نخستین کنفرانس خبری مدیرعامل تایدواتر برگزار شد؛ زارعی: پیگیر کشتی توقیفی در کویت هستیم/ عقد قرارداد با عراق در خصوص خروج مغروقه ها

 

مدیرعامل شرکت دریایی و بندری تایدواتر در نخستین کنفرانس خبری خود اظهار کرد: دولت کویت تاکنون و پس از گذشت 7 ماه از توقیف کشتی این شرکت، توضیحی ارائه نداده و از بازگرداندن آن نیز امتناع می ورزد.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، حسین زارعی در جمع خبرنگاران گفت: یکی از شناورهای متعلق به تایدواتر با ویژگی منحصربه فرد و دارای جرثقیل 2500 تنی طی قراردادی به یک شرکت کویتی اجاره داده می شود و پس از پایان قراردادش و اخذ مجوز خروج از بندر، هنگام ورود به آب های بین المللی توقیف می شود. کویت نیز تاکنون هیچ توضیحی بابت علت توقیف و یا عدم استرداد آن به مالک کشتی توضیحی نداده است.

مدیرعامل تایدواتر افزود: ممکن است کسانی که کشتی را در کویت مورد اجاره قرار داده اند تخلفاتی نیز داشته باشند، اما این موضوع به تایدواتر که مالک کشتی است ارتباطی ندارد. ما از طریق سازمان بنادر و همین طور وزارت امور خارجه بارها این موضوع را پیگیری کرده ایم و قول هایی بابت بازگرداندن شناور داده اند که هنوز عملی نشده است. البته ما علاقه مندیم تا این مشکل، از طریق مجاری قانونی و کنوانسیون های بین المللی و به شکل حقوقی حل شود تا ادعای دریافت خسارت برای ما باقی بماند.»

زارعی درخصوص تغییر شرایط شرکت از حالت دولتی به بخش خصوصی اظهار کرد: تغییر نگاه مدیران کنونی به شرکت، مهم ترین دستاورد خصوصی سازی بوده و در حال حاضر نیز تنها هدف ما سودآوری برای سهامداران است. تایدواتر یک شرکت نیروی انسانی محور با حدود 4300 پرسنل است که در بنادر مختلف مشغول خدمت رسانی هستند.

مدیرعامل تایدواتر افزایش میزان سود را از اتفاق های مهم خصوصی سازی تایدواتر دانست و خاطرنشان کرد: ما در سال 96 حدود 60 میلیارد تومان سوددهی داشتیم که این رقم در سال 97 به 160 میلیارد تومان رسید. انتظار داریم همین روند رو به رشد در سال جاری نیز تکرار شود و میزان سوددهی افزایش یابد.

 

 

وی در خصوص مشکلات این شرکت پیش از خصوصی سازی نیز گفت:«تایدواتر بالای 60 میلیارد تومان بابت بیمه و مالیات بدهی داشت که این رقم از سال 88 تاکنون باقی مانده بود. با خصوصی سازی این شرکت و تشکیل کارگروه ویژه، این مشکل هم  اکنون مرتفع شده است. از سوی دیگر مدیریت هزینه ها و تجدیدنظر در قرارداد با پیمانکارها باعث شد تا 50 درصد قراردادهای جدید درونسپاری شود و همین امر به کاهش هزینه ها کمک کند. همچنین خریدهای خارجی نیز به زیر 20 درصد رسیده و عمده خریدهای مجموعه از شرکت های تابعه تایدواتر انجام می شود.»

زارعی همچنین درباره سهامداران شرکت اظهار کرد:« 70 درصد سهامداران عمده ما از خانواده دریایی و بندری هستند و به همین دلیلف بخشی از امور شان را به این مجموعه واگذار کرده اند. ما حدود 10 هزار سهامدار داریم و تنها بخشی از این سهام در بورس خرید و فروش شده است و مابقی متعلق به مجموعه خانواده بزرگ دریایی و بندری است. همچنین یک افزایش سرمایه صددرصدی داریم که این مسئله از محل وجه نقد و دریافتی از سهامدارها خواهد بود. اما چون سود ما بالا بوده، افزایش سرمایه به لحاظ واقعی از محل سود سهام سهامداران تامین خواهد شد.»

مدیرعامل تایدواتر شرایط بنادر کشور را تا حدودی خاص دانست و گفت:« در برخی از بخش ها ما شاهد کاهش و در بخش دیگر، شاهد افزایش بوده ایم. به طور مثال در حوزه فله و در بندر امام خمینی(ره) این افزایش تخلیه و بارگیری کاملا  مشهود است. اما در حوزه کانتینری شاهد کاهش روند تخلیه و بارگیری بوده ایم.»

این مدیر تبدیل تایدواتر را به یک هلدینگ از ویژگی های مهم دوره جدید فعالیت شرکت خواند و تصریح کرد:« تایدواتر در حال حاضر به یک هلدینگ تبدیل شده و تنها در حوزه نظارتی بر شرکت های تابعه و عقد قراردادها نظارت دارد. در حوزه کشنده ها نیز تایدواتر کاملا فعال شده و حمل ونقل بین شهری را توسط دو شرکت تابعه خود انجام می دهد.»

زارعی درآمدزایی ارزی و عقد قراردادهای بلندمدت را دو دلیل افزایش سود در حوزه شناورها دانست و خاطرنشان کرد:«تایدواتر دارای 8 شناور و یک شناور در حال ساخت است. این شناوردها در سال های گذشته درآمدزا نبودند، اما با تمرکز بخشیدن فعالیت آنها تحت عنوان یک شرکت جدید، توانستیم این شناورها را فعال کنیم و به درآمدزایی برسانیم. بخش وصول مطالبات شرکت نیز از جمله اقدامات موثر مدیریت جدید بوده که موفق عمل کرده است.»

مدیرعامل تایدواتر دانش خروج مغروقه ها را یکی از ثروت های پایدار این شرکت خواند و افزود: در گذشته و طبق قراردادی که با سازمان بنادر داشتیم، توانستیم 7 مغروقه را خارج کنیم و پیشنهاد خروج 3 مغروقه دیگر نیز مطرح شده است. از سوی دیگر به دلیل تجربه بسیار بالای تایدواتر، قیمت رقابتی و نزدیکی به عراق، مسئولان این کشور پیشنهادهایی را مبنی بر عقد قرارداد به منظور خروج مغروقه ها از اروند ارائه داده اند. در این مسیر آبی ده ها مغروقه وجود دارد که تردد کشتی ها را با مشکل مواجه کرده است.»

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.