مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی: ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی به 8 میلیون Teu می رسد / صنعت گردشگری در بنادر کشور احیا خواهد شد

 

 

محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم بزرگداشت هفته حمل ونقل از امضای 13 تفاهم نامه همکاری در جهت توسعه چشم انداز و اهداف سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد و به تشریح آنها پرداخت. تفاهم نامه هایی که طی این مراسم و با حضور وزیر راه و شهرسازی با بخش خصوصی به امضا رسید تا پویایی بیشتری در انتظار صنعت حمل ونقل دریایی کشور ایجاد شود.

به گزارش سی نیوز، محمد راستاد در این مراسم، ارتقای ظرفیت بنادر کانتینری کشور را یکی از اهداف مهم سازمان بنادر و دریانوردی برشمرد و گفت:« در این رابطه، برگزاری مناقصه عملیات اجرایی زیرساخت های فاز 3 بندر شهید رجایی در بهمن ماه سال جاری صورت می گیرد تا طی مدت 3 سال، ظرفیت کانتینری این بندر به 8 میلیون Teu  برسد. برای زیرساخت های این پایانه پیش بینی می شود که حدود 860 میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شود و به همین منظور، ارائه اسناد مزایده برای جذب سرمایه گذار مشترک داخلی و خارجی برای روبناها و تجهیزات پایانه 3 در دستور کار قرار دارد. به همین جهت، پایانه کانتینری در بندرعباس دارای یک الگوی مدیریتی کامل خواهد شد.»

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص فعالیت ترمینال های 1 و 2 بندر شهید رجایی نیز اظهار کرد:« مدت طولانی صرف تعیین تکلیف شیوه واگذاری این دو پایانه شد و خوشبختانه در این مراسم، تفاهم نامه با 2 اپراتور داخلی که قرارداد همکاری با اپراتورهای خارجی را دارند به امضا می رسد. این تفاهم نامه در قالب مدیریت پایانه کانتینری و اپراتوری به مدت 5 سال با سرمایه گذاری غیراستراتژیک امضا خواهد شد. دلیل انتخاب این نوع الگو هم اینگونه بوده که سازمان بنادر برای هر دو پایانه، تمام سرمایه گذاری های کلان زیربنایی و روبنایی تجهیزات را انجام داده است.»

وی با اشاره به اینکه هنوز و به صورت کامل از ظرفیت های موجود کانتینری در بندر امام خمینی (ره) بهره ببریم، خاطرنشان کرد:« اسناد مزایده این پایانه نیز در قالب مشارکت شرکت های داخلی و خارجی در دست تهیه است و امیدواریم که شاهد یک تحول در ترافیک کانتینری این بندر در آینده باشیم.»

 

 

راستاد، افزایش سهم حمل ونقل ریلی را یکی از اهداف مهم سازمان بنادر و دریانوردی دانست و خاطرنشان کرد:« مطابق با رهنمودهای آقای دکتر آخوندی، گام اول اقدامات مدیریتی کوتاه مدت توسط مسئولان استانی و پایش سازمان بنادر برداشته می شود. به همین منظور، اداره کل حمل ونقل چندوجهی و لجستیکی در بنادر و زیرمجموعه های امور بندری شکل می گیرد. ضمن اینکه با افزایش سهم حمل ونقل ریلی، این مسئله می تواند گام بلند دیگری در راستای ارتقای سطح حمل ونقل ریلی و کالایی در بنادر کشور باشد.»

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی وجود پایانه مواد معدنی در بندر شهید رجایی را یکی از ظرفیت های ارزشمند این بندر برشمرد و افزود:« در سند چشم انداز سال 1404 پیش بینی شده که فقط در بحث فولاد، بتوانیم حدود 55 میلیون تن واردات و صادرات داشته باشیم. موضوعی که با افزایش ظرفیت در بندر شهید رجایی محقق می شود. تفاهم نامه آن در همین مراسم به امضا می رسد تا پس از احداث پایانه اختصاصی مواد معدنی در بندر شهید رجایی، شاهد یک پایانه کاملا مدرن باشیم.»

وی در ادامه به موضوع گردشگری دریایی و اهمیت آن برای اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت:« چند تفاهم نامه همکاری پیرامون گردشگری دریایی به عنوان یکی از ظرفیت های مهم مناطق بندری در سازمان بنادر تهیه شده است که در همین رابطه، تفاهم نامه ای با هلدینگ گردشگری، حمل ونقل و هتل داری بنیاد مستضعفان به امضا می رسد. در کنار این تفاهم نامه، امکان ظرفیت سنجی گردشگری در بنادر جنوب و شمال کشور با حضور بخش خصوصی صورت می گیرد. ضمن اینکه تفاهم نامه ای هم با شرکت عمران و بهسازی شهرهای ایران به امضا خواهد رسید تا شاهد رشد و توسعه شهرهای بندری و محرومیت زدایی از این مناطق باشیم.»

راستاد افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار را از جمله دستاوردهای مهم اخیر در سازمان بنادر و دریانوردی توصیف کرد و یادآور شد:« با حضور رئیس جمهور در مراسم بهره برداری از فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار، یک گام مهم و راهبردی برای توسعه ترانزیت کشور برداشته شده است. در کنار آن، مذاکراتی با سرمایه گذاران هندی داشته ایم تا قرارداد موقت بهره برداری در اختیار آنها قرار بگیرد. همچنین با سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری شرکت « آی پی جی ال» اپراتوری این بندر نیز به آنها سپرده خواهد شد.»

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.