نقش دولت در شتاب‌گیری ترخیص کالاها از گمرکات هرمزگان

از مهرماه سال‌جاری تاکنون که معاون اول رییس جمهوری به هرمزگان سفر کرد و دستور ترخیص به موقع کالاهای اساسی و قطعات یدکی را داد، گمرکات این استان شاهد تکاپوی صاحبان کالا برای انتقال اجناس به داخل کشور است.

 

به گزارش سی نوز و به نقل از ایرنا ، به دنبال سفر اسحاق جهانگیری  نایب رییس مجلس شورای اسلامی به همراه نمایندگان و وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان هرمزگان و بررسی میدانی از یک سو و رفع مشکلات ترخیص در حوزه‌های ارزی و قضایی از سوی دیگر، روند ترخیص کالاها در گمرک استان به ویژه گمرک شهید رجایی از شتاب مطلوبی برخوردار است.

 

در راستای کاهش قیمت کالاها در بازار و فروشگاه‌های عرضه اجناس، هرچند که باید تاکید بیشتری بر ترخیص کالاها صورت بگیرد اما روند ترخیص کالاها در کاهش قیمت برخی از اجناس پرمصرف خوراکی از جمله روغن نمایان است و نشان می‌دهد وقتی  نظارت و پیگیری‌ها مستمر باشد از جو روانی بازار کاسته و دست دلالان کوتاه می‌شود.

 

برخی از سرمایه‌های سرگردان در دست افراد فرصت‌طلب هرچند وقت یکبار به سمت گران‌تر شدن کالاهای مصرفی پیش می‌رود که مردم را دچار نگرانی می‌کند مانند آنچه که این مدت بر بازار روغن، مرغ، لاستیک، لوازم خودرو، نهاده‌های کشاورزی گذشت و اخیرا نیز شاهد تلاطم در قیمت ورق‌های ام دی اف ساخت کابینت هستیم درحالی که این کالاها وارد کشور و ترخیص شد اما برخی با ایجاد نیاز کاذب اقدام به گران کردن آنها می‌کردند.

 

جلوگیری گمرکات هرمزگان از ورود ۴۰۰ کانتینر کالاهای ممنوع الورود

 

ناظر گمرکات هرمزگان دوم آذرماه امسال اعلام کرد: ۴۰۰ کانتینر انواع لوازم خانگی به گمرک شهید رجایی بندرعباس در مهر و آبان‌ امسال اظهار شد اما به دلیل اینکه جزو کالاهای ممنوع الورود بود از ورود آن به کشور جلوگیری شد زیرا شرکتی که وارد کننده لوازم خانگی یکی از برندهای معروف کشور آلمان بوده، طبق دستور قضایی در استان توقیف و تاکنون از گمرک ترخیص نشده است.

 

به گفته ابوالفضل اکبر پور، ارزش کالاهایی که وارد گمرک شهید رجایی بندرعباس شده،۲۰ فقره اظهارنامه لوازم خانگی مارک بوش شامل ۴۰۰ کانتینر ۴۰ فوت به ارزشی نزدیک به ۱۲ میلیون یورو بود که از محل مجوز محرمانه دفتر مقررات وزارت صمت اقدام به اظهار کالا نموده و پس از اظهار در گمرک به جهت رعایت کامل مقررات و رفع هر گونه ابهام قانونی اقدامات مختلفی توسط گمرک شهید رجایی انجام شد.

 

مدیر گمرک شهید رجایی با اشاره به ضرورت حمایت از تولیدکنندگان داخلی ابرازداشت: با توجه به اینکه بیش از دو ماه از اظهار این کالاها می‌گذرد هیچ کدام از کالاهای عنوان شده از گمرک ترخیص نشده است،ضمن اینکه خروج این حجم از کالا در این برهه زمانی حساس، شائبه‌های زیادی در جامعه ایجاد خواهد نمود و باعث دلسردی تولید کنندگان می‌شود.

