مشکل صنایع فراساحل؛ هزینه بالا، طولانی‎بودن زمان ساخت

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت با اشاره به پیشرفت‎های خوب صنایع فراساحل کشور در دو دهه اخیر گفت: با این همه هنوز از شرایط مطلوب فاصله داریم به همین دلیل باید گام های بلندتری در  این حوزه برداشته شود.

به گزارش خبرنگار مارین تایمز، غلامرضا منوجهری صبح امروز در مراسم آغاز به‎کار هفتمین همایش صنایع فراساحل با اشاره به اینکه ساحل و فراساحل در تعامل با یکدیگرند در تشریح مشکلات صنایع فراساحل کشور گفت: پایین بودن میزان بهره‎وری در ساخت، راهبری و راه اندازی تاسیسان دریایی و صنایع فراساحل در کشور یکی از مسایلی است که باید رفع شود.

منوچهری یکی از دیگر از مشکلات در بخش فراساحل را بالابودن هزینه تمام شده ساخت تاسیسات و تجهیزات فراساحلی دانست و افزود: در حال حاضر ساخت یک سکوی 300 هزار تنی در کشور  بالغ بر 200 تا 240 میلیون دلار هزینه در بردارد که این ارقام در مقایسه با کشورهایی مانند امارات، سنگاپور و چین بسیار بالاست.

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت  طولانی بودن زمان ساخت را از دیگر مشکلات صنایع فراساحل کشور  اعلام  و اضافه کرد: مراحل  مهندسی، تدارکات و ساخت (EPC) یک سکو دریایی طبق استانداردهای جهانی باید بین 18 تا 24 ماه باشد در حالی که در کشور ما حداقل 6 سال به طول می‎انجامد.

به گفته این زمان باید کوتاه و دست کم به 2 سال برسد.

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت به وابستگی صنایع  فراساحل به خارج از کشور اشاره کرد و افزود: مسئله دیگر این است که ما برای  طراحی سکوهای دریایی هنوز متکی به خارجی‎ها هستیم در حالی که باید یک یا 2 مرکز برای طراحی این تجهیزات در کشور وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تاخیر در ساخت موجب قدیمی‎شدن تجهیزات می‌شود، اظهار کرد: به همین دلیل باید در پارس جنوبی تجهیزات خود را به روز و مدرن کنیم.

منوچهری استفاده از تجهیزات ساخت کشور را  همراستا با اقتصاد مقاومتی به بومی‌سازی و انتقال تکنولوژی به شرکت‌های داخلی مورد تاکید قرار داد و افزود: در حال حاضر ۷۵ درصد هزینه تجهیزات صنایع ساحلی و فراساحلی مربوط به واردات این تجهیزات است این در حالی است که بعضی از آنها در داخل نیز ساخته می‌شود.

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت  با اشاره به حوزه نفت و گاز فراساحلی گفت: میادین متعدد توسعه یافته و توسعه نیافته نفتی در کشور وجود دارد که شرکت ملی نفت برنامه برای اکتشاف یکپارچه آنها از شمالیترین نقطه خلیج فارس تا عمان با استفاده از کارشناسان داخلی و خارجی برنامه‎ریزی کرده است.

به گفته منوچهری، این میادین یا بزرگترین و یا یکی از میادین بزرگ اکتشاف نشده جهانی در حوزه نفت و گاز است.

وی به حفاری چاه های نفتی اشاره و و اضافه کرد: تعداد چاه‌های فعال ما در حال حاضر ۲۷۰۰ حلقه است که باید به ۵۰۰۰ حلقه چاه برسد البته  بعضی از چاه‌ها را به لحاظ فنی کنار گذاشته‎ایم .

منوچهری  ادامه داد: یکی از مهمترین کارهای ما در فعالیت‌های فراساحل و حفاری تشکیل کنسرسیوم مشترک با شرکت‌های خارجی و صاحب تکنولوژی است که مشتاق ورود به ایران هستند.

وی با بیان اینکه طرح ها و پیشنهاداتی از شرکت های بین المللی دریافت شده است که نوید افزایش ۳ میلیون بشکه ای تولید نفت را به ما می‌دهد گفت:  انتظار داریم ظرف دو سال آینده که قراردادهای نفتی منعقد می‌شود گام بزرگی در این راستا برداشته شود.
معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت  افزود: ۷۰ درصد سرمایه گذاری‌ها در حوزه نفت باید توسط ایرانی‌ها انجام شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.