مزایای هوشمندسازی بنادر از نگاه مهمانان خارجی همایش: شفاف سازی بیشتر، کاهش هزینه ها و حفظ محیط زیست

 

همایش یک روزه هوشمندسازی بنادر به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی در تهران برگزار شد. در این همایش، مهمانان خارجی و کارشناسان حوزه دریایی به اظهار نقطه نظرات خود و بیان مزیت های هوشمندسازی بنادر پرداختند.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه خبری سازمان بنادر و دریانوردی، مدیر کمپانی ایتالیایی Circle Co یکی از مهمانان خارجی همایش بنادر هوشمند گفت: تکنولوژی و مدیریت صحیح اطلاعات مکمل یکدیگر در تحقق بندر هوشمند است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، لوکا اباتلو مدیر کمپانی ایتالیایی Circle Co در همایش بین المللی بندر هوشمند افزود: زنجیره لجستیک از اولویت های اساسی هوشمند سازی بنادر است و در بحث لجستیک نیز، امنیت و ایمنی بندر مهم است. در بنادر هوشمند با کمک دستگاه های الکترونیکی کنترل به صورت دقیق انجام می شود.از طرفی در بندر هوشمند، شرکت های مختلف امکان فعالیت و همکاری در کنار یکدیگر را دارند و در نهایت هر کدام به نتیجه دلخواه خود دست پیدا می کنند.

سیستم یکپارچه مدیریت لجستیک در بنادر هوشمند

اباتلو اظهار کرد: کل زنجیره لجستیک ، گمرک ،ایمنی و مباحث امنیتی به صورت همزمان و  یکپارچه باید در سامانه مدیریت قابل کنترل باشد.سامانه دیجیتال مدیریت لجستیک بنادر هوشمند، باعث افزایش کارایی و کاهش هزینه های بندر می شود و از ایجاد ترافیک جلوگیری می کند.

تکنولوژی و مدیریت اطلاعات؛ مکمل عملیات بندری هوشمند

مدیر کمپانی ایتالیایی Circle Co با تاکید بر کارایی و اهمیت مدیریت دیجیتال سیستم های لجستیک عنوان کرد: سیستم های هوشمند در مواردی تا ۴۰ درصد از هزینه های جابجایی بندر را کاهش می دهند.برخورداری از تکنولوژی های پیشرفته در کنار مدیریت اطلاعات موجود در کنار هم می توانند به تسهیل و تسریع امور بندری کمک کنند.

«بندر هوشمند» پدیده ای ناشی از به کارگیری صرف فناوری های جدید نیست،بلکه ترکیبی از این فناوری ها و نرم افزارهاست که بدرستی در هم ادغام شده و با فرآیندی پایدار و منطبق با محیط زیست به همه ذینفعان خدمات ارائه می کند.

مارکو پولیتی کارشناس ایتالیایی گروه DBA نیز در این همایش با ارائه تعریفی کاربردی از بندر مکانیزه و مبتنی بر سیستم های نرم افزاری، گفت:بنادر هوشمند در انزوا و خلا شکل نمی گیرند بلکه در فضای تعاملی با محیط اطراف و زیرساخت هایی مثل راه آهن و جاده که آنها نیز هوشمند باشند ، به وجود می آید.

وی در زمینه بنادر هوشمند با تاکید بر اینکه در مبحث هوشمند سازی بنادر، به عنوان یک الگو جهت رسیدن به فرآوری سریع تر و ارزان تر عملیات در بنادر، به زیرساخت هوشمند در حوزه های ریل ، جاده و سایر شقوق حمل و نقل نیاز دارید ، اضافه کرد: در فرایند دیجیتالی و نرم افزاری، مدیران بنادر می توانند در فضای محدود بار بیشتری را جابه جا کنند ، کشتی های بیشتری را بپذیرند و در نهایت خدمات بهتری به مشتریان بدهند.

مارکو پولیتی با اعلام اینکه رعایت امنیت و ایمنی از چارچوب های اصلی در پیاده سازی بنادر هوشمند محسوب می شود ، خاطر نشان کرد: برای این منظور به قوانین و مقرارات مناسب نیاز است.

