مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان: تا زمانی که خطوط بزرگ کشتیرانی به چابهار نیایند، جذب بار مقدور نیست

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه پس از افتتاح بندر شهید بهشتی تمرکز باید روی جذب بار به چابهار باشد، گفت: قرار نیست صرفاً با انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت‌ها و خواهرخواندگی با دیگر بنادر، صاحبان کالا به بندر چابهار جذب شوند.

به گزارش سی نیوز، بهروز آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در چابهار اظهار داشت: پس از افتتاح فاز اول پروژه توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، باید تمرکز همه روی راه‌اندازی خط‌های منظم کشتیرانی به چابهار و اصطلاحاً لاین شدن چابهار باشد و تا زمانی که خطوط بزرگ کشتیرانی دنیا به چابهار نیایند جذب بار و صاحبان کالا به چابهار مقدور نیست.

وی افزود: قرار نیست صرفاً با انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت‌های کشتیرانی و خواهرخواندگی با بنادر رقیب ترافیک دریایی در چابهار ایجاد شود، چرا که این‌ها بیشتر کارهای نمادینی است که برای زمینه‌سازی جذب کالا انجام می‌شود و باید بیشتر با ارائه تسهیلات، تخفیفات و معافیت‌های مختلف چابهار را برای صاحبان کالا جذاب کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان با بیان اینکه بیش از 15 سازمان و ارگان عملاً در بازاریابی و جذب کالا در بندر چابهار نقش دارند، تصریح کرد: سازمان بنادر با فراهم کردن زیرساخت و احداث بندری که قابلیت پهلوگیری بزرگ‌ترین کشتی‌های دنیا را داشته باشد، وظیفه حاکمیتی خود را انجام داده و حالا نوبت به سایر سازمان‌هاست تا با ارائه تسهیلات و معافیت‌ها صاحبان کالا را به بندر چابهار جذب کنند.

آقایی با اشاره به واردات سالانه 14 میلیون تن کالای اساسی به کشور، گفت: سهم کالای اساسی استان سیستان و بلوچستان و استان‌های همجوار آن حدود 3 میلیون تن یعنی 20 درصد کل کالای اساسی کشور است که اگر واردات این سهم به بندر چابهار اختصاص یابد، در جذب بار و صاحبان کالا تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: مکاتبات لازم از سوی وزیر راه برای اختصاص واردات 20 درصد کالای اساسی کشور به بندر چابهار انجام گرفته و امیدواریم به زودی کشتی‌های حامل کالای اساسی استان‌های حوزه بندر چابهار به جای آنکه از کنار آبراهه چابهار بگذرند و 700 مایل از بندر چابهار دور شده و در دیگر بنادر تخلیه کنند مستقیماً به چابهار بیایند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: چابهار زمانی جایگاه واقعی خود را به‌ عنوان محور توسعه شرق پیدا می‌کند که تسهیلات و تخفیف‌هایی به بندر چابهار مبتنی بر 2 فاکتور زمان و هزینه برای جذب حداکثری کالا و صاحب کالا تعلق گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.