نگرانی سریلانکا از فاجعه زیست محیطی کشتی آسیب دیده

مقامات سریلانکایی روز پنجشنبه برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه زیست محیطی ناشی از غرق شدن یک کشتی باری با محموله شیمیایی وارد عمل شدند.

 

به گزارش  سی نیوز و به نقل از ایرنا، کشتی “ام وی اکسپرس پیرل” با پرچم سنگاپور روز چهارشنبه شروع به غرق شدن کرد. این کشتی دوازده روز بود که در آتش می‌سوخت و سریلانکا روز سه شنبه موفق به خاموش کردن حریق در این کشتی باری شده بود.

این کشتی در نزدیکی بندر کلمبو یکی از بزرگ‌ترین بنادر این کشور دچار سانحه شد و تلاش‌های مقامات سریلانکایی برای کشیدن آن به آب‌های عمیق‌تر بی‌نتیجه ماند.

شرکت “اکسپرس فیدرز” که مالکیت این کشتی را بر عهده دارد می‌گوید آتش اکثر محموله آن از جمله ۲۵ تن اسید نیتریک و سایر مواد شیمیایی را نابود کرده است. اما مقامات سریلانکایی نگران نفوذ سایر مواد شیمایی و همچنین نشت صدها تن نفت این کشور به آب دریا هستند.

چنین فاجعه‌ای زیستگاه‌های دریایی در آب‌های ساحلی و همچنین سواحل سریلانکا را نابود خواهد کرد. سواحل سریلانکا سالانه هزاران جهانگرد را به خود جذب می‌کنند.

شرکت “اکسپرس فیدرز” اعلام کرده است که کارشناسان این شرکت با نیروی دریایی سریلانکا برای کنترل نشت نفت و سایر مواد آلوده کننده همکاری می‌کنند.

اندیکا ده سیلوا سخنگوی نیروی دریایی سریلانکا اعلام کرد که این نیروی به همراه گارد ساحلی سریلانکا و با کمک هند، برای مقابله با نشت نفت آماده می‌شوند. هند برای کمک به سریلانکا سه کشتی از جمله یک کشتی مخصوص برای مقابله با آلودگی دریایی ارسال کرده است.

مدارک این کشتی که در رسانه‌ها منتشر شده نشان می‌دهد هنگام وقوع آتش سوزی، این کشتی ۱۵۰۰ کانتینر داشته است که محموله ۸۱ کانتینر “خطرناک” ثبت شده است.

این کشتی همچنین ۳۰۰ تن نفت همراه داشته است که مقامات شرکت “اکسپرس فیدرز” می‌گویند هنگام حریق این محموله نیز در آتش سوخته است اما نیروی دریایی سریلانکا معتقد است امکان بررسی محموله نفتی این کشور وجود ندارد.

یک دادگاه سریلانکا خدمه این کشتی را ممنوع الخروج کرده و اعلام کرده است در صورت مقصر شناخته شدن خدمه در بروز این سانحه، مالکین را جریمه خواهد کرد.

کشور جزیره‌ای سریلانکا در اقیانوس هند و جنوب شبه قاره هند قرار گرفته است و در میان یکی از شلوغ‌ترین مسیرهای دریایی جهان است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.