وی با اشاره به اهمیت محیط زسیت در پروژه هوشمند سازی بنادر ، آن را به عنوان قابلیتی پایدارو اجتناب ناپذیر دانست و اظهار داشت:کنترل آلاینده ها در برخورداری از «بنادر سبز» بسیار مهم است.از طرفی درک و قبول تغییرات ناشی از هوشمند سازی بندر توسط عوامل انسانی فعال در بندر، نکته مهمی است که نباید مغفول واقع شود و همچنین درک اینکه در فضای دیجیتال و فناوری های جدید ، کارها راحت تر ، ایمن تر و سریع تر صورت می گیرد .

این کارشناس ایتالیایی با تاکید دوباره بر فرآیند هوشمند سازی بنادر که در نتیجه ادغام و یکپارچه سازی همه سیستم های فعال در بندر و بیرون از بندر میسر می شود ، افزود : اطلاعات جمع آوری شده در بندر هوشمند بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه در فناوری های جدیدی که هر روز  ما را به سمت دنیای مجازی تر سوق می دهد، به کارگیری درست این اطلاعات برای برنامه ریزی، پیش بینی و تصمیم گیری مهم است.

 

مدیر کمپانی AKQUINET گفت:دسترسی همه به اطلاعات بندری، مدیریت انرژی و ایمنی جزو الزام های رسیدن به بنادر هوشمند است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، نوبرت کلتنر مدیر کمپانی AKQUINET که در آلمان فعال است در همایش بین المللی بندر هوشمند با تاکید بر حساسیت کار بنادر هوشمند افزود: اولین مرحله ایجاد یک بندر هوشمند، اشتراک اطلاعات و امکان دسترسی برای همه مردم و شرکت های فعال است. کاری که برای اولین بار بندر برمن آلمان در سال ۱۹۷۷ تحت عنوان سیستم یکپارچه اطلاعات انجام داد.

مدیریت انرژی و ایمنی؛ اولویت های بندر هوشمند

وی در مورد موضوعاتی که برای هوشمندسازی بنادر حایز اهمیت است تصریح کرد: وجود اتوماسیون هوشمند یکی از ضرورت ها است چرا که کنترل همه امور از طریق یک دفتر انجام می شود . در نتیجه آن خطرات و ریسک های موجود برای افراد نیز حذف خواهد شد.مدیریت انرژی و ایمنی دو مساله اساسی دیگر در سامانه های بنادر هوشمند است.

وی ادامه داد: اتوماسیون ها ضمن امکان ارتباط آنلاین با مشتریان، نمای روشنی از تمام تجهیزات و وضعیت موجود بندر ارائه می کند که بدون این سامانه نمی توان به سمت هوشمند سازی بنادر حرکت کرد.

سامانه ها باید راهبردی باشند و مطابق نیازهای بندر طراحی شوند

مدیر کمپانی AKQUINET با اشاره به سیستم رزرواسیون بندر هامبورگ عنوان کرد: در این بندر کامیون ها و شناورها قبل از ورود به کشتی فضای مورد نیاز خود را رزرو می کنند و بندر قبل از ورود بار آمادگی کامل برای جابجایی آن را دارد.البته این سامانه ها باید راهبردی باشند و مطابق نیازهای بندر طراحی شوند .

وی گفت: بحث مهم دیگر در راه اندازی یک بندر هوشمند، پایانه های مجازی هستند که امکان برنامه ریزی از ابتدا تا انتهای عملیات بندری را به صورت مجازی ایجاد می کند و سپس با انتقال به اتوماسیون در واقعیت محقق می شود.پایانه مجازی امکان مدیریت زمان و آینده را به بندر می دهد و از پیش همه اقدامات و فعالیت ها را به دقت برنامه ریزی می کند.

کلتنر با اشاره به سرمایه گذاری ۲۶ میلیون یورویی در یک اتوماسیون بندری اظهار کرد: با توجه به هزینه های این سامانه، باید قبل از برنامه ریزی جنبه های اقتصادی را نیز در کنار جنبه های عملیاتی آن  پیش بینی کرد.به هر ترتیب بنادر هوشمند از زمان و هزینه های بندری کاسته و میزان درآمدزایی را افزایش می دهد.

یادآور می شود، همایش بین المللی بندر هوشمند با حضور داود کشاورزیان معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای شرکت های اپراتوری در بنادر، شرکت های کشتیرانی، بانک های عامل، شرکت های بیمه ای و نمایندگان اتاق های بازرگانی  در مرکز همایش های سازمان بنادر و دریانوردی، برگزار شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.