مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم افتتاح پروژه های بندر آستارا عنوان کرد: دسترسی ریلی آستارا، مزیت جدید بندری/ سرمایه گذاری ١٠ میلیون یورویی بخش خصوصی در بندر آستارا

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره به اینکه دسترسی ریلی آستارا این بندر را به سمت یک مزیت رقابتی جدید هدایت می کند، گفت: امکان بهره گیری از حمل و نقل چندوجهی با اتصال بندر آستارا به راه آهن سراسری میسر می شود.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در مراسم افتتاح پروژه های بندر آستارا با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پایانه غلات بندر آستارا، اظهار کرد: امروز؛ روز مهمی برای بندر آستارا است زیرا برای نخستین بار شاهد هستیم که سرمایه گذار و اپراتور بخش خصوصی بندر، زمینه تامین ناوگان دریایی را به میزان ۱۰ میلیون یورو ایجاد کرده که کار بزرگی است.مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور، با بیان اینکه اعتبار لازم جهت اجرای زیربنا و روبنای پایانه غلات بندر آستارا حدود ۱۸ میلیون یورو برآورد شده است، افزود: زمینه ای فراهم خواهد شد تا در حاشیه پایانه های بندری صنایع ارزش افزوده ایجاد شود؛ موقعیتی که بندر آستارا دارد کمک می کند تا بتوانیم افق های خوبی را متصور باشیم.

توسعه در بندر آستارا منجر به یک تحول جدی در این منطقه می شود

راستاد با اشاره به اینکه دسترسی ریلی آستارا این بندر را به سمت مزیت رقابتی جدید هدایت می کند، گفت: امکان بهره گیری از حمل و نقل چندوجهی با اتصال بندر آستارا به راه آهن سراسری میسر می شود و بندر آستارا هم از دریا به تمام کشورهای حاشیه خزر متصل می شود و هم اینکه از طریق راه آهن می تواند به خلیج فارس دسترسی داشته باشد و انتظار داریم که توسعه در بندر آستارا منجر به یک تحول جدی در این منطقه شود.

بنادر باید از موقعیت مناطق ویژه اقتصادی استفاده کنند

معاون وزیر راه و شهرسازی یکی دیگر از مزیت های مهم بندر آستارا را منطقه ویژه اقتصادی دانست و تصریح کرد: ما در چنین بنادری نباید صرفا به دنبال این باشیم که تخلیه و بارگیری و لجستیک کالا اتفاق بیفتد، بلکه مساله مهم این است که بتوانیم از تسهیلات و مزایای قانونی مناطق ویژه اقتصادی بهره ببریم. بر این اساس باید مواد خام وارد و ارزش افزوده ایجاد شود و سپس صادرات مجدد صورت گیرد و در این صورت فلسفه وجودی منطقه ویژه اقتصادی توجیه پیدا می کند.

چرخه جابجایی کالا در بندرآستارا باید جایگاه مناسبی به دست آورد

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: جانمایی که برای طرح جامع بندر آستارا پیش بینی شده به گونه ای است که به خوبی در راستای استفاده از مزایای منطقه ویژه اقتصادی است و لازم است در کنار اینکه سرمایه گذار و اپراتور در مباحث بازاریابی عملیات بندری و دریایی ورود کرده، مسئولان استانی هم تلاش کنند تا چرخه جابجایی کالا در این بندر به جایگاه مناسبی برسد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه بندر آستارا به لحاظ ظرفیت شرایط بسیار خوبی دارد، یادآور شد: بندر آستارا به لحاظ موقعیت جغرافیایی می تواند مزیت های رقابتی خاصی ایجاد کند چرا که  این بندر از پسکرانه خشک و فضاهای پشتیبانی مناسبی برخوردار است.

افزایش ترانزیت غلات از بندر آستارا

وی ظرفیت پیش بینی شده را ۲,۵ میلیون تن دانست و گفت:سال گذشته ۱۹۲ هزار تن تخلیه و بارگیری این بندر بوده که با انتظارات ما فاصله دارد، اما ایجاد پایانه غلات که از امروز عملیات اجرایی آن آغاز می شود، کمک می کند بتوانیم حجم قابل توجهی از غلات ترانزیتی را حمل و نقل کنیم.

راستاد، با بیان اینکه چشم انداز خوب و روشنی برای بندر آستارا متصور هستیم، خاطرنشان کرد: استاندار گیلان به این موضوع اشراف دارد که تا چه حد فعالیت های بندری و دریایی می تواند در رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده استان تاثیر داشته باشد و بندر آستارا می تواند به عنوان نگینی در بین بنادر تجاری خزر مطرح شود.

وی ضمن قدردانی از سرمایه گذار پایانه غلات بندر آستارا، تصریح کرد: بی تردید با کمک سرمایه گذاران در سایر پروژه ها، بندر آستارا می تواند به نقش و جایگاه واقعی خود برسد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.