مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان مطرح کرد: احداث سه پست اسکله با ظرفیت روزانه ۶۰ هزار تن حمل مواد معدنی

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری کالا در بندر شهید رجایی ۱۰۰ میلیون تن است.جزییاتی از آخرین وضعیت قرارداد سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ساخت پایانه مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی را تشریح کرد.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، الله مراد عفیفی پور در نشستی با حضور جمعی از صادرکنندگان مواد معدنی، ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری کالا در بندر شهید رجایی را ۱۰۰ میلیون تن اعلام کرد و اظهار داشت: در سال گذشته عملکرد جابجایی بیش از ۸۰ میلیون تن انواع کالا در این بندر به ثبت رسید که محموله های مواد معدنی سهم ۲۰ میلیون تنی معادل ۲۵ درصد از حجم کل عملیات را به خود اختصاص داد.

وی افزود: از آذرماه سال گذشته، مذاکرات اولیه با یکی از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی آغاز شده و هم اکنون در مراحل پایانی تعیین مدل سرمایه گذاری هستیم.

به گفته عفیفی پور، با عملیاتی شدن ساخت این پایانه که دو سال زمان و بیش از چهارهزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای ساخت آن نیاز است، سه پست اسکله با ظرفیت روزانه ۶۰هزار تن حمل مواد معدنی از طریق نوار نقاله و کمترین آلودگی احداث می شود.

وی یادآور شد: اراضی ۲۰۰ هکتاری در این بندر که به فعالیت صادرکنندگان و محوطه داران مواد معدنی اختصاص دارد، در ابتدا برای جابجایی سالانه دو میلیون تن پیش بینی شده بود اما با رونق گرفتن صادرات این گونه کالاها هم اکنون به ۲۰ میلیون تن در سال رسیده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به توسعه زیرساخت های ریلی در بندر شهید رجایی، گفت: در بحث تخلیه ریلی مواد معدنی هم امکاناتی ایجاد شده که سهم جابجایی کالا از طریق واگن از یک رقمی به دو رقمی ارتقا یافته و  تلاش مان بر این است که این میزان به سهم هدف گذاری شده ۲۵ درصدی از حجم کالاهای ورودی و خروجی از بندر برسد.

عفیفی پور تصریح کرد: امسال مذاکراتی با یک شرکت بخش خصوصی در خصوص ارایه مدل تخلیه انواع مواد معدنی داشته ایم که با نهایی شدن این کار انتظار می رود، ظرفیت حمل ریلی این کالاها افزایش چشمگیری یابد.

وی از اقدامات صورت گرفته به منظور بهسازی جاده های داخلی بندر در محدوده اراضی ۲۰۰ هکتاری نیز سخن به میان آورد و افزود: در چارچوب اعتبارات تخصیصی، جاده های داخلی بندر که نیاز به بهسازی دارند، تعمیر می شوند و در برخی نقاط پرتردد نیز اصلاحاتی در زمینه زیرسازی مجدد جاده ها صورت می گیرد.

عفیفی پور در خصوص همکاری با فعالان بخش خصوصی در زمینه توسعه فعالیت های صادرات مواد معدنی از طریق بنادر شرق هرمزگان اعلام آمادگی کرد و گفت: در سواحل مکران در صورتی که کارخانه در کنار دریا ساخته شود، امکان تخصیص اسکله به منظور فعالیت های صادراتی مواد معدنی را داریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در خصوص پیگیری مباحث مربوط به اصلاح تعرفه ها و درخواست های مربوط به هزینه جابجایی اسکله پهلوگیری کشتی های مواد معدنی (شیفینگ اداری) با لحاظ محدودیت های سازمانی، دستوراتی را صادر کرد و همچنین برای پیگیری مشکلات حقوق و عوارض گمرکی و مباحث ارزی مرتبط با سامانه نیما از طریق مجاری قانونی، نیز قول مساعد داد.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.