نمایندگان جمهوری افغانستان و ازبکستان از بندر چابهار بازدید کردند؛ چابهار، بندری برای کشورهای آسیای میانه

 

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: هدف اصلی از توسعه فاز اول بندر چابهار و سرمایه‌گذاری در آن ظرفیت‌های ترانزیت بار از طریق این بندر به کشورهای آسیای میانه و افغانستان بوده است.

به گزارش سی نیوز و به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، عصمت الله ایرگاشیف نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در امور افغانستان در رأس هیاتی سیاسی- اقتصادی شامل بهادر عبدالله یف سفیر ازبکستان در تهران، فضل‌الدین سعدالله یف قائم مقام راه آهن ازبکستان و اسلم اکبراف معاون مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه ازبکستان روز سه‌شنبه ۱ آبان ماه به چابهار سفر کردند و از ظرفیت های این بندر برای استفاده تجار ازبکستان بازدید کردند.

سید حسن ابراهیمی در نشست مشترک مدیران اداره ‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با این هیأت اظهار داشت: توسعه فاز اول چابهار عمدتا با توجه‌ به ظرفیت‌های ترانزیت کالای پسکرانه آن در کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) و افغانستان بوده است.

وی افزود: چابهار به عنوان بندری اقیانوسی می‌تواند مسیر مناسبی برای انتقال، ترانزیت و صادرات پنبه و منابع غنی معدنی ازبکستان باشد؛ هم‌چنین چابهار مسیری مطمئن و به صرفه برای رسیدن تبادلات تجاری هند و ازبکستان به دو میلیارد دلار در سال بر اساس توافق دو کشور است.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: امتیاز بندر چابهار، اقیانوسی بودن، خارج بودن آن از تنگه هرمز و نزدیکی به مسیرهای اصلی تجارت دریایی است که چابهار را بندری به‌صرفه و مطمئن برای تجار آسیای میانه به‌ویژه ازبکستان می نماید؛ بندر چابهار کم‌هزینه‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر برای اتصال کشورهای آسیای میانه و به ویژه ازبکستان به آب‌های آزاد است.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با بیان اینکه بندر چابهار هم‌اکنون ارزان‌ترین بندر ایران برای صاحبان کالاست گفت: تخفیفات تخلیه و بارگیری کالا، انبارداری و توقف کشتی در کنار اسکله در بندر چابهار مشمول تخفیفات ۳۰ تا ۸۰ درصدی نسبت به سایر بنادر ایران می‌شود.

حسین شهدادی با بیان اینکه ظرفیت‌های بندر چابهار برای استفاده ازبکستان فراهم است، گفت: از سرمایه‌گذاری تجار و صاحبان کالای ازبکستان در توسعه زیرساخت‌های پسکرانه بندر از جمله ساخت انبار و سیلو به روش B.O.T استقبال می‌کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.