که طبق آمار بخش اقیانوس شناسی یونسکو شناخت ما از بستر اقیانوس ۵ درصد است؛ چرا که بشر بسیار بسیار محدود بستر دریا را به صورت عینی دیده است.

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی اضافه کرد: علاوه بر آن از یک میلیون تا ۷ میلیون گونه آب‌زی در دریا وجود دارند که ناشناخته باقی مانده‌اند، از این رو جای کار و تحقیق بسیار دارد.

وی شکوفایی یا بلوم جلبکی را یکی از موضوعات مطرح در حوزه اقیانوس شناسی دانست که مرتبط با تغییر اقلیم است و افزود: این موضوع به اندازه‌ای مهم است که در زمره پروژه‌های معدودی است که در قالب برنامه‌های بین المللی کشورها در یک شبکه با یکدیگر همکاری دارند.

ابطحی، اضافه کرد: از این رو پیش بینی شکوفایی جلبکی و ماکرو جلبک‌ها بسیار حائز اهمیت جهانی است؛ چرا که شکوفایی جلبکی بر زندگی انسان‌ها به طور مستقیم و غیر مستقیم اثرگذار است و این تاثیر دارای جنبه‌های اقتصادی، بهداشتی و معیشتی است.

وی با تاکید بر اینکه بلوم جلبکی از  قبل از انقلاب صنعتی وجود داشته است، خاطر نشان کرد: ولی در دهه اخیر آنچه که شکوفایی جلبکی را مهم کرده، افزایش تعداد و تنوع و گستردگی این شکوفایی است که بخشی از آن ناشی از شرایط تغییر اقلیم و افزایش دمای جهانی آب و هوا است.

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی، ورود مواد مغذی به محیط دریایی را از دیگر عوامل بروز شکوفایی جلبکی عنوان کرد و گفت: این شکوفایی تاثیرات  منفی بر محیط‌های آبی دارد، به گونه‌ای که برخی از تغییرات ایجاد شده ناشی از بلوم جلبکی برگشت ناپذیر است، از این رو این پدیده موضوع مهم در دنیا تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس از سوی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی پایش شکوفایی جلبکی در آب‌های شمال و جنوب را در دستور کار قرار داده‌ایم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.