 

حرکت مثبت دولت و همکاری صاحبان کالا به ویژه کالاهای اساسی و مواد اولیه نشان داد که می‌توان با اقدام به موقع جلو برخی ناهنجاری‌های اقتصادی را گرفت و دست دلالان که تنها به سودهای کلان می اندیشند ، گرفت.

 

از سوی دیگر در ماه‌های اخیر رسوب کالاهای اساسی در گمرکات کشور به ویژه گمرک شهید رجایی بندرعباس موجی از مشکلات و گرانی را برای مردم و تولیدکنندگان ایجاد کرد که این موضوع با ورود به موقع مسوولان و تسریع در ترخیص کالاها تا حدودی برطرف شده و مردم امیدوار به کاهش قیمت ها در بازار هستند.

 

عمده کالاهای رسوب شده شامل روغن، برنج، اقلام بهداشتی و تجهیزات سلامت محور، مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنعتی و برخی کالاهای فسادپذیر بود که پیگیری مسوولان دولتی و قضایی و رفع سریع مشکلات ترخیص موجب شده که حرکت خوبی برای رونق تولید و کاهش قیمت‌ها در بازار ایجاد شود که درصورت تداوم می‌تواند ثبات نسبی در قیمت‌ها را ایجاد و بازار را متعادل کند.

 

گمرک بدون مجوزهای قانونی اجازه ترخیص کالا نمی‌دهد

 

ناظر گمرکات هرمزگان در این باره گفت: تامین نشدن ارز مورد نیاز برای ترخیص کالا عامل اصلی رسوب کالا در بنادر این استان بوده که بتدریج در حال رفع شدن است.

 

اکبرپور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: از سویی نمی‌توان به هر کالایی که وارد کشور می‌شود مجوز داد، اگر قرار است استاندارد حافظ سلامت و ایمنی مردم باشد، فرآیندهای ترخیص کالا باید به درستی اجرا شود.

 

وی ادامه داد: گمرک تا مجوزهای قانونی را کسب نکند نمی‌تواند اجازه ترخیص کالا را صادر کند، پس اگر کالایی شرایط ترخیص از گمرک را داشته باشد، بطورقطع انجام می‌شود.

 

از ۱۸ آبان امسال و طبق ابلاغ مصوبه معاونت اقتصادی ریاست جمهوری تا ۱۶ آذر جاری در راستای جلوگیری از انباشت، دپو و رسوب شدن کالاهای اساسی نیز تاکنون افزون بر ۵۵۵ هزارتن کالا وارد گمرکات شد که ۳۳۰ هزارتن کالاهای اساسی بوده است.

 

ناظر گمرکات هرمزگان در خصوص اهمیت این مصوبه نیز به ایرنا گفت: این مصوبه کمک کرد تا بسیاری از واردکنندگانی که مواد اولیه خط تولید و هم‌چنین کالاهای اساسی را وارد کشور می‌کنند بتوانند بدون کد رهگیری بانک تا بیش از ۹۰ درصد کالاهای خود را ترخیص کنند.

 

اکبرپور افزود: از ابتدای امسال تا کنون ،۵۵۲ هزار تن گندم، ۴۱۸ هزارتن برنج ،۳۰۰ هزارتن قند و شکر، افزون بر ۲۳۷ هزارتن روغن، ۱۴۲ هزار تن ذرت ،۳۷ هزارتن دانه‌های روغنی، افزون بر هشت هزار تن گوشت و همچنین ۴۹ هزارتن لاستیک ترخیص شده است.

 

اهمیت تخلیه کالاهای انباشت شده در بنادر و گمرکات هرمزگان به اندازه‌ای مهم است که در سه ماه اخیر معاون اول رییس جمهوری و نمایندگان مجلس با همین رویکرد به این استان سفر کردند تا راهکاری برای سرعت بخشی به این امور داشته باشند و کالاها به ویژه مواد اولیه هرچه زودتر از بندرشهید رجایی خارج و در چرخه تولید و فرآوری قرار گیرد.

