هیات تجاری و آژانس توسعه سرمایه گذاری لهستان مطرح کرد؛ آمادگی لهستانی‌ها برای گسترش روابط تجاری غیر نفتی در زمان تحریم‌ها

 

نمایندگان وزارت کارآفرینی و فناوری لهستان آمادگی خود را برای گسترش روابط تجاری غیرنفتی با ایران در زمان تحریم‌ها اعلام کردند.

به گزارش سی نیوز، شیمون کلوس امروز در نشست خبری هیات تجاری نمایندگان وزارت کارآفرینی و فناوری لهستان که در خبرگزاری مهر برگزار شد، گفت: آژانس توسعه سرمایه‌گذاری و تجارت لهستان نماینده وزارت تجارت لهستان در ایران است که در حال حاضر ارتباطات تجاری با 52 کشور جهان  دارد و ایران هم به عنوان یک بازار هدف برای این آژانس محسوب می‌‌شود.

وی با اشاره به حضور نمایندگان وزارت کسب و کار و تکنولوژی لهستان در نمایشگاه معدن ایران افزود: این نمایندگان برای بررسی ابعاد مختلف تجارت با ایران و همچنین بررسی بازار ماشین‌آلات معدنی به ایران سفر کرده‌اند.

لکوس با اشاره به تولید ماشین آلات در کشور لهستان گفت: یک پنجم حجم ماشین آلات تولیدی در این کشور مربوط به ماشین آلات معدنی است که در سال 2004 تعدادی از این ماشین‌الات برای استفاده از معادن ایران به ایران وارد شده است و تاکنون هم این ماشین‌الات خدمات پس از فروش سازندگان از کشور لهستان را دریافت می‌کنند.

نماینده وزارت کسب و کار و تکنولوژی لهستان با اشاره به حجم 230 میلیون دلاری مبادلات تجاری دو کشور گفت: بخشی از این روابط تجاری مربوط به نفت و فرآورده‌های نفتی است، اما می‌خواهیم روابط تجاری بین دو کشور در بخش محصولات غیرنفتی هم گسترش یابد.

 

* صادرات ایران به لهستان در سال 2018 افزایش یافت

یاروسلاف کاچینسکی رئیس دفتر آژانس سرمایه‌گذاری و تجارت لهستان در این نشست گفت: بین سال‌های 2015 تا 2017 میلادی روابط تجاری ایران و لهستان گسترش یافته است، به طوری که روابط تجاری دو کشور که در سال 2015 ، 80 میلیون دلار بود در سال 2017 به 230 میلیون دلار افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه 40 تا 50 درصد مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و لهستان را نفت و مشتقات نفتی تشکیل می‌دهد، بیان داشت: در سه ماهه ابتدای سال 2018، 20 درصد حجم روابط تجاری ایران و لهستان افزایش یافته است.

کاچینسکی بیان داشت: این 20 درصد افزایش صادرات ایران به لهستان شامل افزایش صادرات نفت، مواد غذایی و خشکبار بوده است.

 

* عدم تشکیل اتاق مشترک ایران و لهستان

علی مهابادی پور مدیر توسعه بخش ایران آژانس توسعه و سرمایه‌گذاری لهستان با اشاره به اتاق مشترک لهستان و ایران در کشور لهستان گفت: هنوز اتاق مشترک ایران و لهستان به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضای این اتاق در ایران تشکیل نشده، اما قرار است در روز 21 آبان در اتاق بازرگانی ایران کمیته مشترک بازرگانی ایران و لهستان تشکیل شود.

وی افزود: علیرغم تلاش‌های انجام شده هنوز دو کشور برای هم ناشناخته هستند.

در این نشست همچنین یکی از نمایندگان وزارت کسب و کار و تکنولوژی لهستان در خصوص ادامه همکاری تجاری دو کشور در زمان تحریم‌ها گفت: برای ما اقتصاد مهم است و سیاست به ما مربوط نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.