نفت ارزان در انتظار تخلیه در بنادراقتصادی؛ ترافیک نفتکش‌ها در سواحل شمالی چین

 

خریدهای ارزان چین در فصل بهار، آب‌های این کشور را با ترافیک بی پایان نفت‌کش و تانکرهای حامل نفت ارزان مواجه کرده است.

مطابق گزارش کلیپردیتا (ClipperData)، پنجاه و نه نفت‌کش که حامل ۷۳ میلیون بشکه نفت هستند از ۲۹ ژوئن تا کنون در سواحل شمالی چین در نوبت تخلیه محموله‌های خود معطل مانده‌اند.

با وجود این که چین پس از آمریکا دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است ولی میزان نفتی که در حال حاضر در آب های ساحلی این کشور شناور مانده، معادل ۷۵ درصد تقاضای ماهانه نفت در جهان است.

مطابق این گزارش، نفت معلق در آبهای چین طی ماه‌های مارس و آوریل گذشته و همزمان با سقوط قیمت جهانی نفت به دلیل رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا خریداری شده است. قیمت جهانی نفت پایه برنت در جریان معاملات ۲۱ آوریل به کمتر از ۲۰ دلار رسید که ۷۰ درصد پایین‌تر از نرخ آن در مبادلات هفته نخست ژانویه گذشته بود. همچنین بهای معاملات آتی هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز ۲۰ آوریل گذشته برای نخستین بار تا منفی ۳۹ دلار سقوط کرد.

گزارش کلیپردیتا نشان می‌دهد که حجم نفت ذخیره شده چین در دریا که معمولا در قالب نفت‌کش‌ها و تانکرهای شناور انجام می‌‌شده، نسبت به بهار گذشته ۴ برابر شده است. رکود ذخیره نفت شناور چین در بهار سال ۲۰۱۵ شکسته شده بود که حجم آن به ۷ برابر متوسط آن در بهار ۲۰۲۰ رسیده بود.

پیش‌تر شرکت داده‌پردازی «آی‌اچ‌اس مارکیت» (IHS Markit) گزارش داده بود که تقاضای نفت چین تا پایان ماه آوریل از مرز ۹۰ درصد آن در دورۀ پیش از همه‌گیر شدن ویروس کرونا گذشته و تا پایان سه ماهه دوم سال جاری در مقایسه با سال گذشته شاهد رشد خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.