نام ۳۰ گونه کوسه ماهی در قشم به ثبت رسید

 

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: تاکنون نام ۳۰ گونه از کوسه‌ماهیان و سپرماهیان آسیب پذیر و در معرض خطر انقراض، در منطقه جزیره قشم و شمال تنگه هرمز ثبت شده است.

سید محمدهاشم داخته روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شناسایی انواع کوسه با مشارکت و حمایت محیط زیست جهانی در آب‌های جزیره قشم دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: در همین راستا، کارگاه‌های آموزشی در قشم برای حفظ این گونه‌های دریایی برگزار می‌شود.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: شرکت کنندگان در این کارگاه های آموزشی، زمان و نحوه تولید مثل، صید بی‌رویه، گونه‌های در معرض انقراض، تهدیدها و راهکارهای حفاظتی کوسه‌ماهیان را فرا می گیرند.

وی اظهار کرد: قوانین حفاظتی با هدف جلوگیری از صید بی‌رویه و شکار جانوران ارزشمند طبیعی بالاخص ممنوعیت صید، فروش و ارایه غذاهای محلی کوسه‌ماهیان همچون پودونی، در این جزیره اعمال می شود.

داخته افزود: جمعیت کوسه‌ماهیان و سپرماهیان در جهان به شدت رو به کاهش است و براساس آمار رسمی کنوانسیون بین‌المللی تجارت گونه‌های در معرض انقراض گیاهی و جانوری (CITES) بیش از نیمی از همه این گونه‌ها در معرض خطر انقراض قرار دارند.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.