 

در سفر معاون اول رئیس جمهور به هرمزگان و مصوبه هیات دولت در خصوص ترخیص فوری کالاهای اساسی بدون کد رهگیری بانک از اول مهر امسال تا ۲۱ آذر سال جاری افزون بر ۷۴۸ هزار تن کالای اساسی از گمرکات ترخیص شده و ۹۹ هزار و ۵۰۰ تن کالا در جریان تشریفات گمرکی است.

 

از ابتدای مهرماه امسال تا ۲۱ آذرماه سال جاری، افزون بر یک میلیون و ۸۳۰ هزارتن کالای اساسی و غیراساسی مورد نیاز در تولید کشور از گمرکات استان ترخیص شده و ۲۱۱ هزار و ۳۷۲ تن از این کالاها درجریان تشریفات گمرکی قرار دارد.

 

استاندارهرمزگان نیز دراین باره به ایرنا گفت: ۷۲۶ هزار و ۲۰۸ تن کالای اساسی شامل گوشت، برنج، انواع روغن‌ها، دانه‌های پروتئینی، ذرت، گندم، دارو، کود، قند وشکر، لاستیک، خمیرکاغذ، چای، کاغذ، سموم تکنیکال، ماشین آلات تولید کننده کالاهای اساسی و حبوبات از ابتدای مهرماه تا ۱۸ آذرماه جاری از بندرشهید رجایی ترخیص شده است.

 

به گفته فریدون همتی، ۲۵۰ هزارو ۲۱۲ تن از انواع کالاهای اساسی یادشده بر اساس اظهارنامه واردکنندگان در مرحله تشریفات گمرکی برای ترخیص و ارسال به بازارهای داخلی است.

 

وی افزود: درحال حاضر موجودی کالاهای اساسی ذخیره مصرف کشوری در انبارها و مخازن یکی از مناطق و انبارهای هرمزگان حدود ۷۰۰ هزار تن شامل ۲۱۴ هزار و ۴۰۰ تن روغن، ۱۱۵ هزار تن کنجاله سویا (۵۰ هزار تن موجود و ۶۵ هزار تن درحال ورود به کشتی)، ۸۰ هزار تن ذرت (سه هزار تن ذرت موجود و ۷۷ هزار تن درحال ورود به کشتی) و دیگر کالاها می‌باشد.

 

۸۶ هزار تن لاستیک امسال‌ از گمرکات هرمزگان ترخیص شده است

 

به گفته استاندارهرمزگان، از ابتدای سال جاری تاکنون افزون بر ۸۶ هزار تن لاستیک باری، سنگین و سایر لاستیک‌ها از گمرکات هرمزگان ترخیص شده است و ۹۲ هزار و ۳۹۳ حلقه انواع لاستیک به وزن سه هزار و ۶۵۱ تن در جریان تشریفات گمرکی قرار دارد که پس از دریافت مجوزهای قانونی در چند روز آینده از گمرکات هرمزگان ترخیص می‌شود.

 

وی ادامه داد: گمرکات این استان تمامی تسهیلات گمرکی از جمله ترخیص نسیه و درصدی را در راستای آسان سازی فرآیند ترخیص محموله‌های لاستیک به واردکنندگان این کالا ارائه می‌دهند.

 

گمرکات استان هرمزگان بیش از یک چهارم فعالیت‌های گمرکی کشور را بر دوش دارد که این مهم توسط پنج اداره کل و ۱۹ دفتر گمرکی در این استان جاری است.

 

گمرکات این استان نخستین و مهم‌ترین گمرکات کشور به لحاظ حجم مبادلات تجاری (صادرات و واردات) است و گمرک ایران نگاه ویژه‌ای به آن دارد.

 

درمیان گمرکات استان هرمزگان، اداره‌کل گمرک شهید رجایی بیش‌ترین سهم را از فعالیت‌های گمرکی داراست و به تبع آن در میان گمرکات کشور چنین مقامی را از آن خود کرده است.

 

به عبارتی افزون بر ۸۹ درصد فعالیت‌های گمرکی استان هرمزگان در گمرک شهید رجایی صورت گرفته و افزون بر ۴۷ درصد درآمد گمرکات کشور متعلق به این گمرک است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.