مدیر کل اداره نظارت بر ترانزیت گمرک ایران:بخش خصوصی در کاهش نگاه امنیتی دولت به حمل و نقل نقش اساسی دارد

نشست مشترک مدیران شرکت های حمل ونقل بین المللی خراسان رضوی با مدیر کل اداره نظارت بر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران و ناظر گمرکات خراسان و تعدادی از مدیران گمرکات مرزی روز گذشته هفتم شهریور ماه در محل انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن خراسان، علی رضا صدریخواه، مدیر کل اداره نظارت بر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت :ترانزیت در کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است و درجهان امروز باعث ایجاد زنجیره ارتباطی بین کشورها شده است.

صدریخواه گفت : سازمان جهانی گمرک به دنبال آسان نمودن رویه های ترانزیتی و کم کردن هزینه های حمل ونقل به خصوص برای کشورهایی که دسترسی به آب های آزاد ندارند  می باشد.

صدریخواه گفت : از جمله اقدامات سازمان جهانی گمرک ایجاد کنوانسیون جهانی تیر(TIR) است که از محاسن آن می توان به آسان کردن رویه های ترانزیتی و کاهش هزینه ها اشاره نمود و سازمان ملل متحد درجلسات متعدد دستور العمل هایی را نیز بر همین این اساس تنظیم نموده است.

مدیر کل اداره نظارت بر ترانزیت کشور در ادامه گفت :متاسفانه یکی از اساسی ترین مشکلات کشور محاصره شدن در بین کشور هایی همچون پاکستان ، افغانستان و ترکیه  است که ایران را در جابه جایی مواد مخدر تبدیل به هاب منطقه کرده است و مسلما به تبع آن گروه های مافیای زیادی  در حال فعالیت و قاچاق کالا و مواد مخدرهستند و ما پیوسته در حال مبارزه با آنها هستیم.

وی افزود : با توجه به این مسئله طبیعتا دولت باید نگاه امنیتی و ویژه ای به حمل ونقل در کشور داشته باشد که این نظارت وکنترل باید با کمک بخش خصوصی و شرکت ها صورت گیرد در غیر این صورت دولت به تنهایی قادر به کنترل نیست .

علی رضا صدریخواه در ادامه در پاسخ به سوالات مطرح شده در جلسه پرداخت و گفت :دربرهه ای از زمان مشکلاتی در بندر شهید رجایی بوجود آمد که البته ما سعی کردیم این مشکل را حل کنیم ؛مانند مرز دوغارون که با کمک گمرک مشهد بر بحران پیش آمده غلبه کردیم .

وی عنوان کرد : یکی از اساسی ترین مشکلات بر سر راه ترانزیت وجود قوانین قدیمی مربوط به عبور کالای خارجی از کشور است و برخی از این قوانین مربوط به سال 1311 است که متناسب با زمان حال نیست و مشکل دیگر ایجاد سازمانهای متفاوت در ترانزیت که باعث بالا بردن ترانزیت تایم شده است .

صدریخواه افزود : من از تمام شرکت ها خواهشمندم با انسجام و مذاکره با نمایندگان مجلس خواستار اصلاح و باز بینی قانون عبور کالای خارجی از کشور شوند .

وی در ادامه مشکل دیگر را نبودن شورا یا اداره ای برای حمایت از شرکت های حمل ونقل دانست و تنها بودن شرکت ها در مقابل مجاری قضایی کشور را باعث ایجاد مشکلات دانست .

همچنین وی د رادامه بیان کرد : ما سعی میکنیم با توجه به هر موضوع در طول زمان مشکلات را حل کنیم و بتوانیم به یکی از قطب های ترانزیتی منطقه تبدیل شویم.

وضمن استقبال از پیشنهاد انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی برای مشارکت در خرید دستگاه های نظارتی بروز در مبادی خروجی استقبال وعنوان کرد :به طور قطع با مشارکت بخش خصوصی بهتر میتوانیم مشکلات را مرتفع کنیم .

وی افزود : در هیچ جای دنیا ترانزیت به عنوان تهدید به شمار نمی رود بلکه به دید فرصت به آن مینگرند و باید هرچه تمام توان درزمینه رشد ترانزیت کوشا باشیم .

مدیر کل اداره نظارت بر ترانزیت گفت : از جمله اقدامات موثر گمرک را میتوان حذف تعرفه برای ترانزیت داخلی ،حذف هرگونه کاغذ در ارائه اسناد  دانست که این باعث کم کردن مشکلات اجرایی شده است .

در آغاز این نشست نیز احمد زمانیان یزدی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی ضمن خیر مقدم به مدیران گمرکات کشوردر محل انجمن عنوان کرد : با توجه به مشکلات عدیده ای که شرکت های حمل ونقل بین المللی با گمرک بخصوص در بندر شهید رجایی دارند لازم دانستیم در نشستی مشترک به حل معضلات موجود با مسئولین گمرکی بپردازیم .

احمد زمانیان با بیان اینکه حضور حداکثری اعضا در این جلسه نشان گر وجود مشکلات و تمام شدن صبر بخش خصوصی در این صنعت می باشد و عنوان کرد :به همین منظور انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی خراسان رضوی  تصمیم به ایجاد نشریه ای  برای بیان مطالبات  خود کرده است که امروز پیش شماره اول این نشریه منتشر و توزیع می شود و امیدواریم که این حرکت باعث انتقال مشکلات به مسئولین گردد .

وی ادامه داد : نشریه ترابرد با گستره توزیع سراسری میتواند تریبونی برای طرح مشکلات شرکت های فعال دراین صنف باشد .

در ادامه اعضای هیات مدیره انجمن نیز مطالبی از جمله مربوط به توقف حدود هزار کانتینر ترانزیتی در بهمن و اسغند 95 در بندر شهید رجایی و عدم مدیریت درست در جهت رفع معضل در آن زمان باعث تحمیل هزینه های سرسام آوری برای شرکت های  حمل ونقل بین المللی  شده و اینکه به نقش ترانزیت توجه ای نشده است مطرح نمودند.

در ادامه نیز مدیران شرکت های حمل ونقل به بیان مسائل و مشکلات موجود پرداختند و عنوان کردند ترانزیت همچون بیماری اورژانسی در کشور است عدم اقدام موثر در زمان کوتاه باعث از دست  رفتن هر چه زود تر این بیمار خواهد شد و پیشنهاد مسئولین به صبر در این مورد به هیچ عنوان دیگر کارایی ندارد .

همچنین تعدادی از مدیران شرکتهای حمل و نقل بین المللی اعلام نمودند که ارزیابی های بی مورد در بندر شهید رجایی باعث افزایش ترانزیت تایم(زمان ترانزیت) و به تبع آن بالا بردن هزینه حمل شده که این خود از مشکلات اصلی شرکت ها است و موجب کاهش اعتماد صاحبان کالا به شرکت ها و تغییر دادن مسیر ترانزیتی آنها شده است .

در ادامه نیز جناب آقای جهانخواه و مدیران گمرکات مرزی مطالبی را در پاسخ به مدیران شرکت های حمل ونقل بیان کردند .

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.