نقش مهم دریانوردان در حوزه تامین غذا و امنیت غذایی /رتبه دوم ناوگان صید و صیادی ایران در کل اقیانوس هند

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در حاشیه آئین گرامیداشت روز جهانی دریانورد گفت: یکی از اعضای خانواده بزرگ ارگان های دولتی که ماموریت تامین غذا و ایفای نقش در حوزه امنیت غذایی را بر عهده دارند، سازمان شیلات است.

به گزارش سی نیوز و به نقل از انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، نبی الله خون میرزایی ادامه داد: سازمان شیلات ایران در حوزه های تحقیقاتی، بهره برداری و پشتیبانی در دو حوزه نام آشنای صید و صیادی و کمتر آشنای پرورش ماهی در قفس در دریا ایفای نقش و فعالیت می کند و دوشادوش مرزبانان و دریانوردان به کار تولید اشتغال دارد.

وی افزود: در این شرایط سخت و ظالمانه تحریم های غیرقانونی و یک جانبه تحمیل شده بر کشور و همچنین همه گیری و جهان گیری بیماری کووید 19 نیز این رسالت مغفول نمانده و خوشبختانه بیش از تکالیف برنامه به آن عمل شده و تحقق پیدا کرده است.خون میرزایی با اشاره به دستاوردهای دولت در حوزه شیلات ادامه داد: همچنین در طول 8 سال فعالیت دولت تدبیر و امید سرمایه گذاری های بی سابقه ای در حوزه شیلات صورت گرفته و نسبت به سال آغازین برنامه دولت، میانگین سرمایه گذاری و حمایت مالی صورت گرفته در بخش شیلات کشور دوبرابر شده است. در عین حال در جهت رویکرد توسعه حور و تمرکز بر توسعه سواحل مکران، برنامه ویژه ای برای این امر تنظیم شده است.

رییس سازمان شیلات کشور یادآور شد: در حوزه صید و صیادی در حال حاضر بیش از 140 هزار نفر مشغول به فعالیت هستند که با بیش از 11 هزار فروند شناورهای صیادی در سال 99 توانستند 693 هزار تن شیلات در کشور تولید کنند که 57 درصد از کل تولید 1 میلیون و 222 هزار تنی کشور را به خود اختصاص داده و جالب اینکه بیش از برنامه توسعه یعنی 661 هزار تن بوده است.

وی افزود: ناوگان صید و صیادی ما در کل اقیانوس هند در رتبه 2 و در غرب اقیانوس هند در رتبه 1 به لحاظ ظرفیت ناوگانی به میزان تولید بوده است که در روز دریانورد از 4 نفر از صیادات نمونه ما به نمایندگی از جامعه صیادی کشور به خاطر این عملکرد تقدیر می شود.

خون میرزایی با بیان اینکه در حوزه دوم فعالیت ما یعنی پرورش ماهی در قفس در دریا ظرفیت بسیار گسترده ای در کشور مطالعه شده است، گفت: در شمال و جنوب کشور در آبهای داخلی نزدیک به 4.6 میلیون تن ظرفیت مطالعه­شده داریم که می توانیم 4 برابر ظرفیت کنونی کشور از این ظرفیت بهره برداری کنیم و به تولید برسیم.

وی تاکید کرد: این ظرفیت هایی که تبدیل به بالفعل و غذا شده، مدیون همکاری صمیمانه اعضای بزرگ خانواده ارگان های دریایی است.خون میرزایی با اشاره به نقش مهم دریانوردان در حوزه تامین غذا و امنیت غذایی کشور بیان کرد: در این شرایط بسیار دشواری که به ما تحمیل شده است، دریانوردان و عوامل دریایی در حوزه تامین غذا و امنیت غذایی این وظیفه را مغفول نگذاشته اند و عملکرد بیش از برنامه است.

رییس سازمان شیلات کشور در ادامه با اشاره به مطالبات جامعه صیادان تاکید کرد: ما در سه حوزه نیازمند مساعدت و همکاری ارگان های دریایی و دستگاه های پشتیبان هستیم که اولی شامل ضرورت تداوم پیوسته آموزش های جامعه صیادی، دومی مربوط به بیمه جامعه صیادی که نقش تولیدی و مرزبانی ایفا می کنند و سوم احتساب مشاغل صیادی در زمره فعالیت های سخت و زیان آور است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.